گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از دستاورد‌های بومی پهپادی/ ۴

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

فناوری ساخت پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته‌ که در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، جغرافیایی، جاسوسی و ... به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌اند که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شوند.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد‌های اکتشافی هستند.

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های منیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد به سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش باز می‌گردد که به مرور و با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

ساخت پهپاد در ایران

ایده ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شد، نیرو‌های مسلح در سال‌های اول انقلاب قصد داشتند پهپاد شناسایی صدف را تولید کنند، اما به نتیجه نرسید تا این که خبر رسید جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار را برای ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز کردند.

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

این موضوع موجب شد تا در سال ۱۳۶۴ فرماندهان سپاه هم وارد کار شوند و با همکاری این جوانان اولین پهپاد ایرانی با نام تلاش ساخته شد و در نتیجه آن گردان رعد سپاه در جبهه‌ها برای عملیات‌های شناسایی کار خود را آغاز کرد. تلاش، پهپادی ساده با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بود که با رادیو کنترل هدایت می‌شد و با کار مداوم بعد از مدتی تلاش ۲ هم با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه ساخته شد.

ایده طراحی و ساخت تلاش منجر شد تا در بازه زمانی بسیار کوتاه پهپاد مهاجر ساخته شود و این عامل به تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه شد که بعد‌ها مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان شد. البته صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم بعد‌ها به سوی ساخت پهپاد‌ها رفت و روند توسعه‌ای را در پیش گرفت.

رزمایش اخیر پهپادی سپاه هم سال گذشته با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه سپاه اجرا و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش تنها گوشه‌ای از توان و قدرت پهپادی سپاه بود که همه رسانه‌های جهان از آن با عنوان قدرت پهپادی سپاه یاد کردند. در جریان برگزاری این رزمایش شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند.

این رزمایش و همچنین نمایشگاه شکار کرکس‌ها که در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزارشد نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی پهپاد شاهد ۱۲۹ ، در دومین گزارش به پهپاد مهاجر ۱ و در سومین گزارش به پهپاد سیمرغ پرداخیتم و در چهارمین گزارش از مجموعه گزارش‌های دستاورد‌های بومی پهپادی، پهپاد مهاجر ۲ را مورد تحلیل قرار دادیم.

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

مهاجر ۲، دست بلند ایران در مقابله با دشمن

متخصصان جمهوری اسلامی ایران در فاصله زمانی کوتاهی پس از ساخت مهاجر ۱ جهت ارتقای این پرنده شناسایی دست بکار شدند و این بار مهاجر ۲ را ساختند؛ این پهپاد در دهه ۷۰ شمسی برای مراقبت هوایی و عملیات شناسایی بر اساس نمونه اولیه ساخته شد، اما یک تفاوت ویژه با مهاجر ۱ داشت که آن هم در سطح مقطع راداری بود، مهاجر ۲ از سطح مقطع راداری کمی برخودار است و به همین دلیل می‌تواند از رادار‌های دشمن پنهان بماند و به مواضع آن‌ها نزدیک و اطلاعات مورد نظر را دریافت کند.

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

دومین عضو خانواده مهاجر از جنس کامپوزیت با طول بیش از ۲ متر، وزن تقریبی ۸۵ کیلوگرم، برد عملیاتی نزدیک به ۵۰ کیلومتر، مداومت پروازی حدود ۶ ساعت و سقف پروازی ۱۱ هزار پا ساخته شد و توانست با ویژگی‌های خود به یکی از پهپاد‌های ارزشمند نیرو‌های مسلح تبدیل شود.

از طرف دیگر مهاجر ۲ دارای سامانه کنترل و هدایت الکترونیکی نیمه خودکار یا تمام خودکار است که برای اجرای امور عملیاتی، پژوهشی و شناسایی بکار گرفته می‌شوند، این پهپاد بومی با قابلیت‌های فراوان موجب شد تا جوانان ایرانی در صنایع تولید پرنده‌های بدون سرنشین را به فکر تولید نمونه پیشرفته‌تر آن بیاندازد و این گونه بود که مهاجر ۲ نوین ساخته شد.

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

نسل نوین مهاجر ۲ مانند نمونه اولیه خود قابلیت پرتاب از سکو‌های پرتاب زمینی را دارد، اما بسیار پیشرفته‌تر از آن است، این نسل دارای شعاع عملیاتی ۱۵۰ کیلومتر، مداومت پروازی ۶ ساعت، طول ۲.۹ متر، حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، وزن برخاست ۸۵ کیلوگرمی و سقف پروازی ۱۱ هزار پایی دارد که از نظر سرعت و برد عملیاتی ارتقا پیدا کرده در حالی که از نظر ظاهری و بسیاری از مشخصات فنی مانند مهاجر ۲ است.

مهاجر ۲ نوین که آن را به اختصار M۲-N هم می‌نامند این قابیلت را دارد که ۹۹ نقطه به صورت پیش فرض روی آن برنامه‌ریزی و توسط مرکز هدایت زمینی هدایت و کنترل شود و تصاویر بدست آمده را به صورت آنلاین به مرکز کنترل و فرماندهی مخابره کند، همین موضوع مهاجر ۲ نوین را به کابوس دشمنان تبدیل کرده است.

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

از مهاجر ۲ نوین یکبار به همراه پهپاد مهاجر ۴ در رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام محمد رسول‌الله (ص) که دی ماه سال ۹۳ برگزار شده بود، استفاده و در آن رزمایش اعلام شد یگان به‌کارگیرنده پهپادها، یگان پهپادی نزاجا است، اما بخاطر توانایی بالای این پهپاد امروز در یکی از مراکز نیروی زمینی ارتش در حین آموزش به افسران ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران دیده شده که این نشان می‌دهد این پهپاد علاوه بر یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش به دیگر یگان‌ها نیز تحویل داده شده است.

تضمین امنیت آسمان ایران با پهپاد مهاجر ۲

تطابق ویژگی‌های پهپاد مهاجر ۲ و مهاجر ۲ نوین نشان می‌دهد که پهپاد مهاجر نوین در بسیاری از مولفه‌ها بدون اینکه در نمونه قبلی یعنی مهاجر ۲ تغییر داشته باشد بروزرسانی شده و مولفه‌های بهتری پیدا کرده است که از این جمله می‌توان به افزایش ۴ برابری مداومت پروازی و افزایش ۱۰۰ کیلومتری برد عملیاتی اشاره کرد.

بروزرسانی‌هایی که در مهاجر ۱، مهاجر ۲ و مهاجر ۲ نوین انجام شد ثابت کرد این پهپاد قابلیت‌های بسیار دیگری هم دارد، قابلیت‌هایی که در سایر اعضای خانواده مهاجر به وجود آمده و آن را به یکی از محبوب‌ترین خانواده پهپاد ایرانی تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فریدون جمشیدی
۱۶:۲۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
درود بر دانشمندان متخصصین و پژوهشگران جوان ایران و به ویژه صنایع دفاعی و همچنین درود بر فرمانده لایق و مدبر کل قوا که قدرت سخت را درونزا کردند. بنده امیدوارم روزی مسئولین خواب زده ما در قوای مجریه و مقننه به این نتیجه برسند که دانش و تکنولوژی که در صنایع دفاعی کشور تولید و دپو شده دیگر وقتش رسیده و باید در صنایع مختلف کشور سرریز شود تا تولید کالای صنعتی در ایران جهت رقابت پذیری و توسعه صادرات با تکنولوژی (های تک) تولید شده در صنایع دفائی ساخته و راهی بازارهای داخلی و جهانی گردد.
Iran (Islamic Republic of)
کشاورزالبرزی
۱۱:۱۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
ضامن امنیت آسمان کشورم پهپادها نیستند ضامن امنیت آسمان کشورم تدابیر رهبرم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
برنامه ای شبکه ورزش برای درخت کاری نشون داد جالب بود بذرهایی رو پهباد به مناطقیکه برنامه ریزی شده بود برای پهباد مشخص کرده بودند پهباد درحین پرواز اون بذرهارو به زمین میانداخت ودر زمین بذر فرو میفرفت وبا بارش باران وبرف وابیاری آن نقاط با پهبادها اون درختان رشد میکردن جالب این بود هم سرعت بالا بود هم دقت هم فضای چند صدهکتاریو میشه با اینکار هم بذرشو کاشت هم آبیاریش کرد هم جاهای صعب العبورو میشد درخت کاشت باید به این سمت رفت وبا تجهیز کردن محیط زیست شهرداریها وحتی آموزش پرورش ودانشگاهها واز پتانسیل جوانان دراین امر واجب استفاده کرد وبا آموزش آن سرسبز کردن کل کشورو میشه براحتی دستور کار قرارداد وای معضل رو ریشکن کرد.ونتیجشو درسالهای آتی دید این یک انر واجب تکنولوژی بداد حیات انسانها قرار میگیرد.مریضیها کمتر میشه جنگلها بیشتر میشه آرامش فکری وروحی میاره آلودگی هوا خیلی کمتر میشه جلو سیلو میگیره ودر کل فوق العادس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
پس ورودتان به خودروسازی کی نتیجه خواهد داد.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۳:۵۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
چندتا ماشین درست حسالی هم واسه مردم بسازید بی زحمت..
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۱۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد :
درود و خداقوت بر دانایی و توانایی تمامی افراد متفکران پر تلاش دلاوران و دانشمندان و خردمندان نخبگان عالمان بصیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کهن و متمدن و تمدن سازان عدالتگستر مقتدر و قدرتمند باشکوه و با عظمت درود به غیرت و شرفتان درود بر مقاومت و انسانیتتان شما عزیزان و بزرگواران باعث مباهات و سرافرازی و امنیت امت واحده رسول الله ص امت متحد و یکپارچه حزب الله در ایران اسلامی و سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص هستید انشاءالله همیشه سلامت و موفق و در تمامی عرصه های پیشرفت علم و دانش به روز و پیروز باشید . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار