عضو هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فقرآموزشی در تئاتر کودک و نوجوان جدی است

مهدی قلعه گفت: به دلیل نبود دانشگاه برای تئاتر کودک و نوجوان، فقر آموزشی دیده می‌شود.

مهدی قلعه عضو هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان و دبیر اجرایی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کیفیت تولید هر سال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بستگی به سال گذشته دارد البته این فقط برای بخش کودک و نوجوان است؛ هر سال که در تهران و کل کشور آثار خوب و با کیفیتی تولید شوند، در جشنواره نیز شاهد اجرای آثار خوبی هستیم. با این حال اجرای نمایش‌ها نسبی است به این معنی که کار‌هایی با کیفیت خیلی خوب و متوسط داریم. در بخش خردسال و بخش خیابانی آثار تولید شده و خوشبختانه در این دو بخش آثار با کیفیتی داریم.

قلعه درباره کیفیت نمایشنامه‌های بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: ۵۷ اثر در بخش نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شد که ۷ اثر کاندید و درنهایت ۳ اثر برگزیده شد که در نخستین روز از جشنواره اعلام خواهند شد. به هر حال ما مشکلاتی در بخش نمایشنامه نویسی داریم، ولی خوشبختانه داوران از ۳ نمایشنامه بسیار تعریف و تمجید کردند.

قلعه با اشاره به اینکه بیست دوره از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار شده، بیان کرد: در این سال‌ها که در جشنواره حاضر بودم شاهد پتانسیلی از مخاطبان همدانی بودم که شاید کمتر در دیگر شهر‌ها اتفاق بیفتد. تقریبا ۳۰۰ هزار بازدید کننده از جشنواره وجود دارد و جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ذوقی در میان خانواده‌ها ایجاد کرده است.

وی درباره اجرای تئاتر خردسال و نوجوان در ایام سال گفت: حدود شش سال پیش که شهرام کرمی دبیر جشنواره بود، برای اولین بار تئاتر خردسال به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان وارد شد. البته حضور تئاتر خردسال جدی نبود و فقط چند اثر در آن اجرا شدند، اما حالا تئاتر خردسال را به عنوان یک بخش از مسابقه در جشنواره می‌بینیم و ۵۰ اثر تولیدی در این بخش به جشنواره وارد می شود. در حال حاضر در تهران، همدان و برخی شهر‌ها تئاتر برای خردسالان داریم و خوشبختانه نمایشنامه برای تئاتر خردسال تولید و اجرا می‌شود. 

قلعه بیان کرد: نمایشنامه‌هایی که در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هستند، جدید محسوب می شوند و بعد از اتمام جشنواره اجرا خواهند شد؛ آثاری که به جشنواره راه پیدا نکرده نیز در شهر‌های خود شان اجرا می‌شوند. به نظر من تئاتر خردسال جایگاه خود را پیدا می‌کند و  امسال در اختتامیه جشنواره  از سمت کانون تئاتر کودک و نوجوان یک کتاب تخصصی در حوزه تئاتر خردسال رونمایی خواهیم کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه حوزه تئاتر نوجوان معضلی اساسی دارد، گفت:باید به تئاتر نوجوان رسیدگی شود. البته ما در تمامی بخش‌ها از نوجوان‌ها غافل شده ایم و این را فقط در تئاتر نمی‌بینیم. برای نوجوانان، سالنی اختصاصی، نمایشنامه و نمایش‌های خوبی نداریم و حتی اگر برای نوجوانان نمایشی اجرا شود معمولا اکثر مخاطب آن کودک است و نوجوانان کمتر از آن استقبال می‌کنند، زیرا سالن اختصاصی برای آن‌ها وجود دارد.

دبیر اجرایی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه نمایشنامه‌های شهرستانی نیز برگزیده جشنواره بودند، عنوان کرد: به دلیل اینکه برای تئاتر کودک و نوجوان دانشگاهی وجود ندارد، فقر آموزشی دیده می‌شود. امسال ورکشاپ‌های آموزشی را قبل از برگزاری جشنواره در تهران آغاز کردیم و از تمام نقاط ایران کارگردان‌ها برای گذراندن این کارگاه‌ها شرکت کردند. ما باید از طریق کارگاه‌های آموزشی بتوانیم سطح علمی کارگردان‌ها و نمایشنامه نویسان را ارتقا بدهیم.

قلعه با بیان اینکه در این سال ها ورکشاپ های کارگردانی بسیار کم برگزار می شد اما در جشنواره ورکشاپ های فراوانی برگزار می شود، بیان کرد:ما در طول جشنواره نیز کارگاه هایی داریم که توسط پنج استاد برگزار می شود و این کارگاه ها در تمامی حوزه ها مانند بازیگری و نمایش خلاق و... برگزار خواهند شد.

گفتنی است بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مجید قناد با شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» از ۱۶ تا ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۸ در همدان برگزار می‌شود.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار