مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد خبر داد؛

کم خونی ناشی از فقر آهن ، گرسنگی پنهان

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: استفاده از منابع غذایی حاوی آهن اصلی‌ترین نکات برای پیشگیری فقر آهن است.

یوسف نقیایی مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با اشاره به اینکه یکی از جنبه‌های مهم سوء تغذیه ریزمغذی‌ها است، گفت:  کمبود بعضی از این ریز مغذی‌ها بسیار شایع است  که کم خونی فقر آهن را ایجاد می‌کند.

او افزود: این نوع کم خونی در جهان شیوع بالایی دارد و در ایران از کمبود‌های تغذیه‌ای محسوب می‌شود و ارتباط مستقیمی با سبک تغذیه سالم دارد.

 نقیایی ادامه داد: اصلی‌ترین نکاتی که برای پیشگیری و بروز کم خونی فقر آهن باید در نظر بگیریم استفاده از منابع غذایی حاوی آهن است بسیاری از مواد غذایی هستند که آهن قابل توجهی دارند و با مصرف آن‌ها می‌توانیم جلوی کمبود آهن در بدن را بگیریم.

او گفت: علاوه بر گوشت قرمز سایرگوشت‌ها هم آهن قابل توجهی دارند و  نیازی نیست که برای دریافت آهن از گوشت قرمز استفاده کنیم و کافی است که در وعده‌های روزانه غذایی گروه گوشت‌ها را درغذای خودداشته باشیم.

مدیرگروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد افزود: مقدارمصرف گوشت نباید خیلی بالا باشد بلکه با استفاده از یک تا نهایت دو واحد از گوشت قسمت قابل توجهی از آهن بدن تامین می‌شود.

 نقیایی ادامه داد: دو تا سه قسمت درشت گوشت یک واحد تلقی می‌شود علاوه برآن سایر غذا‌ها هم منبع خوبی از آهن محسوب می‌شوند یکی از آن‌ها گروه حبوبات است که عدس در حبوبات بیشترین مقدار آهن را دارد و با مصرف منظم آن می‌توان مقدار قابل توجهی از آهن مورد نیاز بدن را تامین کرد.

او ادامه داد: سایر موادغذایی که داری آهن هستند شامل مغز‌ها و آجیل می‌شوند که شاید مصرف منظم آن برای همه مردم امکان پذیر نباشد، اما نکاتی که در مورد جذب آهن مطرح می‌شود مهم تراز دریافت آن است و باید دوبخش کلی را در نظربگیریم بعضی از مواد غذایی وجود دارند که افزایش دهنده جذب آهن هستند بنابراین می‌توانند در کنار غذا‌ها استفاده شوند و جذب آهن را افزایش دهند.

مصرف غذا‌های ترش مزه  جذب آهن را افزایش می‌دهد؟

یوسف نقیایی بیان کرد: مصرف غذا‌های ترش مزه که حاوی اسید‌های خوراکی هستند جذب آهن را افزایش می‌دهد افزودن مقداری آب نارنج یا لیمو به غذا‌ها می‌تواند سبب افزایش جذب آهن در غذا شود.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به کاهش دهنده‌های جذب آهن، گفت: نقطه مقابل مواد غذایی هستند که باعث کاهش جذب آهن می‌شوند و ضروری است که در کنار و عده‌های غذایی از این مواد غذایی استفاده نکنیم که مصرف زیاد چای و قهوه و کاکایو در کنار و یا قبل و بعداز غذا می‌توانند مانع جذب آهن شوند بنابراین لازم است که فاصله کافی را برای مصرف این مواد غذایی نسبت به وعده‌های غذایی داشته باشیم که ۱ ساعت قبل و بعد از غذا مصرفشان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

او اضافه کرد: مواد غذایی مانند نان اگر کیفیت لازم رانداشته باشند می‌توانند جذب آهن را مختل کنند که نان‌هایی که خوب تخمیر نشده باشند می‌توانند باعث کاهش جذب آهن شوند .

نقش سبزیجات در تامین آهن بدن

نقیایی گفت: برخی از سبزیجات هم حاوی منابع آهن هستند از جمله اسفناج و جعفری که آهن خوبی دارند، اما باید در نظر داشته باشیم که میزان جذب آهن در این گونه مواد غذایی خیلی بالا نیست، اما برای افرادی که کمبود آهن دارند توصیه می‌شود این گونه سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود قراردهند.

او با اشاره به اهمیت سایر کم خونی‌ها گفت: سایر کم خونی‌ها مثل کم خونی‌های ناشی از کمبود ویتامین‌های گروه B که یک دسته از کم خونی‌ها هستند و انواع ویتامین‌ها را شامل می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها ویتامین B۶ و B۱۲ است که کمبودشان کم خونی ایجاد می‌کند این گونه ویتامین‌ها در غلات و منابع حیوانی وجود دارد و این منابع حیوانی می‌تواند شامل تخم مرغ، انواع گوشت‌ها و شیر ولبنیات باشد.

او گفت: میوه‌ها به طور مستقیم نقشی در پیشگیری از کم خونی ندارند، اما به صورت غیر مستقیم، چون حاوی ویتامین C و اسید‌های خوراکی هستند باعث افزایش جذب آهن می‌شوند.

چه سنی بیشتر در معرض خطرکم خونی قرار دارند؟

 نقیایی گفت: اقداماتی که برای کنترل و پیشگیری کم خونی فقر آهن در یزد انجام می‌دهیم مهم‌ترین آن‌ها برنامه مکمل یاری آهن برای گروه‌های سنی در معرض خطر است که یکی از این گروه‌های سنی کودکان زیر ۲ سال هستند که به صورت قطره آهن و یا شربت آهن از ابتدای ماه ۷ به بعد مکمل‌ها را درمراکز بهداشتی درمانی دریافت می‌کنند .

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد بیان کرد: مادران باردار باید در اواخر ماه ۴ بارداری و تا انتهای بارداری و ۳ ماه پس از زایمان مکمل آهن را دریافت کنند و گروه سنی بعدی دختران نوجوان هستند که بیشتر در معرض خطر هستند که به صورت مکمل یاری و دادن قرص آهن دوز پیشگیری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

او گفت: قرص آهن علاوه بر اینکه روند تغذیه‌ای خوبی برای خود ایجاد می‌کنند مکمل‌های آهن را به عنوان دوز پیشگیری به این صورت که هفته‌ای ۱ عدد قرص آهن به مدت ۱۶ هفته مصرف کنند که حدود ۶ ماه تا ۱ سال می‌تواند آهن بدن را تامین کند، چون آهن حالت ذخیره‌ای دارد و در کبد ذخیره می‌شود .

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار