سردار جلالی عنوان کرد؛

رویارویی ما با آمریکا در حوزه پدافند غیرعامل شکل جدیدی یافته است/ هیچ نشانه‌ای از حمله سایبری آمریکا کشف نکردیم

نشست خبری سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اصحاب رسانه، پیش از ظهر امروز برگزار شد.

‌برگزاری پنج رزمایش پدافندی در حوزه‌های مختلف توسط سازمان پدافند غیرعامل در سال گذشتهبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در آستانه هفته پدافند غیرعامل (هشتم لغایت چهاردهم آبان‌ماه)، نشست خبری سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، پیش از ظهر امروز و با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف خبری در سالن شهید آبشناسان واقع در مجتمع فرهنگی و آموزشی شهید طهرانی‌ مقدم سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد.

سردار جلالی در ابتدای این نشست اظهار کرد: اساسا پدافند غیرعامل، نوعی دفاع از مردم و کشور و زیرساخت‌های کشور است که در این مدل از دفاع، از تجهیزات نظامی استفاده نمی‌شود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر با اهتمام ویژه‌ای که به موضوع پدافند غیرعامل داشته‌اند، همواره این مسئله را از مسئولان مربوطه در دستگاه‌های مختلف کشور پیگیری و مطالبه کرده‌اند. در سال گذشته، سازمان پدافند غیرعامل در پنج حوزه‌ پدافند سایبری، پدافند زیستی، پدافند شیمیایی، پدافند هسته‌ای و همچنین پایداری مولد برق در شرایط قطعی برق رزمایش برگزار کرد.

‌برگزاری پنج رزمایش پدافندی در حوزه‌های مختلف توسط سازمان پدافند غیرعامل در سال گذشته

گفتنی است، در آستانه هفته پدافند غیرعامل، هریک از ایام این هفته متناسب با وظایف این سازمان نامگذاری شده است که در ادامه می‌خوانید:

هشتم آبان؛ حفظ سرمایه‌های شهری کشور با مشارکت مردمی - پدافند شهری

نهم آبان؛ حفظ سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات با خودباوری و اقتدار علمی و همه جانبه - جهاد علمی

دهم آبان؛ صیانت از مردم در برابر تهدیدات دشمن - پدافند مردم محور

یازدهم آبان؛ مصون‌سازی زیرساخت‌های کشور با تفکر بسیجی، روحیه جهادی و مقاومت - پدافند کالبدی

دوازدهم آبان؛ جامعه سالم و آماده در برابر تهدیدات نوین - پدافند زیستی

سیزدهم آبان؛ استحکام‌بخشی و صیانت از زیرساخت‌های سایبری کشور - پدافند سایبری

چهاردهم آبان؛ پدافند غیرعامل، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید - دفاع همه‌جانبه نظامی و غیر نظامی

سردار جلالی افزود: آمریکایی‌ها پس از سرنگونی پهپاد بدون سرنشینشان (گلوبال هاوک) توسط سپاه، اعلام کرده‌اند: "در پاسخ به این اقدام ایران ما دو مرتبه حمله سایبری تلافی‌جویانه به این کشور انجام دادیم". اما با بررسی‌هایی که ما در سازمان پدافند غیرعامل انجام دادیم به این نکته رسیدیم که "هیچ‌گونه" آسیبی به هیچ یک از زیرساخت‌های کشور ما که ناشی از حمله سایبری دشمن بوده باشد، نرسیده است.

وی پیرامون همین موضوع افزود: رسانه نیویورک تایمز با بررسی این مسئله گفته بود اینکه ایران هیچ حمله‌ای را حس نکرده است دو دلیل دارد؛ یا ایران در حوزه پدافندی آنچنان قدرتمند شده که حملات ما اثری بر روی زیرساخت‌های آن ندارد و یا اینکه قدرت آفندی آمریکا در حوزه سایبری ضعیف است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مهم‌ترین اقدامات این سازمان در حوزه استحکام‌بخشی و صیانت از زیرساخت‌های سایبری کشور در سالی که گذشت، گفت: از زمانی که دشمن اعلام رسمی جنگ سایبری کرد، ما در مقابل اعلام هشیار باش سایبری کردیم؛ در همین خصوص یک تقسیم بندی در مرکز ملی فضای مجازی میان سازمان پدافند غیرعامل و مرکز افتا ایجاد شد که بر اساس آن یکسری حوزه به ما و یکسری حوزه نیز به مرکز افتا واگذار شد.

سردار جلالی ادامه داد: در خصوص آن حوزه‌هایی که به ما واگذار شد، پنج طرح اساسی برای مسائل زیرساختی‌اش تهیه کردیم که این پنج طرح تحت عنوان "طرح‌های حفاظت سایبری از زیرساخت‌های حیاتی" تلقی می‌شوند.

وی افزود: این طرح‌ها پس از بررسی و تصویب در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت شورای عالی فضای مجازی به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد؛ ما با تک تک این دستگاه‌‌ها جلسه برگزار کردیم و به کارشناسان آن آموزش‌ها و اطلاعات لازم را ارائه کردیم و همچنین تیم‌‌های نظارت و بازرسی عملیاتی را در خصوص این موضوع تشکیل دادیم و در ادامه نیز رزمایش‌های مختلفی را در نها‌دهای مربوطه به صورت موردی اجرا کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه افزود: وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی در اولویت‌های بررسی‌های ما بودند که ریز مشکلات آن‌ها را استخراج کردیم و به اطلاعشان رساندیم و اقدامات مناسب در حوزه پدافند غیرعامل در این دستگاه‌ها صورت گرفت.

سردار جلالی افزود: در یک ماه گذشته آمریکایی‌ها دو بار اعلام کردند که ما به ایران حمله سایبری کردیم؛ اما با وجود این ادعا هیچ یک از دستگاه‌های ما با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نشدند و این مسئله نشان می‌دهد وضع موجود ما به تهدید دشمن پاسخ می‌دهد که این اتفاق ناشی از اقدامات سازمان پدافند غیرعامل و همکاری موثر و خوب دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه پدافند غیرعامل است.

سردار جلالی در این نشست همچنین در خصوص برخی رزمایش‌هایی که با موضوع پدافند غیرعامل در سال گذشته برگزار شد، گفت: ما در سال گذشته علاوه بر رزمایش‌های سایبری، ۳۸۰ رزمایش در مدارس داشتیم که این رزمایش‌ها هم جنبه آموزشی برای دانش‌آموزان داشت و هم برگزاری این رزمایش‌ها میزان آمادگی مدارس در مواجهه با تهدیداتی که در حوزه پدافند غیرعامل مطرح است را به ما نشان داد.

وی افزود: حدود یک‌هزار رزمایش قطع برق و ارزیابی به کارگیری مولّدهای برق اضطراری را داشتیم که در جریان آن، برق تمامی مراکز حیاتی حساس کشور را قطع کردیم تا ببینیم سیستم‌های ژنراتوری آن‌ها در این شرایط کار می‌کنند یا خیر؛ که پس از این رزمایش‌ها مشاهده شد برخی مراکز با مشکل مواجه هستند که ما ایرادات را به آن مراکز جهت رفعش گزارش کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه در خصوص برگزاری دو رزمایش در حوزه انرژی هسته‌ای توسط سازمان پدافند غیرعامل گفت: یک رزمایش ما در نیروگاه اتمی بوشهر انجام شد؛ برابر تدابیری که آژانس انرژی هسته‌ای به ما ابلاغ کرده بود، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های امنیتی و ایمنی بسیار بالا و کنترلی، انجام رزمایش‌های پدافند غیرعامل از نظر آژانس ضروری است؛ بنابراین ما به صورت دوره‌ای و سالانه در بوشهر رزمایش هسته‌ای برگزار می‌کنیم که امسال نیز این رزمایش با محوریت استانداری بوشهر و دستگاه‌های مختلف استانی برگزار شد. البته به جهت تدابیری که وزارت امور خارجه مبنی بر رسانه‌ای نشدن این مسئله داشت، این رزمایش کمتر رسانه‌ای و منتشر شد.

سردار جلالی افزود: در راستای موضوع رزمایش‌های هسته‌ای، امسال نیز یک رزمایش در رآکتور تهران داریم که این رزمایش در حال طراحی و اجرا است و ان‌شاءالله به زودی انجام خواهد شد.

سردار غلامرضا جلالی در ادامه گفت: در حوزه عسلویه و ماهشهر که قطب‌های شیمیایی کشور هستند، ما در سال گذشته و شش ماهه نخست سال جاری، ۴ رزمایش شیمیایی داشتیم که واقعا رزمایش‌های بسیار سختی هستند.

وی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: ۲۵ رزمایش نیز در حوزه شهری و با محوریت شهرداری‌ها داشتیم که این مانورها با سناریوهای مختلف صورت گرفت.

وی در خصوص دو رزمایشی که در سال گذشته توسط سازمان پدافند غیرعامل در سازمان صداوسیما برگزار شد گفت: در این رزمایش‌ها که با فرض قطع سیگنال صورت گرفت ما خواستیم ببینیم اگر توسط تحریم و یا هر اتفاق دیگری سیگنال‌های ماهواره‌ای قطع شود، با استفاده از فیبر نوری امکان پخش سیگنال به چه نحو است که این رزمایش موفقیت‌آمیز بود.

همچنین امکان تغییر مرکزیت از تهران (پخش سیگنال از استان‌های دیگر) مورد بررسی قرار گرفت که با موفقیت همراه بود.

وی افزود: همچنین در رزمایش دیگری مانور قطع برق در صداوسیما مورد بررسی قرار گرفت که ریدانسی برق انقدر سریع بود که اصلا ما متوجه قطع و وصل شدن برق نشدیم که این موضوع نشان از آمادگی بالا و قابل توجه سازمان صداوسیما در این حوزه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار