ولی زاده در گفت و گو باباشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

واردات حجم عظیم توتون و ماده اولیه سیگار به کشور/ دخانیات در ایران ارزان‌ترین محصول دخانی دنیا

رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: متاسفانه محصولاتی مانند توتون و مواد اولیه تولید سیگار در صدر واردات کالا‌ها قرار دارند.

دخانیات در ایران ارزان‌ترین محصول نسبت به دنیا/ مالیات بر سیگار افزایش پیدا نکرده است/ لزوم 75 درصدی مالیات سیگار بر قیمت خرده فروشیبهزاد ولی زاده رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع افزایش مالیات سیگار اظهار کرد: موضوع افزایش مالیات بر سیگار یک پیشنهادی در لایحه ارزش بر افزوده بود که بررسی‌های لازم در کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص انجام گرفته و این مسئله به صحن مجلس ارسال شده بود.

ولی زاده ادامه داد: قرار بود که بر سیگار عوارضی در قالب لایحه ارزش بر افزوده مانند سایر کالا‌ها در نظر بگیرند و جلساتی  بین مجلس و کمیسیون‌های مربوطه در خصوص طرح بستن عوارض بر سیگار برگزار شد که در نهایت این موضوع از دستور کار صحن مجلس خارج و به کمیسیون مربوطه برای بررسی بیشتر برگشت داده شد.

مالیات بر سیگار ۲۴ درصد قیمت خرده فروشی در ایران است

او تاکید کرد: آن چیزی که در لایحه ارزش بر افزوده بر دخانیات در نظر گرفته شده بود، حدود ۲۴ درصد مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار بوده، اما سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده  است که مالیات بر سیگار باید ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی باشد.

رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت بیان کرد: در حال حاضر مالیات بر سیگار افزایش پیدا نکرده است، زیرا اگر مالیات دخانیات زیاد شده بود ما شاهد واردات این همه مواد اولیه تولید دخانیات در کشور نبوده  است و متاسفانه محصولاتی مانند توتون و مواد اولیه تولید سیگار در صدر واردات کالا‌ها قرار دارند.

ولی زاده افزود: متاسفانه کشور ما به سمت تولید سیگار و صادرات آن به سایر کشور‌ها رفته است و بدین طریق محصولی که باعث فوت بسیاری از افراد می‌شود و سلامتی مردم را به شدت تهدید می‌کند در کشور تولید و صادر می‌کنیم.
 

بیشتر بخوانید: چند درصد زنان ایرانی روزانه سیگار مصرف می‌کنند؟

او گفت: در حال حاضر دخانیات در ایران ارزان‌ترین محصول دخانی در جهان محسوب می‌شود، در حالیکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که با افزایش مالیات بر سیگار میزان مصرف کاهش پیدا می‌کند، اما متاسفانه برنامه ریزی خوبی در زمینه کاهش مصرف انجام نشده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار