مدیرعامل سازمان بیمه سلامت مطرح کرد؛

ابلاغ ۴۳۰ راهنمای بالینی در بیمه سلامت/ قواعد بیمه گری در نسخه پیچی الکترونیک، کنترل خواهد شد

موهبتی گفت: با توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، ۴۳۰ راهنمای بالینی ابلاغ و عملیاتی شده است.

بیمه سلامتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر بهداشت برگزار شد.

در این مراسم طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: پس از توسعه بیمه سلامت رایگان، با یک استراتژی و رویکرد جدید که مراجعه به بخش دولتی ویژه افرادی بود که از بیمه رایگان بهره مند می‌شدند، موجب شد که بار مراجعه ۴۴ درصد و هزینه‌های ما ۲۲ درصد کاهش پیدا کند؛ انتظار می‌رفت که همه این بیمه شدگان به بخش دولتی مراجعه کنند، اما فقط نیم درصد مراجعه کردند.

او یادآوری کرد: در گذشته صندوقی در سازمان بیمه سلامت وجود داشت که حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار عضو بیمه پرداز داشت اما از زمانی که بیمه رایگان راه اندازی شد، همه به سمت بیمه رایگان گرایش پیدا کردند؛ بنابراین تعداد بیمه شدگان به ۷۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد که از نظر مالی ارزش دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت قبلی را دارند.
 
 موهبتی بیان کرد: با توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، ۴۳۰ راهنمای بالینی ابلاغ و عملیاتی شده است و اگر فردی در موارد غیراورژانسی مراجعه کند، نمی‌تواند به فاصله یک یا دو روز، خدماتی مانند سی تی اسکن و ام آر آی را دریافت کند. با یک ویرایش در سونوگرافی زمان حاملگی باعث شد که رتبه اول خدمات تصویربرداری که مربوط به سونوگرافی زمان حاملگی بود به رتبه ششم کاهش یابد.
 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در نسخه پیچی الکترونیک، قواعد بیمه گری کنترل خواهد شد، گفت: رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی از مهمترین پروژه‌های سازمان بیمه سلامت است که سال گذشته به صورت آزمایشی فقط در استان اصفهان اجرایی می‌شد، اما امروز در ۴۴۰ بیمارستان در تمام استان‌های کشور، این طرح انجام می‌شود.
 
او با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیک به عنوان زیرساخت مهم و اصلی پرونده الکترونیک سلامت است، افزود: در حال حاضر این طرح در ۲۳۵ شهر کشور اجرایی شده در حالیکه در سال گذشته این پروژه به صورت آزمایشی فقط در استان کرمان اجرایی شده بود و بنا به قول وزیر بهداشت، تا پایان آبان ، زیرساخت نسخه پیچی الکترونیکی در تمام داروخانه‌های کشور فراهم خواهد شد البته قرار بود این اتفاق تا یک سال و نیم آینده رخ دهد.
 
موهبتی گفت: سال گذشته در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت از عدم توازن منابع و مصارف بیمه‌ها به عنوان یک چالش جدی، پیشی گرفتن ۱۲۰ درصدی مصارف بر منابع خود، زیان انباشته ۴۴۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۵ و ۶۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته در سال ۹۶ و رشد نرخ سالانه ۴۴ درصدی هزینه‌ها از سال ۹۰ تا کنون سخن گفتیم که اگر قرار بود با این مسیر حرکت کنیم، باید به زودی بدهی ۱۵ و ۲۰ هزار میلیارد تومانی را تجربه می‌کردیم، اما امروز از تلاش‌های ارزشمند انجام شده و گام‌های برداشته شده در سازمان بیمه سلامت سخن می‌گوییم.
بیشتر بخوانید: بیمه سلامت چقدر از هزینه‌های بستری و سرپایی را پوشش می‌دهد؟
او با بیان اینکه با پوشش اجباری، بیمه ما به جایگاه اصلی بیمه ها برمی‌گردد، گفت: نقش بیمه ها حمایتی است و خوشبختانه امروز با آغاز این طرح به این کار بزرگ دست پیدا خواهیم کرد البته روزی که سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت پیوست همه از تضاد منافع سخن گفتند اما باور و رویکرد وزیر بهداشت، استقلال بیمه ها است.

آغاز طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی در کشور 

موهبتی گفت: طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی از امروز در کشور آغاز می‌شود و این پوشش اجباری پاسخی به این است که مردم را در سختی‌ها صیانت و حفاظت مالی می‌کنیم.
 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: برای اولین بار هزینه‌های سازمان بیمه سلامت نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش پیدا کرد در حالیکه از سال ۹۰ هر سال ۴۴ درصد هزینه‌های این سازمان افزایش می‌یافت و زیان انباشته این سازمان ۵۰ درصد کاهش یافت و علیرغم محدودیت‌های مالی اگر تخصیص اعتبارات انجام شود، بدون کمترین آسیب، بحران‌ها را پشت سر می‌گذاریم.
 
موهبتی در پایان گفت: استقرار سامانه تایید خدمت، توسعه سامانه تایید دارو که ۸۰ درصد از هزینه‌های دارویی کشور را کنترل می‌کند؛ از برنامه‌های سازمان بیمه سلامت است، با اجرای این طرح ها، هیچ خدمتی کاهش پیدا نکرده است.
 
انتهای پیام/
 

کاهش ۸ درصدی هزینه‌های سازمان بیمه سلامت نسبت به سال گذشته

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار