سرفه مزمن را جدی بگیرید

کارشناس بیماری های سل و جذام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:سرفه مزمن بیش از دو هفته مهم ترین علامت بیماری سل است و بهترین راه پیشگیری از این بیماری شناسایی افراد مسلول است .

دکتر طلایی کارشناس بیماری‌های سل و جذام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان در ارتباط با بیماری سل بیان کرد: مهم‌ترین موضوع در خصوص این بیماری آگاهی رساندن به عموم جامعه در مورد علائم بیماری سل است. علائم بیماری سل علائم ۹ گانه‌ای هستند که مهم‌ترین آن‌ها سرفه مزمن است. سرفه مزمن به سرفه‌ای گفته می‌شود که بیش از دو هفته ادامه دار باشد. البته وجود سرفه بیش از دو هفته نشانه صد در صد بر این بیماری نیست، اما علامتی است که با وجود آن به بیماری سل مشکوک می‌شویم بنابراین کسی که سرفه بیش از دو هفته داشته باشد باید سریعا برای انجام آزمایش و گرفتن نمونه خلط به آزمایشگاه ارجاع داده شود.

او اظهار کرد: در تمامی شهرستان‌ها آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری سل را داریم، در شهر اصفهان دو آزمایشگاه نواب صفوی در میدان احمد آباد و آزمایشگاه تشخیص بیماری سل ملاهادی سبزواری در خیابان فیض وجود دارند که در این زمینه سل فعالیت می‌کنند و افراد می‌توانند در صورت وجود علامت مراجعه و با دادن نمونه خلط مورد آزمایش قرار گیرند که اگر از نمونه مثبت باشد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

دکتر طلایی افزود: از جمله علائمی که در بیماری سل علاوه بر سرفه مزمن وجود دارد را می‌توان به تب، تعریق شبانه، خستگی مفرط و بی اشتهایی اشاره کرد. در مورد سرفه اشتباهی که در گذشته وجود داشته و باور غلط مردم شده است سرفه همراه با خون در بیماری سل است؛ که گفتنی است سرفه حتی اگر بدون خون هم باشد باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس بیماری‌های سل و جذام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: چهارم فروردین هر سال مصادف با ۲۴ مارس روز جهانی مبارزه با سل در جهان است، اما چون این روز با تعطیلات نوروز در ایران همراه است اداره سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت متبوع ۲۳ مهر ماه را روز ملی مبارزه با سل در ایران نام گذاری کردند که دلیل نام گذاری این روز گرامیداشت محمد بن زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی است که در زمینه بیماری سل تحقیقات بسیاری داشتند و نهایتا به خاطر ابتلا به بیماری سل ستون فقرات فوت کردند.

دکتر طلایی در مورد آمار سل در اصفهان گفت: در سال نود و هفت ۲۶۸ مورد فرد مبتلا به سل در استان اصفهان داشتیم که در سامانه آنلاین کشوری به ثبت رسیده و روند درمان این بیماران شروع شده است. در سال جاری هم تعداد ۱۴۹ نفر بیمار مسلول شناسایی و در سامانه ثبت و روند درمان آن‌ها آغاز شده است. مسئله مهم این است که در صدد هستیم که تابوی سل وجود دارد از بین برود. چون می‌دانیم که بیماری سل علاوه بر لطمات اقتصادی زیادی که به افراد در جامعه وارد می‌کند می‌تواند تبعات دیگری هم به همراه داشته باشد.

او ادامه داد:برخلاف باور عموم بیماری سل درمان دارد و اگر به صورت مطلوب پیگیری، درمان و مصرف دارو‌ها اتفاق بیفتد می‌توان به نتیجه خوبی دسترسی پیدا کرد و نتیجه مطلوب درمان حاصل شود.

چون بیماری سل یک بیماری عفونی است و راه انتقال آن از انسان به انسان است منبع اصلی عفونت بیماران مسلولی هستند که سل ریوی دارند. مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری سل این است که فرد مسلول به سرعت شناسایی و روند درمان آغاز و در مدت درمان نکات ایمنی رعایت گردد.
 
 
انتهای پیام/ش
 

مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری سل شناسایی به موقع فرد بیماراست

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.