ساجدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا؛ رونق تولید را به همراه خواهد داشت

کارشناس مسائل بین الملل گفت: عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، بر افزایش تولید داخلی اثر خواهد داشت.

عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا؛ دستاوردی برای عقب نشاندن غربی‌ها / حضور کشورمان در اوراسیا پیمان‌های منطقه‌ای موازی با پیمان‌های بزرگ دنیا را تقویت می‌کندمحمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، اظهار کرد: عضویت کشورمان در این سازمان از چند بعد می‌تواند قابل بررسی باشد. در حقیقت باوجود  فشار‌های آمریکایی ها مبنی بر انزوای ایران، کشورمان می‌تواند حضور تمام قدی در مجامع جهانی و  مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و.. داشته باشد.

او افزود: اولین نکته در عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا عقب نشاندن غربی ها از این امر است که ایران با عضویت در این نهاد منزوی نخواهد شد. همچنین عضویت در این سازمان می‌تواند پیمان‌هایی منطقه‌ای موازی با پیمان‌های بزرگ دنیا را تقویت کند.

ساجدی گفت: در اتحادیه اوراسیا می تواند راهکار‌های اقتصادی، مبارزه با جنایات سازمان یافته، مبارزه با مواد مخدر و قاچاق انسان را مطرح کرد و  هرآنچه در بهبود مناسبات اقتصاد اعضا اثرگذار باشد را مورد توجه قرارداد .

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ایران شاهراه ارتباطی بین شمال و جنوب است، در صورت فعالیت در دریای خزر از طریق "کشتی‌های رو رو"  قادر خواهیم بود که کالا‌های خود را به مقصد ایران و سپس خلیج فارس، دریای عمان، بازار‌های جهان و بالعکس صادر کنیم. تحقق این امر از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

او ادامه داد: در میان کشور‌های منطقه مانند ترکمنستان و افغانستان، ایران می‌تواند نزدیک‌ترین راه و یکی از معتبر‌ترین  مسیر ها  از نظر امنیت باشد. در افغانستان به دلیل مسائل امنیتی این کار امکان پذیر نیست و در پاکستان هم مشابه آن، ولی ایران به علت ثبات منطقه‌ای می‌تواند میزبان نه تنها همه کنفرانس ها بلکه امکانات تردد مالی و بین المللی باشد. با عضویت در اوراسیا  در بسیاری موارد ما می‌توانیم حرف اول را  برای گفتن داشته باشیم.

ساجدی ادامه داد: در شرایطی که ایالات متحده آمریکا محدودیت‌های یک جانبه بسیاری علیه ایران اعمال کرده که منجر به کاهش صادرات نفت کشورمان شده است. عضویت جمهوری اسلامی ایران در «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» می‌تواند برای کشورمان در حوزه تعاملات اقتصادی فرصتی مناسب تلقی شده و حائز اهمیت است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت:حضور ایران در اتحادیه  اوراسیا می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان در تجارت خارجی کمک کند و در نهایت موجب ارز آوری برای کشور شود. از سویی دیگر؛ می‌تواند منجر به رونق  تولید در داخل کشور و همچنین باعث افزایش اشتغال شود. می‌توان گفت چرخه اقتصادی در داخل کشور با فعالیت در این اتحادیه می‌تواند راه افتاده و گسترش خوبی پیدا کند.


بیشتر بخوانید:اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ نقطه عطفی در تعاملات تهران و آسیای مرکزی 


رئیس‌جمهوری ماه گذشته برای سخنرانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا و به دعوت رسمی نخست وزیر ارمنستان، به ایروان سفر کرد؛ در این سفر اعلام شد که ایران به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در می‌آید. تصمیمی که به گفته وزیر نیرو، از پنجم آبان ماه امسال عملیاتی خواهد شد.

عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا احتمالا بیش از همه به مذاق تاجران و فعالان اقتصادی‌ای خوش می‌آید که از هر فرصتی برای افزایش تجارت خود استفاده می‌کنند. حالا کاهش تعرفه اقلام تعیین‌شده توسط دو طرف و حتی صفر شدن تعرفه برخی دیگر از کالاها، زمینه خوبی برای این گروه از افراد به دست داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار