والدین برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان را جدی بگیرند

والدین کودکان ۳ تا ۶ ساله تا پایان آذر فرصت دارند فرزندان خود را برای شرکت در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم به مراکز مجری این برنامه ببرند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، تنبلی چشم یا «آمبلیوپی» نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک‌چشم بسیار کم‌بینا یا نابینا می‌کند، اما در صورت تشخیص به‌موقع، به‌راحتی  قابل‌درمان است.

طرح غربالگری تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ ساله که از اول آبان آغاز شده تا آخر آذر ادامه دارد.

مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت بوشهر گفت: تنبلی چشم معمولا در سنین زیر ۶ سال اتفاق می‌افتد، والدین بهتر است در مواردی که حتی کودک شکایتی هم نداشته باشد برای معاینه به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و یا خانه بهداشت مراجعه کنند.

فرزانه گشمردی افزود: در این بیماری چشم کودک به ظاهر سالم به نظر می‌رسد، اما دید کودک حتی اگر عینک داشته باشد کامل نیست. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که تکامل بینایی در یک‌چشم به‌صورت طبیعی اتفاق افتاده، اما در چشم دیگر این تکامل غیرطبیعی است.

او ادامه داد: معاینه چشم برای همه کودکان امری ضروری است تا بتوان به‌وسیله آن افراد مبتلا به این اختلال را شناسایی کرد و ضمن پیشگیری، درمان‌های لازم را نیز انجام داد.

مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت بوشهر تاکید کرد: ممکن است این اختلال درنتیجه عیوبی مانند عیوب انکساری چشم، آب‌مروارید، آب‌سیاه و … در یک‌چشم پدید آید.  می‌توان گفت که تنبلی چشم اگر در سنین پایین تشخیص داده شود به‌آسانی قابل‌درمان است.

گشمردی افزود: با توجه به اینکه تکامل شبکه بینایی معمولا در سنین بین ۸ تا ۱۰ سالگی صورت می‌گیرد، درمان تنبلی چشم پس‌از این سن امری بسیار سخت و تا حدودی غیرممکن است.

او عنوان کرد: اغلب والدین تصور می‌کنند که تنبلی چشم تنها با عینک قابل‌حل است، اما عینک به‌تنهایی نمی‌تواند آمبلیوپی را درمان کند. چشمی که توانایی دیدن ندارد گیرنده‌های مغزی کم‌تری را فعال می‌کند و برای دیدن لازم است که این گیرنده‌های مغزی دوباره به کار گرفته شوند.

مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت بوشهر بیان کرد: نکته مثبت در مورد این اختلال این است که اگر در زمان مناسب تشخیص داده شود به‌آسانی قابل‌درمان خواهد بود. درمان معمولا با بستن چشم سالم انجام می‌گیرد که در این حالت مغز را وادار می‌کند چشم تنبل را برای دیدن به کار گیرد.

گشمردی گفت: این درمان اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زمان ببرد تا موثر واقع شود. چشم سالم باید به‌تناوب باز شود تا توانایی دیدن خود را از دست ندهد. ممکن است که تنبلی ناشی از عیوب انکساری باشد که در این حالت پزشک برای کودک عینک و یا لنز تجویز می‌کند تا به‌وسیله آن بتوان چشم معیوب را درمان کرد.

او از والدین کودکان ۳ تا ۶ ساله خواست با مراجعه به نزدیک‌ترین خانه بهداشت، پایگاه و مرکز خدمات جامع سلامت، از سلامت چشم فرزندان خود مطلع شوند.

انتهای پیام/ک

تنبلی چشم قابل درمان است به شرط اینکه به موقع تشخیص داده شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.