باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

پشت پرده تغییر دبیر دوسالانه پوستر چه بود؟/ بی ینال‌های ایران که فقط در حد اسم باقی مانده اند

اعضای شورای سیاست گذاری دوسالانه پوستر تهران درباره دلایل برگزار نشدن این رویداد بین المللی صحبت کردند.

تماس با مدیر کل تجسمی و درخواست تغییر دبیر دوسالانه پوستر/ از بی ینال‌های ایران فقط اسمشان باقی مانده استبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها خبر برگزار نشدن دوسالانه بین المللی پوستر تهران گلایه اهالی تجسمی از مسئولان را شدت بخشیده است. این رویداد چندمین رویدادی است که به راحتی تعطیل می‌شود و کسی هم پاسخگوی آن نیست. با اینکه پیشنهاد برپایی یازدهمین دوره این دوسالانه از سوی اداره کل تجسمی به انجمن طراحان گرافیک داده شد، اما پس از برگزاری چند جلسه، خبر تعطیلی آن پیچید و واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

مازیار زند عضو هیات مدیره و مسئول کمیته آموزش انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره دلایل شورای سیاست گذاری دوسالانه بین المللی پوستر تهران برای تعطیلی این رویداد به خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: اعضای شورای سیاست گذاری که متشکل از مریم کهوند، بهرام کلهرنیا، کورش پارسانژاد، بیژن صیفوری، بهزاد غریب پور، آرش تنهایی و اعضای هیات مدیره انجمن هستند ابتدا هنرمندانی را برای دبیری این دوسالانه در نظر گرفتند، اما برخی از آن‌ها از جمله استاد احصایی این پیشنهاد را رد کردند.

وی افزود: باتوجه به سوابق درخشان استاد ادیبی در زمینه پوستر و همچنین عمل به جوان گرایی، شورای سیاست گذاری آقای فرزاد ادیبی را پیشنهاد کرد. البته هرزمان که قرار باشد بی ینال پوستر برگزار شود به نظرم بهترین گزینه برای دبیری فرزاد ادیبی است، زیرا چهره ملی و ایرانی دارد و پیشنهاد این دوره را هم با لطفی که به انجمن داشتند پذیرفتند.

زند در خصوص مخالفت مدیر کل تجسمی با این دوسالانه اظهار کرد: آقای مظفری در جلسه‌ای که با او داشتیم دو دلیل را برای مخالفت با دبیر پیشنهادی مطرح کردند. ایشان گفتند اول از همه باید درخصوص سوابق دبیر استعلام گرفته شود، اما با توجه به اینکه استاد ادیبی تجربه دبیری در دیگرجشنواره‌ها را داشتند مشکلی وجود نداشت. دلیل دوم هم مربوط به تماسی می‌شود که با آقای مظفری گرفته شده و با دبیری آقای ادیبی مخالفت کرده بودند.

تماس با مدیر کل تجسمی و درخواست تغییر دبیر دوسالانه پوستر/ از بی ینال‌های ایران فقط اسمشان باقی مانده است

وی ادامه داد: پس از آن شورای سیاست گذاری پیشنهاد دادند که آقای ادیبی رئیس افتخاری جشنواره باشد، اما از آنجایی که چنین عنوانی در هیچ جشنواره‌ای وجود نداشته یک چیز ساختگی و بی اصل می‌شود. از طرفی محدودیت‌های مالی هم بسیار زیاد بود، حدود یک میلیارد هزینه برآورد شد که اداره کل تجسمی تنها پرداخت ۲۰۰ میلیون را مقدور دانست. حتی ما با داوران صحبت کردیم و قرار شد دستمزد نگیرند.

بهرام کلهرنیا از اعضای شورای سیاست گذاری دوسالانه پوستر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تمام بی ینال‌های جهانی به اتفاق‌های جهانی تبدیل شده اند و رویداد‌های مهمی را دنبال می‌کنند. در جهان تغییر و تحول ایجاد کرده و حتی برگزار کنندگان از طریق این بی ینال‌ها کسب درآمد می‌کنند. یک فستیوال مانند ونیز در حال حاضر یکی از بزرگترین بی ینال‌های دنیاست که تمام هنرمندان برای شرکت در آن مشتاق هستند و در دل این فستیوال دستاورد‌های اجتماعی هم حاصل می‌شود.

تماس با مدیر کل تجسمی و درخواست تغییر دبیر دوسالانه پوستر/ از بی ینال‌های ایران فقط اسمشان باقی مانده است

وی افزود: متاسفانه بی ینال‌های ایران از وجهه اصلی خود دور شده و صرفا به یک کار اداری کوچک تبدیل شده اند. در حال حاضر فقط اسم این بی ینال‌ها را حفظ کرده ایم. بی ینال تهران که سال‌ها برای ایران آورده داشته است به دلیل مشکلات مالی، عدم هماهنگی‌ها و عدم آمادگی ستاد اجرایی امسال هم برگزار نخواهد شد. با درنظر گرفتن این مسائل شورا ترجیح داد که بزرگترین رویداد پوستر را به این شکل برگزار نکند.

این استاد گرافیک در پاسخ به اینکه آیا به نظر شما شرایط برگزاری این دوسالانه فراهم می‌شود یا خیر گفت: بحران اقتصادی که حاصل کشمکش‌های جهانی است وضعیت را بدکرده است، این بحران یقه بی ینال‌ها را هم می‌گیرد. چند وقت پیش به اداره کل تجسمی پیشنهاد دادیم که بی ینال هنر ایران را برگزار کنیم. این بی ینال می‌تواند یک گزارش دو سالانه از هنر ایران باشد. وزارت ارشاد هم صادقانه پیش قدم شد و مشوق انجمن‌ها بود، اما می‌دانیم که محدودیت‌ها خیلی بیشتر از این حرف هاست. امید است اگر وضعیت کشور بهبود یافت بی ینال‌ها که دربرگیرنده حقوق انسانی، ملی و تاریخی ما هستند، برگزار شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار