همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت امام رضا (ع)؛

حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/ورود بیش از ۳/۵ میلیون زائر به مشهد/ سردار اشتری:۲۰ هزار نیروی پلیس در خدمت زائران حرم رضوی + تصاویر

این روزها هر گوشه‌ای از مشهد که بروید همه امام مهربانی‌ها را صدا می‌زنند و اطمینان دارند که بدون جواب این شهر را ترک نخواهند کرد.
 
به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، روز شهادت امام رضا (ع) که می شود شهر مشهد رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد؛ این‌روز‌ها انگار کسی از مشهدالرضا صدایمان می‌زند. پس به سمت حرمش برویم تا حال دلمان را بدهیم، دست خودش که خوب مهمان‌نوازیست و حسابی دلداری دادن و عاشقی کردن را بلد است و مجاوران و مشهدی‌ها هم به برکت لطف و کرم امام رضا (ع) برای میهمانان این امام رئوف سنگ تمام می‌گذارند.
 
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به مشهد
این روز‌ها مشهد در آسمان ایران می‌درخشد، و منور شده به نور چشمان زائرانی که خود را برای قرار عاشقی به پابوسی امام رضا (ع) رسانده اند و ایستاده و پیاده، سینه زنان به سمت حرم مطهر با دستانی خالی و چشمانی گریان می‌روند.

گویی در این ایام هزاران عاشق، خالصانه گرد هم آمدند که از درد فراق خود با معشوق بگویند. همه آمده اند تا گره‌ای بگشایند و در دل زبانی از زبان وجود گویند.

علاوه بر مشهدی‌ها، مسافران و زائران هم با اجرای مراسم عزاداری در بارگاه ملکوتی امام رضا (علیه‌السلام) و خیابان‌های اطراف حرم مطهر، حال و هوای خاصی به این شهر داده اند.

مردم خیابان‌ها را سیاه پوش کرده اند و در ایستگاه‌های صلواتی که در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر بر پا شده از عزادارن و زائران پذیرایی می‌کنند.

دسته دسته مردم و هیئت‌های عزاداری به سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنند و با پخت نذری‌ها و پخش خوراکی‌های مختلف از عزادان و زائران گرامی پذیرایی می‌کنند.
 
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به مشهد
خادمان حرم مطهر رضوی نیز این بارگاه ملکوتی را برای پذیرایی از عاشقان و عزادارن حضرت آماده و مهیا کرده اند.

یکی از زائران پیاده که از سمنان به حرم مطهر شمس الشموس با پای دل آمده، از حال و هوای این روزهایش می‌گوید: واقعا غیر قابل وصف است که بخواهم برای شما حال پیاده آمدنم را شرح دهم، فقط می‌دانم که انگار روی ابر‌ها  هستم و همین باعث شده بود که سرما و سختی مسیر طولانی را حس نکنم.

او ادامه می‌دهد: تنها دعای من آرزوی سربلندی و موفقیت جوانان ایران است و برای خود چیزی نمی‌خواهم، همین که امروز اینجا هستم یعنی حاجت روا هستم.
 
آری، این عاشقان حاجت روا می‌شوند با دیدنت یا رضا علیه السلام، این عاشقان راضی اند به مسیر سخت عشق و سالیان درازی است که برکت عشق تو، نان و نمک سفره هایشان شده و آرامش دیدنت مایه‌ آسایش شان.

اعلام ویژه برنامه‌های روز شهادت امام رضا (ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در تشریح برنامه‌‏های سخنرانی و عزاداری حرم مطهر رضوی در ایام شهادت امام رضا (ع) گفت: برنامه‌های شب شهادت امام رضا (ع) در ۲ بخش تدارک دیده شده است، نخستین مرحله این برنامه با عنوان غریب قریب دوشنبه ۶ آبان‎ ماه از ساعت ۱۷:۳۰ با قرائت زیارت امین‌الله و مداحی و شعرخوانی توسط مصطفی‌صابر خراسانی، ابراهیم قانع و مهدی سلحشور آغاز می ‏شود و در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به ایراد سخنرانی می پردازد.

او با اشاره به اینکه برنامه عزاداری با محوریت رواق امام خمینی (ره) برگزار می‏‌شود، تصریح کرد: همزمان با برنامه رواق امام خمینی (ره) ویژه برنامه خطبه خوانی شب شهادت امام رضا (ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی و دیگر خادمان بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن انقلاب برگزار خواهد شد، در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین مروی به ایراد سخنرانی می‌پردازد و محمد موحدی‎نیا متن خطبه را قرائت خواهد کرد و احمد واعظی و جعفر ملائکه به مدیحه سرایی می‎پردازند.
 
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به مشهد
 

مراسم ویژه آذری زبان‎ها

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: بخش دوم برنامه با حضور زائران آذری زبان از ساعت ۲۰ با سخنرانی آیت الله سیدحسن عاملی و مرثیه‌سراییِ مداحان آذری برگزار می‌شود.

شریعتی‎نژاد افزود: با توجه به اینکه در شب شهادت امام رضا (ع) زائران زیادی در حرم مشرف هستند، لذا در شبستان‎های مسجد گوهرشاد، خیمه امت، رواق دارالهدایه، دارالحجه، حضرت زهرا (س) و دیگر اماکن متبرکه برنامه عزاداری و سخنرانی دایر است.

برنامه روز شهادت

او درباره برنامه‌‏های روز شهادت امام رضا (ع) تصریح کرد: ویژه‌برنامه روز شهادت نیز از ساعت ۹ صبح در رواق امام خمینی (ره) آغاز خواهد شد، در این برنامه آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی به ایراد سخنرانی و در ادامه مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت به روضه‌خوانی می‌پردازند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: آیت‌الله کازرونی سخنران برنامه عزاداری بعد از نماز ظهر در رواق امام خمینی (ره) است که بعد از آن مداحان به مدیحه سرایی و سینه‌زنی خواهند پرداخت.
 
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به مشهد
شریعتی‌نژاد افزود: در سالروز شهادت امام رضا (ع) افزون بر برنامه رواق امام خمینی (ره) برنامه اجتماع عظیم عزاداران رضوی با عنوان «اجتماع رضویون» با حضور هیئت‎های مذهبی و عموم زائران بعد از نماز ظهر و عصر در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود.

برنامه شام شهادت

او ادامه داد: آیین سنتی مراسم شام غریبان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیز بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء از چهارراه شهدا با حضور خدام رضوی آغاز خواهد شد، و در طی مسیر سید محمود صفاتی، کاظم غلام‎شاهی و محمد گلابگیر به مدیحه سرایی خواهند پرداخت.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: خادمان بارگاه منور رضوی پس از طی مسیر در صحن انقلاب گردهم خواهند آمد و مراسم عزاداری باشکوهی را به نوای گرم امیر عارف، حمید اکبری، رضا عرفانیان، مهدی رسولی و جعفر ملائکه رقم خواهند زد.
 
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به مشهد
شریعتی‌نژاد افزود: مراسم عزاداری در شام غریبان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ویژه عموم زائران با عنوان «پایان سفر» بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد، در این مراسم حجت الاسلام پناهیان به ایراد سخنرانی می‌پردازد و آقایان حسین طاهری و محمد طاهری به مدیحه سرایی و روضه خوانی خواهند پرداخت.

او ادامه داد: بخش دوم برنامه شام غریبان با حضور زائران آذری زبان از ساعت ۲۰ با سخنرانی آیت الله سیدحسن عاملی و مرثیه‌سراییِ مداحان آذری برگزار می‌شود.

بازدید سردار اشتری از جاده های منتهی به مشهد

 

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از محور‌ها و مسیر‌های منتهی به مشهد ، پیاده روی زائران و نحوه خدمات دهی به این زائران بازدید کرد.
 
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به مشهد

سردار اشتری در ادامه از آمادگی نیرو‌های انتظامی، نیرو‌های راهور و مرکز کنترل نیرو‌های انتظامی در مرکز فرماندهی انتظامی خراسان رضوی نیز بازدید کرد.
 
فرمانده ناجا در بازدید هوایی از محور‌های منتهی به مشهد با اشاره به تامین نظم و امنیت کامل ۳ میلیون زائر گفت: خوشبختانه وضعیت امنیتی در خراسان رضوی و مرز‌های شرق کشور مطلوب و مشکل امنیتی گزارش نشده است.

سرهنگ محمد علی احسان بخش جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: ناوگان باری اعم از کامیون و کامیونت در کلیه راه‌های اصلی استان تا ساعت ۲۲ ممنوعیت تردد دارند.

او تصریح کرد: با توجه به محدودیت های ترافیکی تنها ناوگان‌های باری حامل سوخت و مواد فاسد شدنی می توانند تردد ضروری داشته باشند.

جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: مواردی که استثنا شده اند باید حتما سرعت مجاز را رعایت کنند و حدفاصل با زائرین پیاده را داشته باشند و به علائم راهنمایی و رانندگی توجه ویژه ای کنند تا شاهد حوادث ناگوار در این ایام نباشیم.
 
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به مشهد
سرهنگ احسان بخش افزود: تردد موتور سیکلت ها در کلیه راه‌های استان ممنوع است و با افراد خاطی برخورد قانونی می‌شود.

خدمت کریمانه و خالصانه خدام حرم رضوی به زائران و مجاوران امام مهربانی ها

معاونت‌ها و بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی هم در این ایام با تمام توان خود مشغول خدمت رسانی کریمانه و مخلصانه به زائران امام رضا (ع) هستند؛ خدماتی که به صورت شبانه روزی در اختیار زائران و مجاوران قرار می گیرد.

اینجا گم شدن معنا ندارد 

 
معاونت اماکن متبرکه و امور زائران برای زائرانی که عزیزان خود را در اماکن متبرکه گم کرده‌اند دفاتر پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان را در تمامی صحن‌های حرم مطهر مستقر کرده است. در این دفاتر اگر گمشده بزرگسال باشد از آن‌ها دلجویی و پذیرایی می‌شود و اگر کودک باشد نیز اسباب بازی موجود است. با مراجعه به هرکدام از دفاتر پیداشدگان می‌توان از افراد پیدا شده در صحن و سرای رضوی اطلاع کسب کرد.

دفاتر پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان حرم مطهر رضوی در صحن‌های انقلاب، آزادی، کوثر، ورودی شیخ طوسی، ورودی طبرسی، گوهرشاد، ورودی باب‌الرضا (ع)، رواق دارالحجه و صحن جامع رضوی مستقرند که با بیش از یک هزار نفر، همه روزه در قالب سه شیفت به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند. این نیرو‌ها دوره‌های ویژه آموزشی را در خصوص نحوه برقراری ارتباط و شیوه همدلی با مراجعان را گذرانده و از قابلیت‌های لازم و کافی با مدارک تحصیلی مرتبط برخوردار هستند.

با آرامش خاطر به زیارت بارگاه رضوی بروید

 
اداره امانات حرم مطهر رضوی به منظور تامین رفاه زائران بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع)، با حدود ۲۰۰ نفر پرسنل به طور شبانه روزی به زائران و مجاوران رضوی ارائه خدمت می‌کند.

بخش امانات نقدی و اشیای ارزشمند با ۱۰ دفتر واقع در مبادی ورودی حرم، ورودی صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی و جمهوری اسلامی، رواق دارالحجه و همچنین ایوان طلا‌ی صحن آزادی و ورودی از صحن انقلاب به رواق مبارکه دار الاشرف، به‌طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

چنانچه زائران وجوه نقد و اشیای ارزشمند خود را همراه داشته باشند، ضرورت دارد به دفاتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند مراجعه و نسبت به تحویل امانت خود اقدام کنند و در قبال آن رسید بگیرند.

بخش امانات و نگهداری وسایل زائران، بخش دیگری است که در قالب ۱۵ دفتر به تفکیک خواهران و برادران در تمامی ورودی‌های حرم مطهر از خیابان‌های اصلی منتهی به بارگاه رضوی و پارگینگ ها، وسایلی همچون کیف‌های دستی، اداری، دوربین عکاسی و ... را پذیرش می‌کنند.

ارائه خدمات شبانه روزی بخش صندلی چرخدار حرم رضوی به سالمندان

خادمان حرم مطهر رضوی سال‌هاست که با هدف یاری به زائران سالخورده و ناتوان، در قالب بخش صندلی چرخدار و زائربر‌ها در تمامی اماکن متبرک رضوی به صورت ۲۴ ساعته به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

 
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به مشهد

این بخش با حضور حدود ۵ هزار نفر خادم، حمل زائر از مبادی ورودی اماکن متبرکه به نزدیک‌ترین مکان برای زیارت را بر عهده دارد.

زائران می‌توانند از ۷ ورودی شیخ طوسی، شیخ طبرسی، شهید نواب صفوی، باب الرضا (ع)، باب الجواد (ع) و پارکینگ‌های ۱ و ۳ صندلی چرخدار، صندلی تاشو و چادر به صورت امانی تحویل بگیرند.

سرویس دهی ویژه اتوبوسرانی به زائران از ورودی‌های مشهد به حرم رضوی

عباس اتحادی سخنگوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با بیان اینکه در روز شهادت امام رضا (ع) تعداد اتوبوس های در حال خدمت به ۳۵۰ دستگاه می‌رسد، گفت: با توجه به ورود تعداد زیاد زائران پیاده به مشهد تعداد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سه ورودی پرتردد، به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به مشهد

او تصریح کرد: این ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از سه ورودی مُلک آباد، جیم آباد و خُلق آباد، مسافران را به حرم مطهر رضوی می‌رسانند.
 

بیشتر بخوانید:اینجا گم شدن معنا ندارد/ با فراغ بال به زیارت بروید

ورود بیش از ۳/۵ میلیون زائر به مشهد

محمدصادق براتی معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: از این تعداد بیش از ۴۳۲ هزار نفر با وسایل نقلیه عمومی جاده ای، بیش از ۲۰۳ هزار نفر با قطار‌های مسافربری و بیش از ۱۲۷ هزار نفر با ناوگان هوایی وارد مشهد شده اند.

او ادامه داد: دو میلیون و ۵۷۸ هزار نفر نیز با وسایل نقلیه شخصی وارد کلانشهر مشهد شده اند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی آمار زائران پیاده که از مبادی مختلف به مشهد وارد شده اند را تا ظهر امروز ۳۸۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶۱ درصد را مردان و ۳۹ درصد را زنان زائر تشکیل می‌دهند.

براتی افزود: این چند روز و تا پایان ماه صفر حدود ۹ میلیون نفر زائر به مشهد وارد خواهند شد که از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر زائر پیاده هستند.

بازدید تولیت آستان قدس رضوی از روند خدمت‌رسانی به زائران پیاده

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی با حضور در «ایستگاه خدمت‌رسان جواد الائمه (ع)» کفشداران حرم مطهر رضوی واقع در کیلومتر ۴۰ جاده نیشابور، از روند خدمت‌رسانی به زائران پیاده در این ایستگاه بازدید و با زائران حاضر در این ایستگاه به گفتگو پرداخت.
 
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/ورود بیش از ۳/۵ میلیون زائر به مشهد/ سردار اشتری:۲۰ هزار نیروی پلیس در خدمت زائران حرم رضوی  + تصاویر
 
تولیت آستان قدس رضوی سپس با حضور در «مجموعه میقات الرضا (ع)» از روند خدمت‌رسانی خادمان دربانان حرم رضوی در این مجموعه بازدید کرد.
حال و هوای مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع)/ورود بیش از ۳/۵ میلیون زائر به مشهد/ سردار اشتری:۲۰ هزار نیروی پلیس در خدمت زائران حرم رضوی  + تصاویر
 
 
انتهای پیام//ج.ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.