وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

تحقق ماموریت‌های آموزش و پرورش در پرتو مشارکت اولیا/ فضاهای نیازمند تعمیر و احداث به اطلاع همگان برسد

حاجی میرزایی گفت: دستاورد‌های مهم تعلیم و تربیت در پرتو حضور و مشارکت خانواده‌ها میسر می‌شود.
تحقق ماموریت‌های آموزش و پرورش در پرتو مشارکت اولیا/ فضاهای نیازمند تعمیر و احداث به اطلاع همگان برسدبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت و آیین ملی هفته پیوند اولیا و مربیان در پردیس نسیبه اظهار کرد: اجتماع انجمن اولیا و مربیان اجتماعی مبارک است و تحقق ماموریت‌های حقیقی آموزش و پرورش و نسل نو نیازمند همکاری عمیق و گسترده با خانواده هاست.

او ادامه داد: دستاورد‌های مهم تعلیم و تربیت در پرتو حضور و مشارکت خانواده‌ها میسر می‌شود و هرچه قادر باشیم پیوند عمیق‌تری داشته باشیم برکات بیشتری نصیب آموزش و پرورش می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت پیوند عمیق در همه سطوح تعلیم و تربیت با خانواده تصریح کرد: یادگیری فراگیرترین رفتار انسان هاست و در میان رفتار‌های دیگر انسان، هیچ موضوعی به این اهمیت نیست.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: یادگیری رفتار گهواره تا گور است و تمایز میان انسان‌های مختلف در مسیر همین یادگیری شکل می‌گیرد، هرچه جریان یادگیری کارسازتر باشد موقعیت‌ها و ظرفیت‌ها برتر و بهتر می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر در جریان یادگیری اختلال ایجاد شود، این موضوع در زمینه اجتماعی و سیاسی بروز و ظهور پیدا می‌کند، وقتی بخشی از جامعه در معرض تغییرات پر شتاب است ً توان کنش موثر را از دست می‌دهد. وقتی درماندگی و انفعال پیش می‌آید از اختلال در جریان یادگیری حکایت دارد بنابراین آموزش و پرورش باید یادگیری را سامان دهد.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: فرزندان ما دائما اقتضائات گوناگونی را مواجه می‌شوند و برای ایفای موثر نقش‌ها نیازمند فراگیری هستند، اما این تنها فرزندان نیستند که باید بیاموزند و اولیا هم باید مواردی را بیاموزند.

او ادامه داد: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی متنوع، ساناندهی پیوند عمیق و صمیمی میان اولیا و خانواده کمک کننده است، باید پیوند میان مدرسه و خانواده برقرار شود و دیوار فیزیکی حائل میان مدرسه و خانواده باید برچیده شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه کانون یادگیری همه خانواده‌ها و دانش آموزان است و باید هم راستایی ایجاد شود، خانواده مسئول تربیت فرزندان هستند و آموزش و پرورش باید در این مسیر کمک کند.

حاجی‌میرزایی اظهار کرد: بسیاری از والدین قادر نیستند نقش‌های خود را ایفا کنند، برای ارتباط موثر میان اولیا و فرزندان نیازمند مهارت‌های اکتسابی است و مهم‌ترین کارکرد انجمن اولیا و مربیان برقراری ارتباط موثر میان این دو است.


پاسخ به سوالات دانش‌آموزی را اینجا بخوانید

او ادامه داد: در سند تحول بنیادین خانواده همکار آموزش و پرورش نیست بلکه شریک اوست، یعنی هر دو به یک اندازه نقش داریم، امروز خانواده‌ها عمدتا تحصیلکرده هستند و می‌توانند مدرسه را راهبری کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ارتباط والدین و مدرسه ارتباط یک روز و یک ساعت در هفته نیست بلکه حضوری دائمی است بنابراین ارتباط موثر و مستمر خانواده و مدرسه ایده خوبی است.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: نسل جدید ما در خانواده‌های کوچک رشد می‌کنند و تعاملات کمتری دارند، بنابراین در جوامع بزرگتر در مواجهه با دیگران مشکل پیدا می‌کنند پس باید ظرفیت اجتماعی و مهارت‌های زندگی در آن‌ها تقویت شود.

او با اشاره به اینکه موفقیت خود را در گرو ایجاد پیوند عمیق و همه جانبه‌تر میان مدرسه و اولیا می‌دانم، گفت: همه خانواده‌ها را به مشا کت بیشتر با اولیا دعوت میکنم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه خانواده دوم است، گفت: تمام ظرفیت را به کار می‌گیریم تا مدرسه محیط مناسب‌تری برای دانش آموزان باشد البته همه می‌دانیم که امکانات ما در برابر حجم عظیم دانش‌آموزان کیفیت یکسانی ندارد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز ۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس تعهد کردند، بیان کرد: پیشنهاد دادم تا فضا‌های نیازمند تعمیر و احداث برای همگان اعلام شود تا همگی حتی با سرمایه خرد وارد عمل شوند.

انتهای پیام/

آموزش و پرورش باید یادگیری را سامان دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار