فرانسه صدای آمریکا / آیا پاریس به دنبال گمراه کردن افکار عمومی است؟

صحبت‌های جدید وزیر خارجه فرانسه درباره برجام نکات مهمی را در بر دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  وزیر خارجه فرانسه همچنان سیگنال‌ها، پالس‌ها و آدرس‌های دوگانه و البته نادرستی را درخصوص برجام و آینده این توافق به ایران مخابره می‌کند. ژان ایو لودریان در تازه‌ترین مواضع خود درخصوص آینده توافق هسته‌ای با ایران و به‌طورکلی، تنش‌های به‌وجود آمده میان واشنگتن و تهران می‌گوید: هدف از رایزنی‌های اخیر، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره به تعهدات خود در توافق هسته‌ای وین، آغاز مذاکراتی برای رایزنی درباره بحران‌های منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال ۲۰۲۵ است. البته فضای سیاسی تنگ‌تر شده است، چون ایران تهدید کرده قصد دارد از اوایل نوامبر از سایر تعهدات برجامی خودش عقب‌نشینی کند. امروز هر دو طرف (ایران و آمریکا) باید فرصت به‌وجود آمده را برای مذاکره غنیمت بدانند.

فرانسه صدای آمریکا / آیا پاریس به دنبال گمراه کردن افکار عمومی است؟


بیشتربخوانید: ایران باید گام بعدی کاهش تعهدات برجامی را محکم بردارد


طرح «تغییر برجام»

درخصوص اظهارات وزیر خارجه فرانسه نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت:
نخست این‌که فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی و زمانی که ترامپ هنوز رسما از توافق هسته‌ای با ایران خارج نشده بود، به‌عنوان نخستین بازیگر اروپایی از «تغییر برجام» و تبدیل آن به توافقی جدید حمایت کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ماه آگوست (مرداد) آن سال، از ایران خواست بر سر «تحدید توان موشکی» و «اعمال محدودیت‌های فرازمانی در برجام»، پذیرای مذاکره با واشنگتن و تروئیکای اروپایی شود. بنابراین، این نخستین بار نیست که فرانسوی‌ها طرح تغییر برجام و تبدیل آن به یک «توافق حداقلی‌تر و بازدارنده» را علیه ایران مطرح می‌کنند. میان رفتار امروز و دو سال قبل مقامات کاخ الیزه در تقابل با سند اصلی برجام نوعی پیوستگی و اتصال محکم وجود دارد که در تحلیل و ارزیابی ما نسبت به پاریس باید موردتوجه و محاسبه قرار گیرد.
فرانسه نمی‌تواند میانجی باشد

نکته دوم این‌که پاریس اصرار دارد در برهه فعلی، خود را به‌مثابه یک واسطه‌گر یا میانجی میان ایران و ایالات‌متحده آمریکا معرفی کند. این در حالی است که پاریس خود یکی از اجزای اصلی بحران برجامی به‌وجود آمده در نظام بین‌الملل محسوب می‌شود. شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد که حتی پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، همکاری مستقیم کاخ سفید و کاخ الیزه با یکدیگر بر سر نحوه هدایت و مدیریت مناسبات برجامی غرب و ایران ادامه داشته است.

«تأخیر در راه‌اندازی اینستکس» یکی از خروجی‌های عینی این مذاکرات پشت پرده میان پاریس و واشنگتن بوده است. در چنین شرایطی فرانسه نمی‌تواند از خود به‌عنوان یک واسطه یا میانجی یاد کند، زیرا پاریس در این معادله، مانند ایالات‌متحده آمریکا یک متهم اصلی محسوب می‌شود.

آدرس غلط به افکار عمومی دنیا

نکته سوم، این‌که وزیر خارجه فرانسه بدون آن‌که کمترین اشاره‌ای به اقدام خلاف قانون و عرف بین‌الملل دولت ترامپ مبنی بر خروج از برجام کند و ناتوانی و بی‌ارادگی اتحادیه اروپا در تأمین منافع حداقلی ایران در برجام را یادآور شود، با ارائه آدرس و نشانه‌ای غلط به افکار عمومی دنیا ایران را به سبب برداشتن گام‌های کاهنده تعهدات برجامی خود (وفق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای) مقصر قلمداد می‌کند! بدیهی است که گام‌های کاهنده تعهدات برجامی ایران، واکنشی نسبت به خروج آمریکا از برجام و انفعال اروپا محسوب می‌شود. حال آن‌که مقامات فرانسوی سعی دارند با وقاحت تمام از این واکنش، به‌عنوان یک کنش اولیه یاد کرده و آن را محکوم کنند!

بازی مشترک کاخ سفید و کاخ الیزه

نکته چهارم، این‌که اظهارات اخیر لودریان برای چندمین بار طی سال‌های اخیر از بازی مشترک کاخ سفید و کاخ الیزه در تقابل با کشورمان پرده برداشته است. بدیهی است که در چنین شرایطی پذیرش واسطه‌گری پاریس و فراتر از آن، تفکیک بازی برجامی فرانسه و آمریکا از یکدیگر نوعی خطای محاسباتی و راهبردی محسوب می‌شود.

بدون شک در آینده‌ای نزدیک، فرانسوی‌ها همچنان به ارائه آدرس‌های غلط و البته هدفمند خود در قبال برجام ادامه خواهند داد.
این رویکرد در آستانه برداشته شدن گام چهارم کاهنده تعهدات برجامی ایران از سوی پاریس و دیگر بازیگران اروپایی تشدید خواهد شد. بدیهی است که رصد هوشمندانه بازی فرانسه در برهه حساس و سرنوشت‌ساز فعلی، حکم یک الزام راهبردی را برای دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان خواهد داشت.

این الزام راهبردی اقتضا می‌کند با توجه به سوءسابقه دولت فرانسه در حمایت از سیاست‌های ضدایرانی و ضدبرجامی آمریکا و آدرس‌ها و نشانه‌های مغرضانه‌ای که سیاستمداران فرانسوی (ازجمله وزیر خارجه این کشور) در قبال ایران و توافق هسته‌ای ارائه می‌کنند، مانع استمرار این بازی از سوی دستگاه دیپلماسی فرانسه شویم.

بازخوانی رفتار و گفتار مقامات کاخ الیزه در طول سال‌های اخیر و پرده‌برداری از بازی مشترک ایالات‌متحده آمریکا و فرانسه در تقابل با ایران و برجام، از جمله اقداماتی است که وزارت خارجه کشورمان می‌تواند در راستای «مدیریت رفتار ضد ایرانی پاریس» صورت دهد.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
سعید فروزان
۱۹:۴۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
آدرس غلط دادن فرانسه حرکت تازهای نیست سالهاست در جهت حفظ منافع اسرائیل ، علیه ایران فعالیت دارد ، اینکه بعضی آقایان داخلی خود را به کوچه علی چپ زده‌اند در رابطه با فرانسه بسیار دردناک است
آخرین اخبار