ولی زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد؛

تولید و فروش سیگار عنبر نسارا قانونی است؟

رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت گفت: هرگونه تبلغ موادی در قالب سیگار براساس قانون ممنوع و با تولید کنندگان برخورد می شود.

تبلیغ عنبر نسا تحت عنوان سیگار ممنوع است/ قهوه انه ها اماکن خصوصی نیستند/مکاتبه وزارت بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی مربوطه برای برخورد با تولید عنبر نسا بهزاد ولی‌زاده مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد:بر اساس دستور العمل ابلاغی تبلیغ هر محصولی در قالب سیگار و مواد دخانی ممنوع است و تبلیغ انواع سیگار متناقض با ماده ۳ قانون است.

او ادامه داد: هرگونه ترغیب و تشویق مردم به استعمال دخانیات ولو اگر ماده‌ای به نام عنبر نسارا  باشد جزء موارد تبلیغ محسوب می‌شود و فروش و تولید آن ممنوع است.

رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: من کاری به موضوع سلامتی ماده عنبر نسارا ندارم که در فضای مجازی منتشر شده  است که  این سیگار خاصیت درمانی دارد ولی به طور کلی تبلیغ عنبر نسارا اگر در قالب  تبلیغ سیگار باشد، مطابق ماده ۳ ممنوع است و با عرضه کنندگان و حتی تولید گنندگان بر اساس قوانین برخورد می‌شود.

ولی زاده بیان کرد: وزارت بهداشت مکاتباتی با دانشگاه مربوط در زمینه تولید سیگار عنبر نساء کرده است و خواستار برخورد با افراد متخلف شده تا جلوی تولید آن را بگیریم.

او افزود: محصول عنبر نسارا اگر ثابت شود که برای امور درمان امراض موثر است باید در قالب و روش‌های دیگری مورد استفاده قرار بگیرد و اگر این محصول به صورت سیگار تولید و توزیع شود منع قانونی دارد و با افراد متخلف برخورد قانونی می‌شود.

مغایرت خصوصی بودن قهوه خانه و سفره خانه سنتی با قانون اساسی

رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت افزود: بر اساس تبصره یک ماده ۱۳ قانون مبارزه با دخانیات که در مجلس به تصویب رسیده بود، انواع قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی جز اماکن خصوصی محسوب می‌شدند که خوشبختانه این قانون به وسیله شورای نگهبان رد شده است.

ولی زاده بیان کرد: برخی‌ها می‌خواستند قهوه‌خانه‌ها را از اماکن عمومی خارج کنند و این کار باعث می‌شد که نظارت دستگاه‌های ذیربط نسبت به استعمال دخانیات از قهوه‌خانه کاهش پیدا کند.


بیشتر بخوانید: تفریح ارزانی که بلای جانتان می‌شود


او گفت: اگر قهوه‌خانه‌ها جز اماکن خصوصی محسوب می‌شوند دیگر ناظران نمی‌توانستند به خوبی بر روی قهوه‌خانه‌ها وسفره‌خانه‌های سنتی نظارت داشته باشند و این موضوع سلامت و دیگر مسائل را تهدید می‌کرد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۳۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
طبق قانون اصل چهل چهارم دود عنبرنسا اگر از جنس نر باشد ممنوعه ولی در ایین نامه اساسی طبق مواد۵۶۷ و ۵۶۹ جزایی عنبرنسا الاغ غیر بالغ ماده تصویب گردید و به شرطها و شروطها باید در قهوه خانه ها استعمال گرد..اینجا قانون گذار طبق ظوابط پیش تکثیر دخانیات جرم بوده و ۷۴ ضربه شلاغ و یا سنگسار میباشد ولو در ملا عام..وکیل پایه ۷ دادگستری
آخرین اخبار