در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

گردش جاری تولید، معضل معادن کشور/ ۱۱ میلیون مترمربع سنگ فرآوری شده صادر شد

دبیر اجرایی انجمن سنگ ایران گفت: اکثر معادن ما دچار معضل گردش جاری و نقدینگی تولید هستند.

گردش جاری و نقدینگی تولید معضلی در معادن کشور/صادرات ۱۱ میلیون مترمربع سنگ فرآوری شدهاحمد شریفی دبیر اجرایی انجمن سنگ ایران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در کشور حدود ۲ هزار و ۱۰۰ واحد پروانه بهره برداری معدن وجود دارد که ظرفیتی بالغ بر ۳۰ میلیون تن درون خود جای داده اند. از این ۳۰ میلیون، تولید واقعی ما یک سوم ظرفیت یعنی  ۱۰ میلیون تن است.

او با اشاره به اینکه معمولا تعداد معدودی از معادن برند نیمه فعال هستند، ادامه داد: در بخش معدن و تولید مواد معدنی با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کنیم چرا که  اکثر معادن ما دچار مشکل با ظرفیت پایین, مشکلات فروش, معضل گردش جاری و نقدینگی در تولید رو به رو هستند.


بیشتر بخوانید: صادرات سنگ می تواند جایگزین درآمد‌های نفتی شود/ در صنعت سنگ خودکفا هستیم


شریفی اظهار کرد: در بخش فرآوری‌های معدنی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ واحد فرآوری با یک ظرفیتی حدود ۱۸۰ میلیون مترمربع در اختیار ماست. هم اکنون کل تولید بخش فرآوری حدود ۶۰ میلیون مترمربع است.

او گفت: ما در بازار داخلی با رکود مواجه هستیم. به دلیل تقاضای کم فروش, فرآوری  در سنگ دچار مشکل شده است. به همین دلیل عملا یک سوم ظرفیت معادن کار می‌کنند در نتیجه طبیعتا دچار زیان انباشته خواهند شد و معضلات اقتصادی باعث تعطیلی آنها تعطیل می‌شوند.

دبیر اجرایی انجمن سنگ ایران ادامه داد: در بخش صادرات حدود ۱۱ میلیون مترمربع سنگ فرآوری شده و حدود یک میلیون تن هم سنگ بلوک صادر می‌کنیم.

او افزود: سنگ فرآوری که حدود ۱۱ میلیون مترمربع است بالغ بر ۷۰ درصد آن به کشور عراق صادر می‌شود و بخش کمتری حدود ۲۰ درصد آن به کشورهای  دیگر صادر می‌شود, عمدتا صادرات سنگ‌های فرآوری شده به کشور‌های اطراف به خصوص عراق است.

شریفی گفت: یکی از معضلات صادرات در بخش فرآوری،  قیمت پایین صادرات سنگ فرآوری شده به کشور عراق است. دلال‌های عراقی سنگ ها را به قیمت ۶ تا ۷ دلار  خریداری می‌کنند. از یک تن سنگ حدود ۱۰ مترمربع سنگ فرآوری می شود، یعنی یک تن سنگ را فرآوری می‌کنیم و به قیمت ۷۰ تا ۸۰ دلار می‌فروشیم، 

دبیر اجرایی انجمن سنگ ایران ادامه داد: یعنی با این کار سوبسید به کشور عراق می‌دهیم این کشور اصولا پاسخگوی قیمت واقعی سنگ ما نیست. یک نوع سنگ را که به قیمت حدود ۱۰۰ دلار صادر می‌کنیم آن را فرآوری کرده و در نهایت ارزش منفی می‌آوریم و آن را ۶۰ تا ۷۰ دلار می‌فروشیم که به آن دیگر صادرات فرآوری شده با ارزش افزوده نمی‌گویند.

او گفت: از صادرات ۱۱ میلیون مترمربع این محصول که حدود ۲۰ درصد آن توسط واحد‌های فرآوری مدرن تولید و به قیمت واقعی فروخته می شود.

انتهای پیام/

قیمت پایین صادرات معضلات  بخش فرآوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار