تپه باستانی گُلگیر در آستانه نابودی/حفاری‌های غیرمجاز بلای جان این تپه

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان گفت: تپه باستانی گُلگیر در این شهرستان یکی از آثاری است که در آستانه نابودی قرار گرفته است.

سهراب حسنوند مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: عواملی که آثار و بنا‌های تاریخی را تهدید می‌کند به ۲ دسته عوامل طبیعی و عوامل انسانی تقسیم می‌شوند.

او افزود: نخست پدید‌های طبیعی از جمله؛ باران‌های سیل آسا، زلزله، قحطی و خشکسالی که خارج از حوزه کنترل انسان هستند و عوامل و رفتار‌های انسانی از جمله بی توجهی به نگهداری و مرمت آثار تاریخی و حفاری غیرمجاز که خواسته و ناخواسته خسارت‌های جبران ناپذیری به بنا‌های تاریخی وارد می‌کنند.

تپه باستانی گُلگیر در آستانه نابودی/حفاری‌های غیرمجاز بلای جان این تپه

حسنوند بیان کرد: یکی از آثار باستانی و تاریخی که دستخوش عوامل طبیعی و غیرطبیعی شده، تپه‌های باستانی فاخر شهر گلگیر است که قدمت آن از هزاره پنجم تا هخامنش را شامل می‌شود و به شماره ۳۰۷۲ تاریخ ۱۷/۱۱/۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان با بیان اینکه این تپه‌های باستانی بر اثر عوامل طبیعی و انسانی در معرض نابودی هستند، اظهار داشت: باران‌های سیل آسا یکی از عواملی به شمار می‌رود که خسارت زیادی به این اثر وارد کرده است که بدلیل شیب زیاد تپه موصوف، چندین شیار در جهات مختلف تپه ایجاد شده و بخش وسیعی از تپه از بین رفته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در صورتیکه چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده نشود، در چندسال آینده اثری از تپه یادشده موجود نخواهد ماند.

تپه باستانی گُلگیر در آستانه نابودی/حفاری‌های غیرمجاز بلای جان این تپه

حفاری‌های غیرمجاز بلای جان تپه‌های گُلگیر

سهراب حسنوند درخصوص عوامل انسانی موثر بر آثار و بنا‌های باستانی اذعان داشت: رعایت نکردن حریم تپه از سوی مالکان و اقدام به کشت در زمین‌های اطرف تپه، حفاری‌های غیرمجاز است که جزء عوامل انسانی محسوب می‌شوند که به دلیل مسافت زیاد تپه‌های گُلگیر از شهرستان مسجدسلیمان و همچنین کمبود نیرو و تجهیزات و وسایل نقلیه حفاری‌های زیادی در این منطقه صورت می‌گیرد.

تپه باستانی گُلگیر در آستانه نابودی/حفاری‌های غیرمجاز بلای جان این تپه

به گفته این مقام مسئول، در روستای گلگیر ۹ اثر ثبت ملی وجود دارد که خود نشانگر اهمیت و حساس بودن منطقه و غنی بودن از آثار تاریخی آن است.

حسنوند بیان داشت: به دلیل وفور آثار تاریخی در این منطقه گُلگیر و وجود ۲۵۰ هکتار محوطه باستانی، ایجاد پایگاه حفاظت در منطقه امری ضروری تلقی می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.