مسیر شفاف طلای سرخ ایران در آشفته بازار بورس

از زمانی که بورس کالای زعفران جهان در ایران راه اندازی شد، آغاز عصر شفافیت به مذاق پیشه وران و دلالان و به ویژه کسانی که نانشان از آب گل آلود طلای سرخ تامین می‌شد خوش نیامد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، از فردای دوم خرداد سال ۹۷ که بورس کالای زعفران جهان برای نخستین بار در ایران و به طور مشخص در تربت حیدریه راه اندازی شد آغاز عصر شفافیت بر اقتصاد زعفران ایران، به مذاق بسیاری از پیشه وران و دلالان و به طور ویژه کسانی که نانشان از آب گل آلود طلای سرخ تامین می‌شد خوش نیامد.

در تاریخ اقتصاد زعفران این روز از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در این روز بورس کالای زعفران فعالیت خود را آغاز کرد و این به معنی پایانی بر اقتصاد مبهم، زیرمیزی و کارچاق کنی زعفران ایران بود.

نادر کریمی رئیس بانک زعفران و کارگزار بورس زعفران تربت حیدریه گفت: با راه اندازی این درگاه معاملاتی که به صورت حضوری و مجازی معاملات زعفران در آن صورت می‌گیرد می‌توانیم ادعا کنیم نخستین بورس جهانی زعفران را در تربت حیدریه راه اندازی کرده ایم.

او ادامه داد: طرح این ادعا بدان خاطر است که ایران ۹۰ درصد زعفران جهان و خراسان رضوی با محوریت تربت حیدریه و زاوه ۸۰ درصد زعفران ایران را تولید می‌کنند و تنها کشور‌هایی که انحصار تولید کالایی را به عهده دارند مجاز به ایجاد بورس هستند.
 
مسیر شفاف طلای سرخ ایران در آشفته بازار بورس
 

رئیس بانک زعفران و کارگزار بورس زعفران تربت حیدریه به مزایای عرضه زعفران در بورس اشاره کرد و گفت: در این شیوه، مصرف کنندگان اصلی و نهایی می‌توانند با سهولت و اطمینان بیشتری مواد پایه مورد نیاز خود را خریداری کنند و دیگر فضایی برای فعالیت دلالان و رانت خواران وجود نخواهد داشت.

کریمی افزود: عرضه زعفران در بورس کالا، سبب شفافیت اقتصادی شده و جلوی رانت، انحصار و سوء استفاده را می‌گیرد و بر این اساس، گروه‌ها و افرادی که به طور معمول به وجود رانت خو گرفته اند تلاش می‌کنند در مقابل طرح‌هایی که باعث شفافیت اقتصادی شود سنگ اندازی کنند.

او تصریح کرد: یکی از مشکلات زعفران کاران این بود که در فصل برداشت با کاهش قیمت مواجه می‌شدند و چند ماه بعد شاهد افزایش قیمت زعفران بودند، اما با شیوه جدید، زعفرانکار می‌تواند از هم اکنون و البته با در نظر گرفتن شرایط بازار برای زعفران خود که در مهرماه قرار است برداشت کند قیمت گذاری کند که البته مبنای این قیمت گذاری نیز براساس عرضه "زعفران نگین" است.

رئیس بانک زعفران و کارگزار بورس زعفران تربت حیدریه گفت: زعفران نگین اندازه هر قرارداد ۱۰۰ گرمی زعفران رشته‌ای بریده ممتاز است که به عنوان دارایی پایه و حد نوسان قیمت روزانه زعفران در این معاملات در نظر گرفته می‌شود.
 

زعفران کاران را به سلاح علم روز تجهیز کنیم

 
چنانکه گفته شد از آغاز راه اندازی بورس کالای زعفران جهان در ایران و به طور مشخص در تربت حیدریه، شفافیت اقتصاد زعفران ایران، به مذاق بسیاری از پیشه وران ودلالان خوش نیامد و حتی برخی در تربت حیدریه مدعی شدند که کشاورزان با فرهنگ و ادبیات بورس آشنایی ندارند و از این جعبه شعبده بازی مارگیری (تابلوی بورس) شفافیتی به چشم نمی‌خورد.

البته با وجودی که تاکنون بورس زعفران با کمک جهاد کشاورزی چندین دوره کلاس‌های آموزش برای زعفرانکاران منطقه دایر کرده است، اما هنوز هستند افرادی که زیاد اعتماد و رغبتی به عرضه زعفران خود در بورس کالای زعفران ندارند.

گواه این ادعا اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در نشست مشترک نمایندگان دولت در خراسان رضوی و رئیس فراکسیون زعفران مجلس شورای اسلامی در تربت حیدریه است.

محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این جلسه ضمن انتقاد از دست اندرکاران برنامه ریز برای زعفران گفت: این افراد گویی نقش سخنگویی کسانی که منافعشان با سیاست‌های دولت برای حمایت از زعفران کاران به خطر افتاده را بازی می‌کنند.

او ادامه داد: پیشنهاد می‌شود نخست شهرستان‌هایی که دست اندرکار کاشت زعفران هستند، کشاورزان و زعفران کاران تحصیل کرده یا فرزندان تحصیل کرده آن‌ها را شناسایی و برای این افراد کارگاه‌های آموزشی آشنایی با ادبیات و الفبای بورس دایر کنند، زیرا با این شیوه قادر خواهیم بود زعفران کاران را به سلاح علم روز تجهیز کنیم و در نتیجه قادر شویم از این ظرفیت جدید یعنی بورس کالایی زعفران به نحو مطلوب استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: نتیجه این فرایند آن است که زعفران کاران و به خصوص تمام مالکان، در فصل برداشت گل زعفران تنها به اندازه نیاز خود زعفران را وارد بازار کنند و با کمک بورس جلوی افت قیمت را بگیرند.
 

قیمت زعفران ناشی از دست نامرئی بازار است

 
نادر کریمی رئیس بانک اطلاعاتی زعفران تربت حیدریه گفت: در تعیین قیمت زعفران، بورس هیچ نقشی ندارد و افزایش یا کاهش قیمت زعفران ناشی از دست نامرئی بازار یا به تعبیر بهتر، میزان عرضه و تقاضاست.

او با بیان اینکه وظیفه ما در بورس ایجاد یک فضای شفاف برای انجام یک رقابت اقتصادی سالم است و هیچ کس را به زور وادار به خرید یا فروش زعفران نمی‌کنیم، ادامه داد: باید دید با راه اندازی بورس، چه میزانی از منافع برخی از افراد به خطر افتاده است که سم پاشی می‌کنند و شایعه می‌سازند که بورس موجب کاهش قیمت زعفران شده است.
 
مسیر شفاف طلای سرخ ایران در آشفته بازار بورس
 
رئیس بانک اطلاعاتی زعفران تربت حیدریه گفت: اهمیت این ادعا زمانی بیشتر مشخص می‌شود که همگان بدانند، پارسال و در مقطعی که قیمت زعفران به بیش از کیلویی ۱۶۰ میلیون ریال رسید این افراد اعتراض داشتند و بورس را عامل اصلی گرانی زعفران معرفی کردند در حالی که همگان می‌دانند بورس با کمک داده‌های رایانه‌ای و بدون دخالت دست انسان، فرایند خود را انجام می‌دهد.

کریمی افزود: ظرفیت موجود انبار بورس زعفران تربت حیدریه ۹ تن و ۲۰۰ کیلوگرم است و پارسال که بورس ایجاد شد و مورد بی مهری و انتقاد خیلی‌ها قرار گرفت در حالی که اکنون شرکت‌های خیلی بزرگ در مشهد خود اقدام به راه اندازی انبار کرده اند و آن‌ها نیز امروز نماد‌های بورسی شده اند و این بدان معناست که کشاورز الزامی به تحویل زعفران خود به انبار بورس زعفران در تربت حیدریه ندارد و ما نیز از این موضوع نگران نیستیم، زیرا شرکت‌های مشهدی نیز در زیر تابلوی بورس معامله می‌کنند و این فرایند خوبی است.

او ادامه داد: هم اکنون در تربت حیدریه سه هزار و ۱۹۰ نفر سهامدار بورس داریم که دارای کد بورسی هستند و از این تعداد بیش از هزار و ۲۰۰ سهامدار فعال هستند که معمولاً شرکت‌های سرمایه گذاری اند.

رئیس بانک اطلاعاتی زعفران تربت حیدریه گفت: حجم سرمایه گذاری فعالان حقیقی و حقوقی بازار نماد زعفران نگین تربت حیدریه افزون بر ۴۳۰ میلیارد ریال است و ۵۰ درصد سهام شرکت متعلق به تولیدکنندگان زعفران است.


نگاه مثبت دولت به بورس زعفران

 
علی رستمی فرماندار تربت حیدریه نیز گفت: همه ساله در فصل برداشت زعفران شاهد شنیدن ساز‌های ناکوک با سیاست‌های حمایتی دولت و مجلس هستیم و باید اعلام کنم بنای دولت آن است تا بر حسب ضرورت و به منظور حمایت از ارکان تولید و صادرات زعفران، برنامه‌هایی را به صورت هدفمند و به طور ویژه در قطب زعفران ایران یعنی منطقه تربت حیدریه عملیاتی کند.
 
مسیر شفاف طلای سرخ ایران در آشفته بازار بورس

او ادامه داد: در یک فرایند کلی باید اعلام کنیم از نگاه دولت قیمت مبنا که در حکم منطقی‌ترین قیمت زعفران نیز هست تنها باید در تابلوی بورس اعلام شود و از سوی دیگر دولت از اجرای "طرح خرید توافقی" در سال‌های قبل تجربه خوبی دارد و امسال نیز آن را اجرا خواهد کرد.

فرماندار تربت حیدریه گفت: امسال هم منابع مالی برای خرید توافقی زعفران پیش بینی شده است و هیچ مشکلی در پیوند با اجرای این طرح وجود ندارد و دولت نیز عزم خود را جزم کرده است که از زعفران کاران حمایت کند که گواه این مطلب راه اندازی بورس کالای زعفران برای نخستین بار در ایران و جهان در تربت حیدریه است.
 

پارسال سطح زیرکشت زعفران در کشور ۱۱۴ هزار هکتار بود

 
هاشم نقیبی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پارسال سطح زیرکشت زعفران در کشور ۱۱۴ هزار هکتار بود که از این میزان ۴۰۴ تن زعفران تولید شد و سهم استان ما از این میزان سطح زیرکشت، ۸۶ هزار هکتار و میزان تولید زعفران خشک استان نیز ۲۹۰ تن بود.

او ادامه داد: هر چند به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن شرایط جوی، نمی‌توان برای امسال رقم دقیقی برآورد کرد، اما پیش بینی می‌شود امسال با توجه به افزایش سطح زیر کشت سه هزار هکتاری، از ۸۹ هزار هکتار سطح زیرکشت پیاز زعفران، بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ تن از این محصول برداشت شود.
 

اشتغال ۲۲۰ نفر - روز مشغول هر هکتار زمین زعفران تربت حیدریه


محمدرضا عباسپور مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه  با بیان اینکه ۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند، گفت: بخش کشاورزی این شهرستان با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه‌های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی به خود اختصاص داده است.
بیشتر بخوانید:پیش‌بینی تولید ۵۰۰ تن زعفران در سال ۹۸/ تحریم‌ها خللی در روند صادرات زعفران ایجاد نکرده است

او با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است، افزود: از مجموع نزدیک به ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار آن به تربت حیدریه اختصاص دارد و میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید زعفران در تربت حیدریه در سال حدود ۳۶ تن است.
 
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران تربت حیدریه ۲۲۰ نفر - روز مشغول کار هستند و از این رهگذر در مجموع ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید و فصل برداشت گل زعفران به ترتیب در سه اقلیم سرد (رخ)، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه ولات) منطقه تربت حیدریه از ۱۵ مهر آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.

منبع:ایرنا
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.