اختلال وسواس فکری-عملی را بشناسید

یک روانشناس گفت: اختلال وسواس فکری – عملی بیماری شایعی است که از هر چهل نفر یکی در طول زندگی‌اش به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اختلال وسواس فکری_عملی را بشناسیدزهرا زین الدینی روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اختلال وسواس فکری و عملی اظهار کرد: اختلال وسواس فکری – عملی بیماری شایعی است که از هر چهل نفر یکی در طول زندگی‌اش به این بیماری مبتلا می‌شوند.

زین الدینی بیان کرد: وسواس می‌تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند، آدم‌های مبتلا به وسواس ساعت‌های زیادی در طول روز مشغول انجام رفتار‌های وسواسی خود هستند به همین دلیل این افراد فرصت کافی برای رسیدگی به امور خانواده خود را ندارند.

او افزود: علاوه بر این بسیاری از افراد مبتلا به وسواس فکری – عملی از رفتن به مهمانی‌ها و مکان‌های عمومی اجتناب می‌کنند و به همین دلیل ممکن است خانه نشین و منزوی شوند.

این روانشناس با بیان اینکه افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی، یا دچار وسواس‌های عملی، یا دچار وسواس‌های فکری و یا دچار هر دو با هم هستند، ادامه داد: منظور از وسواس فکری، افکار، تصویر‌های ذهنی، یا میل‌های ناگهانی به انجام کاری یا گفتن چیزی است که فرد را ناراحت می‌کند و دایما هم در ذهن تکرار می‌شوند.

زین الدینی گفت: منظور از وسواس‌های عملی، رفتار‌هایی است که فرد احساس می‌کند مجبور است آن‌ها را تکرار کند تا اضطرابش کاهش پیدا کند یا جلوی یک اتفاق بد گرفته شود.

او اضافه کرد: اغلب آدم‌های مبتلا به وسواس فکری – عملی هم افکار ناراحت کننده و هم رفتار‌های تکرارشونده را تجربه می‌کنند.

این روانشناس درباره رایج‌ترین وسواس‌های فکری، تصریح کرد: ترس از نجس شدن یا نجس کردن، ترس از دست زدن به چیز‌های سمی یا آلوده، ترس از آسیب رساندن به کسی یا کشتن کسی که معمولا این فکر در مورد افراد نزدیک و کسانی که فرد آن‌ها را دوست دارد است، ترس از فراموش کردن انجام کاری غیراخلاقی یا انجام رفتاری خجالت‌آور، ترس از فراموش کردن انجام کاری مثل قفل کردن در یا بستن شیر گاز، ترس از ابتلا به یک بیماری مثل ایدز یا سرطان.

زین الدینی درباره انواع وسواس‌های عملی گفت: شستشو و آب‌کشی مکرر و طولانی مثل شستن مکرر دست‌ها در طول روز، وارسی و چک کردن افراطی مثل چندین بار قفل کردن در، اعمال تکراری مثل ۱۵ بار چراغ را خاموش کردن، جمع کردن و انبار کردن چیز‌های بی‌مصرف مثل روزنامه یا وسایل غیر قابل استفاده، قرار دادن اشیا و وسایل به صورت قرینه یا براساس یک نظم خاص.

او با بیان اینکه بیشتر آدم‌هایی که مبتلا به این اختلال هستند می‌دانند که ترس‌های آن‌ها کاملا واقع‌بینانه نیستند، ادامه داد: خیلی از افراد می‌دانند که رفتار وسواسی آن‌ها بی‌معنی و بیهوده است، ولی نمی‌توانند جلوی خود را بگیرند، انگار که مجبورند این رفتار‌های تکراری را انجام دهند.

این روانشناس با اشاره به اینکه دلایل این اختلال دقیقا شناسایی نشده‌اند و این اختلال یک جنبه‌ی ارثی دارد، افزود: اعضای خانواده افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی اغلب مبتلا به همین اختلال و سایر اختلالات اضطرابی هستند البته توارث تنها دلیل وسواس نیست.

زین الدینی خاطرنشان کرد: یادگیری از اطرافیان و فشار‌ها و استرس‌های زندگی نیز در بوجود آمدن این اختلال نقش دارند. درمان‌های روانشناختی و دارو درمانی در درمان این اختلال بسیار موثر و مهم است و اطمینان داشته باشید که وسواس قابل درمان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ازدواج ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Sam
۰۳:۳۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۸
کاش درمان داشته باشه...
آخرین اخبار