واشنگتن پست: سفر پلوسی به منطقه با هدف سیلی زدن به ترامپ انجام شد

واشنگتن پست در گزارشی به بررسی علت سفر ناگهانی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به اردن و افغانستان پرداخت و آن را نشان‌دهنده اختلاف عمیق وی با ترامپ دانست.

واشنگتن پست: سفر پلوسی به افغانستان با هدف سیلی زدن به ترامپ انجام شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه واشنگتن پست در گزارشی تحت عنوان "هدف اصلی سفر اعلام نشده پلوسی به همراه هیئت کنگره آمریکا به افغانستان" نوشت: سفر اعلام نشده نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به همراه هیئتی بلندپایه از کنگره به افغانستان، بر اختلاف نظر عمیق وی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص طرح ناگهانی خروج نظامیان این کشور از شمال سوریه و متعاقب آن حملات نظامی ترکیه به مواضع شبه نظامیان کرد سوریه حکایت دارد.

هیئت اعزامی کنگره به افغانستان با اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، مدیر اجرایی، و نیز مارک اسپر، وزیر دفاع و دیپلمات‌ها و فرماندهان ارشد نظامی آمریکایی و افغانستانی و رهبران جامعه مدنی دیدار و گفت‌وگو کرد. (اینجا)

پلوسی اوخر دیشب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هیئت ما در جریان گزارش مختصری از جان باس، سفیر آمریکا و دیگر دیپلمات‌ها درباره تلاش‌های آشتی و مصالحه با طالبان دریافت کرد. ما همچنین در جریان گزارش تازه‌ترین وضعیت نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر قرار گرفتیم و امیدواریم نتایج این انتخابات به زودی اعلام شود.

پلوسی افزود: دیدار مستقیم با نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در محل و مذاکره با آن‌ها، برای کنگره به منظور نظارت موثر بر عملیات در افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است. ما به اطلاعات دست اولی در این برهه حساس از سیاست کشورمان در قبال افغانستان دست یافتیم.

پلوسی همچنین شنبه شب پس از دیدار با پادشاه اردن و مقامات ارشد این کشور گفت: با تعمیق بحران در سوریه پس از حمله نظامی ترکیه، هیئت ما مذاکراتی حیاتی و مهم درباره تاثیر ثبات منطقه‌ای، تشدید جریان مهاجران و تهدیدات دیگر برگزار کرد.

هنوز هیچ کشوری جزییاتی از مذاکرات هیئت اعزامی از کنگره آمریکا را منتشر نکرده است.  پلوسی پیشتر توافق آتش بس میان آمریکا و ترکیه را در سوریه یک توافق شرم آور توصیف کرده بود. بسیاری سفر ناگهانی پلوسی را به امان، به مثابه سیلی جهانی به گوش رئیس جمهور آمریکا توصیف می‌کردند.

حتی یک ژنرال سابق ارتش اسرائیل که نخواست نامش فاش شود با اشاره به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و سفر پلوسی به منطقه گفت: فکر نمی‌کنم اینکه آن‌ها درباره چه چیز‌هایی صحبت کردند اهمیت داشته باشد، مسئله مهم این است که وی به اینجا آمد تا زیر اقدام ترامپ در رها کردن متحدان کرد‌ش در سوریه و برانگیختن خشم و نارضایتی آن‌ها خط قرمز بکشد.

سفر‌های مقامات کنگره به ویژه به مناطق مورد مناقشه و درگیری، عموما به دلایل امنیتی محرمانه نگه داشته می‌شود. ولی این بار سفر هیئت کنگره به منطقه ظاهرا با هدف ایجاد امواج سیاسی افشا شده است. پلوسی پیش از این دیگر سفر‌های خارجی خود را که بر وجود اختلاف با ترامپ دلالت داشت، از جمله سفر به مرز ایرلند رسانه‌ای کرده است.

رسانه‌های دولتی اردن اعلام کردند ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور ضمن تقدیر از پلوسی به خاطر حمایت‌های دیرینه کنگره از کشورش، بر لزوم دستیابی به راه حل سیاسی برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و وحدت و انسجام مردم این کشور و تضمین بازگشت داوطلبانه آوارگان تاکید کرد.

سفر پلوسی به افغانستان نخستین سفر وی به این کشور از زمان تصدی ریاست مجلس نمایندگان تاکنون به شمار می رود. وی پیشتر قصد داشت در راس هیئت اعزامی کنگره در ماه ژانویه به این کشور سفر کند ولی در پی خودداری ترامپ از قرار دادن هواپیمای نظامی در اختیار این گروه مجبور به لغو این سفر شد.

این روزها دموکرات‌ها تحت هدایت پلوسی می‌کوشند به دلیل رسوایی ترامپ در موضوع اوکراین گیت، روند استیضاح وی را کلید بزنند. کاخ سفید اعلام کرده تا زمانی که استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان به طور رسمی به تصویب نرسد از همکاری با این پرونده خودداری می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار