گزارش/

صادرات محصولات کشاورزی از ریل خارج شد/ توسعه کشاورزی راهی برای بی نیازی از درآمدهای نفتی

مشکلات متعددی نظیر سو مدیریت در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی و اجرا نشدن قانون الگوی کشت منجر به کاهش تولید و نوسان قیمت در بازار می شود.

 

صادرات محصولات کشاورزی از ریل خارج شد/سو مدیریت دولت در بخش بازرگانی یکی از چالش های پیش روی صادرکنندگان/ توسعه محصولات کشاورزی یک راه برای بی نیازی از درآمدهای نفتیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با وجود تنوع متعدد اقلیمی و پتانسیل بالای بخش کشاورزی می تواند در صورت استفاده حداکثری از مزیت های نسبی در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشته باشد، این در حالی است که اعمال تحریم های ناجوانمردانه بر چالش های پیش روی صادرات دامن زده است.

بسیاری از مسئولان بر این باورند علی رغم آنکه مساحت هلند به اندازه استان های شمالی است، اما سالیانه صادرات محصولات کشاورزی این کشور به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد که با برنامه ریزی مدون و استفاده حداکثری از ظرفیت ها می توان اقتصاد کشور را بر مبنای صادرات محصولات کشاورزی پایه ریزی کرد و برای همیشه از درآمدهای نفتی بی نیاز شد.

ناگفته نماند مشکلات متعددی نظیر سو مدیریت در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی و اجرا نشدن قانون الگوی کشت منجر به کاهش تولید و نوسان قیمت در بازار می شود که دولت علاج این کار را ممنوعیت صادرات یا اخذ تعرفه بالای صادراتی به معنای پرداخت یارانه از جیب کشاورزان می داند که این امر در کنار اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و صدور قوانین گاه و بیگاه زمینه را برای بی اعتمادی تجار خارجی نسبت به محصولات زراعی و باغی کشور ما فراهم می کند و تا زمانیکه این مشکلات وجود داشته باشد، امیدی به توسعه صادرات و ارز آوری قابل توجه از این محل نیست.


حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت چالش های پیش روی صادرات محصولات کشاورزی و راهکارهای بی نیازی از درآمدهای نفتی با خبر شویم:

صادرات از ریل اصلی خارج شد/بی نیازی از درآمدهای نفتی با توسعه صادرات محصولات کشاورزی

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با انتقاد از چالش های پیش روی صادرات اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد بارش در اواخر سال گذشته و بهار امسال، تولید بسیاری از محصولات کشاورزی همچون زعفران، پسته، مرکبات، سیب درختی‌ و همچنین محصولات‌زراعی رشد مطلوبی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است.
وی افزود: با توجه به تولید مازاد بر نیاز کشور در بسیاری از محصولات باغی و زراعی، رفع چالش های صادراتی به منظور رونق صادرات و برقراری توازن قیمت در بازار داخل امری جدی به شمار می رود.

نورانی با تاکید بر ایجاد برنامه ریزی مدون برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: اتخاذ تصمیمات خلق الساعه مبنی بر ممنوعیت های یکباره صادراتی و بی اعتمادی تجار خارجی زمینه را برای حضور سایر رقبا در بازارهای هدف فراهم می کند که این امر به صلاح کشور نیست.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: اگرچه در شرایط فعلی تحریم، صادرات محصولات کشاورزی کماکان به صورت مویگرگی در حال انجام است، اما هزینه های صادرات اعم از کاغذ، بسته بندی و حمل و نقل و... نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵ برابر رشد داشته است که نوسان نرخ ارز بر موضدع افزایش هزینه ها بی تاثیر نیست.

به گفته وی، با توجه به آنکه هیچ بیمه گذاری فساد پذیری کالا را بیمه نمی کند و Lcبرای میوه و تره بار باز نمی کند، اکثر صادرات به صورت امانی انجام می شود.

نورانی با اشاره به اینکه صادرات از ریل اصلی خارج شده است، بیان کرد: با وجود فساد پذیری بالای محصولات کشاورزی، اخذ تعرفه بالای گمرکی، اجرا نشدن ارزش واقعی صادرات گمرکی و تاخیر بازگشت ارز برای استمرار صادرات از جمله چالش های اصلی پیش روی صادرات به شمار می رود که صادر کننده ناگریز است ارز حاصل از صادرات را به صرافی های محلی دهد تا ارزش صادرات به صورت ریالی به کشور بازگردانده شود.

این مقام مسئول با انتقاد از نبود حمل و تقل مناسب برای کالاهای فساد پذیر محصولات میوه و تره بار اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم تولید مجبور به استفاده از لنج برای صادرات هستیم تا محصول روی دست تولیدکننده و صادرکننده باقی نماند، این در حالی است که کشتیرانی والفجر از سال ۹۲ به بعد در بوشهر تعطیل است و هیچ یک از مسئولان پاسخگو نیست که به چه علت کشتیرانی والفجر که نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی دارد، تعطیل است.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه مساحت کشور هلند به اندازه استان های شمالی نیست، اما صادرات سالانه محصولات کشاورزی این کشور به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد که این امر نشان می دهد با وجود پتانسیل بالای کشور در بخش کشاورزی نباید به مقوله صادرات بی تفاوت باشیم چرا که با توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت داریم.

نورانی با بیان اینکه نگاه فعلی ما صادرات محور نیست، افزود: با وجود پتانسیل بالای کشور در بخش کشاورزی فعال کردن بانک های ایرانی در خارج از کشور و فراوانی تبلیغات در سفارتخانه های خارج از کشور برای توسعه صادرات امری ضروری است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات و واردات جاده دو طرفه است، بیان کرد: این در حالی است که پروتکل های ما یک طرفه است به طوریکه صادرات با تعرفه بالا و واردات با تعرفه پایین انجام‌می شود که این مسائل منجر کندی صادرات می شود، از این رو امیدواریم با رفع این مسائل شاهد جهش صادرات باشیم.

وی با بیان اینکه صادرات کنونی محصولات کشاورزی لاک پشتی است، تصریح کرد: اگر عزم ملی برای صادرات وجود داشته باشد دیگر نیازی به درآمدهای نفتی نداریم، اما امروز به سبب ورود دلارهای نفتی در اقتصاد دچار تنزل شدیم.

ممنوعیت یکباره صادرات به زیان بخش کشاورزی تمام می شود

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مزیت های فراوانی در صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: این در حالی است که در بحث مشکلات ارزی ناشی از تحریم های ناجوانمردانه که به کشور تحمیل شده، صادرکنندگان با مشکلات متعددی روبرو شده است.

وی افزود: با وجود شرایط فعلی تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارز به سامانه نیما، راه های متعددی برای دور زدن آن وجود دارد که باید با بکارگیری برخی تدابیر مشکلات و موانع صادرات را از سر راه برداشت.

اسدی اتخاذ سیاست های غیر معقول دولت در بخش کشاورزی را از موانع اصلی پیش روی صادرات برشمرد و گفت: دولت هر چند وقت یکبار با صدور بخشنامه های یکباره و بدون هشدار قبلی، تعرفه و عوارض سنگینی برای صادرات محصولات کشاورزی وضع می کند که این امر صادرکنندگانی را که با وجود مشکلات فراوان بازاریابی و قرارداد منعقد کردند، دچار درد سر می کند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ادامه داد: با ممنوعیت های یکباره صادرات، آیا دولت فکر می کند چه عواقب سنگینی برای صادرات در بر دارد؟

وی ادامه داد: سو مدیریت در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی و عدم اجرای الگوی کشت منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت در بازار شد که دولت علاج این کار را ممنوعیت صادرات یا اخذ تعرفه بالای صادراتی می دانند که این امر منجر به از بین بردن منافع کشاورزان می شود.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه پرداخت یارانه از جیب کشاورزان به زیان بخش کشاورزی تمام می شود، بیان کرد: در کشورهای پیشرفته دولت برای عرضه محصول ارزان قیمت یارانه پرداخت می کند در حالیکه در کشور ما مشکل اصلی سو مدیریت دولت در اجرای الگوی کشت مناسب و سیاست با ثبات بازرگانی خارجی است که تنها ممنوعیت گاه و بیگاه صادرات منجر به از دست دادن بازارهای هدف و اشغال رقبا در بازارهای هدف است.

توسعه صادرات محصولات کشاورزی راهی برای بستن چاه های نفت کشور/بی اعتمادی تجار بازارهای هدف با صدور قوانین یک شبه صادرات


علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه راهکار مناسبی در تولید و صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد، اظهار کرد: صدور قوانین یک شبه صادرات و اتخاذ تصمیمات خلق الساعه منجر به بی اعتمادی تجار بازار خارجی و از دست دادن بازارهای هدف می شود، در حالیکه بکارگیری برخی قوانین می تواند راهگشای صادرات باشد.


وی افزود: وزارت امور خارجه تنها در صدد مسائل سیاسی کشور است و به هیچ عنوان در خصوص مسائل اقتصادی آن سوی مرزها وارد نشده که این امر یکی از چالش های جدی در صادرات محصولات کشاورزی محسوب می شود.

خان محمدی با انتقاد از نبود الگوی کشت مناسب در بخش کشاورزی بیان کرد: با وجود آنکه قانون الگوی کشت در سال ۸۸ در مجلس مصوب شد، اما مسئولان امر توجهی به اجرای این مصوبه نداشتند، در حالیکه با اجرای این قانون در استان های مختلف تولیدکنندگان برحسب نیاز بازار داخل و خارج اقدام به تولید می کردند و دیگر نگران فروش محصول و مازاد آن نبودند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی ادامه داد: با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و بی نیازی از درآمدهای نفتی، اما تنها چشمان را به منابع حاصل از صادرات نفت دوختیم، در حالیکه با برنامه ریزی مدون در زمینه توسعه صادرات می توان به جای دور ریز محصولات کشاورزی، ارز آوری قابل توجهی را نصیب کشور کرد.

وی در پایان با اشاره به دیگر چالش های پیش روی صادرات بخش کشاورزی تصریح کرد: در شرایط فعلی تحریم مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما، نقل و انتقال ارز در بانک ها، نبود سیستم حمل و نقل مناسب و برنامه مدون در خصوص تولید و صادرات محصولات کشاورزی همگی دست به دست یکدیگر داده تا صادرکنندگان رغبتی به فعالیت در این حوزه نداشته باشند، این در حالی است که با حمایت های حداقلی می توان در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشت.


انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۹:۴۳ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
منابع جایگزین برای صادرات بقدری در ایران زیاد است که
قابل شمارش نیست فقط باید نیروی انسانی شایسته در مملکت حاکم باشد تنها راه حل برون رفت از شرایط موجود و رسد و توسعه نیروی انسانی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
مسئولین بجای دل بستن به برجام اگر فقط به کشاورزی می رسیدن ما بعد چهل سال نه به نفت احتیاج داشتیم هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
صادرات خوبه به شرطی که اول قیمت و نیاز بازار داخل رو تامین کنید
مثل سال گذشته نباشد که به واسطه صادرات نا متوازن گوجه فرنگی قیمت تا 10هزار تومان رفت و عده ایی یک شبه از 1هکتار گوجه 300میلیون تومان عایدشان شد واین نقدینگی بالا رو وارد جامعه کردند و باعث افزایش قیمت در مسکن طلا و ... شدند و کارمند و کارگر بیچاره هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
صادرات در صورتی خوب است که ارز حاصل از صادرات به کشور برگرده

جلوی دلالان رو بگیرید
وابتدای هرسال زراعی قیمت محصولات رومشخص کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
اولا باید ابتدا به تولید و مشکلات متعدد که واقعا یک نوع خود تحریمی هست فکری کرد قوانین ما در مورد تامین اب ورفع موانع سر راه کشاورز اصولی و منطقی نیست و تا العان هم جزء جنگ اعصاب و نا امیدی و بی رغبتی برای کشاورزان نتیجه ای نداشته و وضعیت تامین نهادهای کشاورزی مخصوصا وارداتی ها اصلا افتضاح شده قیمت نسبت به کشت بارسال حد اقل ۳برابر شده هزینه تولید نسبت به کشت قبلی ۳برابر هم بیشتر شده پس چه انتظاری از وضع کشت اینده باید داشت ایا کشاورزی کار راحتی هست درصورتی کار کشاورزی هم تجربه می خواهد و هم باید علمی باشد که بتواند سود اور باشد متاسفانه تجربه که در کشور ما عامل اصلی تولید حاصل سالها کم کاستیها ست داره از بین میرود چون انگیزه گرفته می شود کشاورز بجای انکه رو زمین باشد باید تمام وقت در ادارات ابیاری وبانکها ودادگاها باشد ونهایت از کارش زده و همه چیز و رها بکند نیازمند تغیر جامه در قوانین و دیدگاه و حمایت دلسوزانه از بخش تولید هستیم من کشاورز ایرانی که توانایی تولید گندم ۷تن به بالا و شلتوک برنج ۱۰تن در هکتار دارم چرا باید حمایت نشوم و در خرید بذر صیفی ناتوان باشم و مشکلات دیگر چرا چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
ازباشگاه خبرنگاران جوان تمنا میکنیم صدای ملت را هرطور که میتواند به گوش قوه قضاییه برساند واین پیام را به انان ابلاغ نماید که به کشت محصولات تراریخته در ایران پایان دهند.به اندازه کافی مردم درگیر نازایی وسرطان وسایر عوارض تراریخته شده اند دیگر بس است.چرا بر مسوولان وزارت جهادکشاورزی ووزارت وبهداشت نظارتی نیست ؟!!!چراکسی فریاد ملت رانمیشنود؟!!تحقیقات رسمی،وعلمی،دانشمندان معتبرجهان وکشورعزیزمان خطرات تراریخته راگوشزدکرده اندولی وزارت کشاورزی وبهداشت همچنان به گرفتن مجوزکشت تراریخته افتخارمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
درسته دراین شرایط بحرانی،تمرکز باید برصادرات باشد اما اولا صادرات صحیح وبرنامه ریزی شده انهم باکشاورزی صحیح وسالم(غیرتراریخته).دومابرای تمرکزبرصادرات،بایدجلوی واردات غیرضروری گرفته شود.مثلادرحالی که خودمان میتوانیم تولیدکنیم،چراتراریخته واردمیکنیم که هم مردم بیمارومریض میشوندهم دولت به واسطه ارز، اسیب میبیند.جلوی واردات محصولات کشاورزی را بگیریدوبه جاش به کشاورز ارز بدهیدوحمایت کنیدانوقت خواهیددیدصادرات چندبرابر خواهدشد.
Netherlands
دبیر
۰۸:۵۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
مسولان میدانند چه بکنند اما ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
چرا در وفور نعمت صادرات ندارند، و زمان سیل و کمبود صادرات دارند، بیایید منطقی باشیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
لطفا بر واردات تراریخته نظارت کنید،نه صادرات.اگر سه برابر میزان کنونی صادرات داشته باشیم امابه واردات نظارت نشود،سودجویان همچنان به واردات تراریخته ها ادامه داده وبه شیوع سرطان وناباروری و...دامن خواهندزد وسالیانه چندبن برابرقادرات،مجبورخواهیم شدداروهای سرطان ونابتروری تولید یا وارد کنیم.این میشه خرج،بیشتر از دخل!چرانظارتی برتراریخته هانیست که ملت اینچنین مظلومانه جان ندهند؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
آری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
اول کنترل قیمت داخل رو به دست بگیرید و قیمت هارو ثابت نگه دارید بعد فکر صادرات باشید
تازه دولت باید محصولات تولیدی گلخانه ها روصادر کند تا دیگر محصولات
خودمان را از لحاظ شرایط با هلند مقایسه نکنیم اونجا بارش زیاد هست
ما باید توسعه گلخانه بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
اول کنترل قیمت داخل رو به دست بگیرید و قیمت هارو ثابت نگه دارید بعد فکر صادرات باشید
تازه دولت باید محصولات تولیدی گلخانه ها روصادر کند تا دیگر محصولات
خودمان را از لحاظ شرایط با هلند مقایسه نکنیم اونجا بارش زیاد هست
ما باید توسعه گلخانه بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
فکری به حال حذف این دلالا بازی بردارید.چطور مملکت بااین پشرفت،نمیتواند سیستمی راه اندازی کند که ولسطه ها حذف سود وخود دولت مستقیما محصول را ازکشاورز بخرد وباهمان قیمت ومستقیما به توزیع کننده بفروشد؟!!یه فکری هم به حال دلالانی که درقالب تبصره وقانون دلالی میکنند برداریدکه انچنان موزیانه ومخفیانه دلالی میکنند که مو لای درزش نمیره وسالهاست که ثروتمندشده اند کسی هم کاری به کارشان ندارد.من کشاورز نیستم ولی دلم برای کشاورزان میسوزد که چگونه زیر پای دلالان تروتمند،له میشوند!چرا نظارتی بر دلال بازی نیست؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
اگر بهره وری آب و مکانیزاسیون در کشور ما بالا برود ایران قابلیت تولید انواع محصولات کشاورزی را با تناژ بالا دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
لطفا فکری برای دلالان بردارید.کشاورز بیچاره زحمت میکشه خون دل میخوره،سودش میره تو جیب دلالان و واسطه ها که ازمسئولان انتظار می رود به داد کشاورزان بیچاره برسید که امیدشان را دلالان نامرد،ناامیدمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
ماتوسعه صادرات نمیخواهیم به قیمت نابودی جان وسلامتمان.به بهانه توسعه صادرات ان هم با کشت بذرهای تراریخته،سرطان ونازایی و....راگسترش ندهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
گل گفتی.واقعا چرا نظارتی برتراریخته هانیست؟کیاسودمیبرن ازاین بی نظارتی؟!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
ازقوه قضاییه میخواهیم نظارت کندتا تراریخته هاکشت نشود.پنبه که کشت شدولی نذاریدسیب زمینی تراریخته کشت شود.مردم گناهی ندارند که بایدقربانی سودجویی بعضی نادانان شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
درسته.من الان رفتم توسایت پروفسور کرمی دانشمندعلم ژنتیک. میگفت تراریخته ژنهاوDNAانسانوعوض میکنه و... خیلی خطرناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
ماحاضریم از گرسنگی بمیریم ولی محصولات کشاورزی تراریخته که طبق تحقیقات دانشمندان جهان،عامل سرطانزایی ،ناباروری،ام اس و...هستند نخوریم.چراامسال درکرمان ودواستان دیگر،پنبه تراریخته کشت شده است؟!!!وقراراست مجوزکشت سیب زمینی تراریخته نیزتاپایان سال ۹۸صادرشود!ایاصادرات مهمتراست یاجان ومنیت غذایی مردم؟چراباسلامت وجان مردم تجارت میشود؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
متاسفانه باکشت یک مزرعه تراریخته،باگرده افشانی،تمام کشاورزی ایران تراریخته خواهدشد.کی باید به دادما برسه؟!!نظارت کجاست؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
مجوز کشت سیب زمینی تراریخته رالغوکنید.نگذاریدبه بهانه صادرات وتولید،باجان مردم تجارت شود
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز ساده
۰۷:۱۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
تا محصولات دسته کشاورزه صادرات تعطیله و محصول مفت، رسید دست دلال مشکلات حل شد وقیمت نجومی
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز ساده
۰۷:۱۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
تا محصولات دسته کشاورزه صادرات تعطیله و محصول مفت، رسید دست دلال مشکلات حل شد وقیمت نجومی
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز ساده
۰۷:۱۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
تا محصولات دسته کشاورزه صادرات تعطیله و محصول مفت، رسید دست دلال مشکلات حل شد وقیمت نجومی
آخرین اخبار