جنگ‌های زمینی به فضا منتقل می‌شوند!

کارشناسان بر این باورند که در آینده یک کشور یا حتی یک شرکت بتواند ماهواره‌های خود را نزدیک ماهواره‌های کشور‌های دیگر قرار دهد و از آنها برای اهداف نظامی و جنگی استفاده کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان بیم از آن دارند که در آینده جنگ‌های فضایی بین قدرت‌های مختلف شکل گیرد. در آینده سازمان هایی، چون ناتو می‌توانند سلاح‌هایی برای به کار گیری در فضا تولید کنند و با استفاده از آنها ماهواره‌ها یا موشک‌های طرف مقابل خود در جنگ را در فضا نابود کنند. برای اولین بار کشور روسیه نوعی ماهواره تجاری راه اندازی کرده است که وظیفه آن ردگیری و نگهداری از سایر ماهواره‌ها درمدارهایشان است. این امکان وجود دارد که در آینده یک کشور یا حتی یک شرکت بتواند ماهواره‌های خود را نزدیک ماهواره‌های کشور‌های دیگر قراردهد و از آنها برای اهداف نظامی و جنگی استفاده کند.
 

چندی پیش آمریکا اعلام کرده است نیروی نظامی فضایی راه اندازی خواهد کرد و بسیاری دیگر از کشور‌ها هم در نظر دارند نیروی نظامی فضایی داشته باشند. جنگ فضایی می‌تواند با سلاح‌های پیشرفته‌ای انجام شود که مشابه آنها امروزه به وسیله نیروی‌های پلیس در برخی کشور‌ها برای متوقف کردن خودرو‌های پرسرعت وماشین‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دراین روش نوعی شلیک پرتوی شدید از نوع مایکروویو به دستگاه تابانده می‌شود و عملاً از کار می‌افتد بدون آنکه دچار انفجار یا آتش سوزی شود.
استفاده از پرتوی رادیویی برای مختل کردن رادار‌ها و ارتباطات به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. ماهواره‌ها می‌توانند ارتباط دیگر ماهواره‌ها با گیرنده زمینی شان را با استفاده از پرتو‌های رادیویی قطع کنند. به جز از کار افتادگی مشکل‌های دیگر هم برای ماهواره‌ها می‌تواند ایجاد شود که از جمله آنها می‌توان برخورد و تصادم ماهواره‌ها با یکدیگر را نام برد.

روش دیگر پرتاب موشک از زمین یا حتی فضا به سوی ماهواره هدف است که البته می‌تواند سبب ایجاد آلودگی و تولید میلیون‌ها قطعه فلز از ماهواره در مدار‌های اطراف کره زمین شود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند باید ایستگاه‌های فضایی و ماهواره‌ها در آینده مجهز به سیستم‌های تدافعی شوند تا بتوانند در صورت بروز حمله از خود و ساکنان احتمالیشان دفاع کنند. 

نمونه وجود سامانه دفاعی در فضا به دهه ۱۹۷۰ میلادی باز می‌گردد که کارشناسان اتحاد جماهیر شوروی نوعی سیستم دفاعی بر روی ایستگاه فضایی خود به نام Salyut-۳ نصب کردند. پرتو لیزر هم می‌تواند سبب تخریب و آسیب شدید به ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی شود. از پرتو لیزر می‌توان برای نابودی پنل‌های خورشیدی انواع تجهیزات فضایی استفاده کرد و به این ترتیب ماهواره قدرت خود برای برقراری ارتباط با مرکز پشتیبانی زمین را از دست می‌دهد.
 

از پرتو لیزر می‌توان برای از بین بردن تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری ماهواره‌ها هم استفاده کرد و به این ترتیب ماهواره دچار اختلال در فعالیت و افت کارایی می‌شود. امروزه تعداد زیاد ماهواره‌های جاسوسی و با هدف‌های نظامی در مدار کره زمین به گردش می‌پردازند که دارای توان تصویربرداری با کیفیت بسیاربالا هستند. به گفته کارشناسان بروز جنگ فضایی و ایجاد اختلال در عملکرد ماهواره‌ها می‌تواند بر کیفیت زندگی انسان در زمین اثر بگذارد و بسیاری از زیر ساخت‌ها از جمله خدمات GPS، خدمات ماهواره‌های مخابراتی، نقل و انتقال پول و مراودات بانکی و مواردی ازاین دست دچار اختلال شوند.

استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی در فضا اکنون ممنوع است. اما تمامی کشور‌ها این موافقت نامه را تصویب نکرده اند که از آن جمله می‌توان آمریکا را نام برد.
 

در دهه ۱۹۶۰ آمریکا نوعی آزمایش هسته‌ای مشهوربه Starfish Prime در فضا انجام داد که سبب ایجاد کمربند مصنوعی و پرتو زا در سراسر مدارکره زمین شد و هنوز پس از گذشت ۱۰‌ها سال اثر‌های منفی این آزمایش بردانشمندان مکشوف نیست و زمینه ساز خطر‌های فراوان برای فضانوردان شده است.
 

این کمربند پرتوزا و تابشی سبب نیمه فعال شدن نیمی از ماهواره‌ها درمدار کره زمین شد و به گفته دانشمندان انجام آزمایش‌های اتمی در فضا می‌تواند نتیجه‌های فاجعه بار به دنبال داشته باشد. کارشناسان امیدوار هستند درآیند از فضا تنها برای مقاصد صلح آمیز، گردشگری و کشف یافته‌های جدید علمی استفاده شود.

منبع: Space
انتهای پیام/

کابوسی ترسناک درانتظار انسان پس از ورود به فضا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۳۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
کامپیوتر کوانتومی گوگل چقدر میتونه موفقیت آمیز باشه؟
آخرین اخبار