روستای خالی از سکنه با سرگذشتی خوفناک

گیسک، روستایی خالی از سکنه و یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های دیدنی شمال استان کرمان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  روستایی گردشگری گیسک با بنا‌های تاریخی ، تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی و خانه‌های طبقاتی در دامنه کوه و  ۸ کیلومتری زرند واقع شده‌ ، این روستا با معماری منحصربه‌فرد و بی‌نظیر به یکی از اهداف صنعت گردشگری  تبدیل شده است.

اما سرگذشت این روستا به یکی  از شب‌های تابستانی در سال ۱۳۵۶  برمی گردد این روستا در اثر زمین‌لرزه‌ای شدید در شمال استان کرمان ویران شد حالا پس از گذشت سال‌ها از آن زمین‌لرزه خالی از سکنه شده است.

فرماندار زرند گفت: شهرستان زرند حدودا دارای ۳۰۰ روستا و آبادی است که ۵۰ درصد آن سکنه دارد و ۵۰ درصد آن خالی از سکنه است و روستای گیسک جز روستا‌های  خالی از سکنه و تاریخی محسوب می‌شود.

پس از زمین‌لرزه سال ۵۶ مردم روستا، این منطقه را که ویران شده بود ترک کردند و در یک کیلومتری روستا، روستایی جدیدی ساختند و به ترکیب و ساختمان‌های روستایی قدیمی دست نزدند و همین تصمیم مردم به دست نزدن روستای قدیمی باعث شد که اکنون پس از گذشت سال‌ها روستایی گیسک به یکی از روستا‌های گردشگری تبدیل شود.

روستای خالی از سکنه با سرگذشتی خوفناک

کربلایی معصومه اسلامی از ساکنین روستای ساخته‌شده در یک کیلومتری گیسک است و زمانی در گیسک زندگی کرده است گفت:ما دراثر زمین‌لرزه سال ۵۶ به دلیل تخریب خانه‌هایمان و نبود امکانات در آن زمان آن روستا را رها کرده و در یک کیلومتری روستای گیسک خانه ساختیم.

قرار گرفتن روستای گیسک در دامنه کوه و داشتن چشم‌انداز‌های زیبا و طبیعی و بکر و شکل استقرار و طریقه رنگ‌بندی‌ها در مجموع این روستا را به یک اکو موزه روستایی در کرمان تبدیل کرده و می‌تواند پذیرای گردشگران باشد .

روستای خالی از سکنه با سرگذشتی خوفناک

محمداسلامی رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری زرند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: وقتی وارد روستا می‌شویم یک روستای قرمز رنگ را می‌بینیم و علت این قرمز رنگی به خاطر خاک سرخی بوده‌است که در این ساختمان‌ها و پشت بام هایشان استفاده شده‌است غالب مصالح این ساختمان‌ها سنگ و چوب وگچ بوده است از آجر و خشت هم استفاده شده، ولی به نسبت مصالح سنگ و چوب کمتر است این نشان‌دهنده دو دوره متفاوت در این روستا است .

او عنوان کرد: ساختارومعماری روستا به قدری محکم است که برگرفته از دانش بومی مردم آن زمان است که با وجود قرار گرفتن روی خط زمین‌لرزه در آن زمان آمار کشته‌ها به نسبت جمعیتی که در آن‌جا بود خیلی کم  بوده است و باوجود زمین‌لرزه‌های متعدد در سال‌های اخیر زرند هنوز پابرجاست .

اسلامی گفت: این روستا در سال ۱۳۹۱ ثبت تاریخی شده است و آثاری که ثبت ملی می‌شوند تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گیرند وما جلوی هرگونه ساخت سازه‌هایی که با فرهنگ بومی منطقه متناسب نیست را می‌گیریم قدمت این روستا طبق کارشناسی به‌عمل‌آمده به ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ سال قبل برمی‌گردد و وجود یک درخت چنار چندصدساله وقرآن خطی در روستا که به ۵۵۰ سال پیش برمی‌گردد که در آن زمان کتابت شده است نشان دهنده قدمت روستا و خواستگاه علاقمندان به تعالیم دین بوده است.

روستای خالی از سکنه با سرگذشتی خوفناک

رییس میراث فرهنگی زرندگفت: درخصوص اقدامات رفاهی یک واحد بوم گردی ایجاد شده‌ است اماکم است اخیرا هم یک مجوز ساخت واحد جدید را گرفتیم که انشالله بشود ظرف یک مدت مشخص تا فصل بهار آن واحد را افتتاح کنیمو

او تصریح کرد: ما با ورود تکنولوژی به روستا کاملاً مخالفیم یعنی اجازه نخواهیم داد که این روستا از حالت بکر و تاریخی خود خارج شود و هرگزاجازه استفاده از سازه‌های مدرن نمی‌دهیم حتی اگر بشود کاری کنیم که تلفن همراه در آن‌جا آنتن ندهد یعنی وقتی گردشگری به آن‌جا می‌آید باید احساس کند که  به ۷۰۰-۸۰۰ سال قبل قبل رفته است.

گیسک در نزدیکی شهر زرند واقع شده است و دیدن این روستای خالی از سکنه همراه با خانه ها و بناهای باقی مانده از زلزله برای گردشگران بسیار هیجان انگیز است.

انتهای پیام/ی

گیسک روستایی خالی از سکنه در زرند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار