چگونه یک نمایش خلاق را روی صحنه ببریم؟

یک کارگردان تئاتر از روش‌های ایجاد خلاقیت در هنر تئاتر و ویژگی بازیگران این نوع آثار گفت.

چگونه می توانیم یک هنر خلاق را به نمایش بگذاریم؟به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هنر خلاق عضو جدا نشدنی نمایش‌های ایرانی و نام دیگر آن نمایش غیررسمی است. هدف از اجرای یک نمایش خلاق، فراهم آوردن تجربه‌ای ارزشمند برای کودکان و مخاطبان است که در آن می‌توان مسائل آموزشی و پرورشی بسیاری را با ظرافت تمام و کامل جای داد.

اصولاً نمایش خلاق از مباحث و فعالیت‌های جدید آموزشی در دنیاست که عمر آن به حدود سال ۱۹۶۰ بر می‌گردد. این فعالیت سازمان یافته خلاق تحت تاثیر پژوهش‌ها و یافته‌های علوم تربیتی و روان شناسی جدید، ابتدا در غرب و سپس در برخی ممالک شرقی و در آموزش و پرورش جدید و مراکز آموزشی پیش دبستانی و دبستان‌ها رایج شد.

به همین بهانه فاطمه بختیار کارگردان تئاتر گفت و گویی را با باشگاه خبرنگاران جوان انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

خانم بختیار درباره خلاقیت در هنر شما چه تعریفی را ارائه می‌دهید؟

به نظر من خلاقیت یعنی به هم زدن ساختار‌هایی که تا الان در ذهنمان بوده و شکل گیری ساختار و نظام‌های جدید؛ حتی من در زندگی شخصی خود همین کار را انجام می‌دهم.

آیا نمایش خلاق بر اساس نمایشنامه و طرح داستانی شکل می‌گیرد یا در طول تمرین کامل می‌شود؟

قطعاًً متن‌های نمایشی باید پتانسیل آن را داشته باشند که کارگردان یا بازیگر بتواند ایده‌ها و طرح‌های جدیدی را در طول نمایش به وجود آورد؛ چرا که تئاتر یک هنر زنده است و در طول کار به تغییر و تحولات زیادی احتیاج دارد.

عنصر بازی در نمایش خلاق چه جایگاهی دارد؟

به نظر من در کار‌های تجربی بازیگر یکی از عناصر بسیار مهم و تاثیرگذار است. باید حداقل روزانه ۷ الی ۸ ساعت تمرینات بیانی و بدنی برای بهتر دیده شدن انجام شود و هنرمند در اوج خستگی باید بتواند خلاقیت خود را در معرض دید عموم افراد به نمایش بگذارد.

کارگردانی در نمایش خلاق به چه صورت است و کارگردان این گونه نمایشی باید از چه توانایی‌هایی برخوردار باشد؟

باید به شدت ریسک پذیر و اهل ورزش زیاد باشد. در تمام زمینه‌ها مطالعه بالایی داشته باشد و به همه مسائل روز کاملاً آگاه باشد تا بتواند یک فضای جذاب را با مخاطب به اشتراک بگذارد.

شما از چه تکنیک‌هایی برای کارگردانی خلاق استفاده می‌کنید؟

من بعد از مطالعه متن نمایشنامه به چند صورت آن متن را تحلیل می‌کنم و هنگام تمرینات قبل از اجرای نمایش با بازیگران تمرینات بدنی و کلامی در محیط ها‌ی باز مثل کوه برای بالا بردن توانایی هایشان در جهت تمرکز بیشتر برای اجرای یک نمایش موفقیت آمیز انجام می‌دهم. هنر یعنی خلاقیت و بنده به عنوان کارگردان به جای اینکه در دکور خود از تلفن استفاده کنم بدن بازیگرم را برای اجرای چنین نقشی آماده می‌کنم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار