معاون قضایی دادستان کل کشور خبر داد؛

مصادره‌ اموال در پرونده‌های قاچاق مواد مخدر/ ورود دادستانی برای شناسایی اموال نامشروع

عمرانی گفت: دادستانی به اموال نامشروع مفسدان و قاچاقچیان ورود پیدا کرده و اولین قدم مصادره‌ اموال در پرونده‌های قاچاق مواد مخدر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور در کارگاه توجیهی مراجع قضایی، ضابطان دادگستری، دست اندرکاران حوزه شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر گفت: هدف از برگزاری این جلسات نحوه برخورد با بنیان مالی قاچاقچیان است.

او افزود: تمامی اموالی که اثبات شود از محل قاچاق بدست آمده، مصادره خواهد شد.

عمرانی با بیان اینکه با توجه به قانون مصوب شده اموال قاچاقچیان ناشی از مواد مخدرشان به نفع دولت ضبط می‌شود ادامه داد: مطابق قانون این اموال پس از وصول و واریز به حساب خزانه در بودجه‌هایی که صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود هزینه می‌شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور اظهار کرد: مدت زمان رسیدگی پرونده موادمخدر در قوه قضائیه و دستور کار رفع اطاله رسیدگی سریع است، اما گاهی عواملی وجود دارد که نیاز به کارشناسی دارد، چون عواملی وجود دارد که ایجاد اطاله و زمان می‌کند.

او بیان کرد : از سال ۶۷ تا ۱۴دی ماه  ۸۹ رویکرد قانون گذار این بود که هر جا متهمی با مواد مخدر دستگیر می شد، مجازاتش اعدام و مصادره کل اموال بود اما  از سال ۸۹ تا ۲۳  آبان ماه۹۶ رویکرد قانون گذار نسبت به اموال قاچاقچی مصادره کل اموال تغییر کرد و مصادره اموال مربوط به همان جرم شد.

معاون قضایی دادستان کل کشور  با اشاره به اینکه دیگر دنبال این نیستیم که حتما باید مجازات طرف، ابد  یا اعدام باشد تصریح کرد: اگر کسی بیش از ۵۰۰ یا ۵ گرم مواد مخدر را توزیع یا فروش داشته باشد، ۳ تا ۱۵ سال حبس جزای نقدی و شلاق است.

 عمرانی  با اشاره به اینکه اموالی که از طریق جرایم مالی باشد مصادره می‌شود و باید جلوتر از مجرمان باشیم، گفت: بعضی قاچاقچیان این اموال را به نام اشخاص دیگر می‌زنند یعنی با علم به اینکه قاچاقچی می داند بعد از دستگیری اموالش ضبط می‌شود اموالش رابه صورت صوری به نام اشخاص دیگر می‌کند.

معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: یک بخش از اموال ماشین‌های حامل مواد هستند که در هر صورت ضبط می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود افراد به کسی که نمی‌شناسند ماشین خود را امانت ندهند.


بیشتر بخوانید:۲ تن مواد مخدر در بیرجند امحاء شد


او با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی این گونه موارد کم است ادامه داد:  اما به دلیل هم مرز بودن با کشور‌های دیگر تخلفات قاچاقچیان غیر بومی می‌تواند در استان باشد .

انتهای پیام / ط ا

سفر معاون قضایی دادستان کل کشور به خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.