۳ میلیون متر مکعب آب ورودی تالاب گاوخونی از دهم مهر تاکنون

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:بر اساس اعلام آب منطقه ای استان از دهم مهر تاکنون از سد "رودشتین" به میزان سه میلیون مترمکعب آب روانه تالاب گاوخونی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: بر اساس اعلام آب منطقه‌ای استان از دهم مهر تاکنون از سد "رودشتین" به میزان سه میلیون مترمکعب آب روانه تالاب گاوخونی شده و، چون این فاصله (رودشتین تا تالاب گاوخونی) حدود ۲۰۰ کیلومتر است، این میزان آب شاید تنها بتواند ۴ تا ۵ درصد وسعت تالاب را نمدار کند.

او با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد، افزود: حقابه این تالاب تنها باید از زاینده‌رود تامین شود و به‌دلیل خشکسالی سال‌های گذشته، حقابه این تالاب تامین نشده و در ۲۰ سال گذشته، فقط سیلاب، زمین تفتیده این تالاب را تَر کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در این مدت، گرچه آبی به این تالاب روانه شد، اما حقابه‌ای برای آن در نظر گرفته نشد و بخش زیادی از وسعت آن، آبی به خود ندید.

او اضافه کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در زمستان گذشته، حدود یک‌هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده به‌دلیل نبود آب در تالاب گاوخونی، از این منطقه مهاجرت کردند و بسیاری از گونه‌های جانوری آن در معرض خطر قرار گرفتند.

شیشه‌فروش ادامه داد: در سال‌های گذشته به‌دلیل خشکسالی، این تالاب به یکی از کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده است و اصفهان در خرداد سال گذشته شاهد پدیده گرد و غبار بود که در این پیوند، تیم‌های عملیاتی کمیته مدیریت بحران استانداری، محیط زیست و منابع طبیعی به شرق اصفهان اعزام شدند و منشا گرد و غبار را بررسی کردند.

او با بیان اینکه بر اساس بررسی انجام‌شده مشخص شد که گرد و غبار منشاء درون استانی و برون استانی دارد، اظهار داشت: منشاء برون استانی این پدیده مربوط به مناطقی از سمنان بود، اما منشاء درون استانی آن به خشکی تالاب بین المللی گاوخونی مربوط است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: یکی از راهکار‌های مهم برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار در استان تامین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی است که باید بصورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

تالاب گاوخونی به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع است.

ارتفاع این تالاب از سطح دریا یکهزار و ۴۷۰ متر و بیشینه عمق آن ۱۵۰ سانتی متر است.

تالاب بین المللی گاوخونی بیش از یک دهه جز یک مورد آن هم بصورت کوتاه‌مدت در سال ۹۵، آبی به خود ندیده است.

این تالاب در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و نام آن در فهرست تالاب‌های بین المللی قرار گرفته است.

تالاب مزبور همواره یکی از زیستگاه‌های حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بوده، اما اکنون خبری از موجودات زنده در آن نیست.

برخی از کارشناسان معتقدند: گرد و غبار این تالاب، سمی و آلوده به فلزات سنگینی مثل سرب، روی و کادمیوم و سونامی کلرید و سدیم بوده و شهر اصفهان و استان‌های اطراف را تهدید می‌کند.

تالاب گاوخونی سالانه ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین با اشاره به ناپایداری‌های جوی این استان که از روز شنبه هفته جاری آغاز شده است، گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی، این ناپایداری که با بارش باران و برف در برخی از مناطق استان همراه خواهد بود تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.

شیشه‌فروش گفت: به‌منظور ارائه خدمات امدادی و افزایش ایمنی جاده‌ها و برگزاری مراسم ویژه روز‌های پایانی ماه صفر، ۲۶۲ تیم امدادی متشکل از نیرو‌های پلیس راه، راهداری، هلال احمر، فوریت‌های پزشکی و امداد خودرویی در جاده‌ها، پایگاه‌های امدادی، مساجد و حسینیه‌ها مستقر شده‌اند.

او با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها به رانندگان، مسافران و عشایر توصیه کرد: هنگام تردد در جاده‌ها، احتیاط و اصول ایمنی را رعایت کنند و از توقف در حاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی اجتناب کنند.

انتهای پیام/م

 

تالاب گاوخونی ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد

منبع:ایرنا

برچسب ها: مدیریت بحران ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.