رئیس جامعةالمصطفی قم مطرح کرد؛

روند ارتباطات علمی ایران و یونان امیدوار کننده است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار سفیر یونان در ایران گفت: روند ارتباطات علمی ایران و یونان امیدوار کننده است و باید بیش از پیش تقویت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،  حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی ضمن خیرمقدم به سفیر یونان، از روابط مطلوب یونان و کشور‌های اسلامی سخن به میان آورد و گفت: روابط بین یونان و کشور‌های اسلامی، تاریخی و خوب است و تعاملات علمی و مناسبی بین ایران و کشور‌های اسلامی وجود داشته و دارد.

روند ارتباطات علمی ایران و یونان امیدوار کننده است

او، با بیان این که یونان نقش پررنگی در تسریع روند پیشرفت علمی جهان اسلام ایفا کرده است، ابراز کرد: در حقیقت، یونان نقطه اتصال تمدن شرق و غرب به شمار می‌رود و این امر جایگاه برجسته‌ای از نظر علمی برای یونان رقم زده است.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، با اشاره به تأکید اسلام بر اهتمام مسلمانان به دانش‌اندوزی، عنوان کرد: در میان مذاهب، اسلام و به ویژه مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، علاقه فراوانی به فلسفه و علوم عقلی نشان داده است و فلسفه، که بخش زیادی از آن در یونان ریشه دارد، در حوزه‌های علمیه رایج است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: در دنیای اسلام، فلسفه سنتی شاید تنها در حوزه‌هایی همانند حوزه علمیه قم رواج داشته باشد که ارتباط فکری و فرهنگی عمیقی با تفکر یونان دارد.

او افزود: امروز، فلسفه، یکی از رشته‌های رایج در حوزه علمیه برشمرده می‌شود و در جامعةالمصطفی، که بخش بین‌المللی حوزه علمیه به شمار می‌رود نیز این گونه است و چنین استقبال و رویکردی در مراکز علمی دیگر به چشم نمی‌خورد.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن اشاره به ارتباط عاطفی و فکری اندیشمندان ایرانی و یونانی، تصریح کرد: این روابط فرهنگی و تاریخی می‌تواند نقش مهمی در ارتباطات ملت و دولت ایران و یونان داشته باشد.

او، آموزش‌های مجازی و کوتاه‌مدت المصطفی را ظرفیت‌های خوبی برای علاقه‌مندان و اندیشمندان یونان دانست و تأکید کرد: بستر مناسب روحی، روانی و عاطفی بین ایران و یونان می‌تواند در توسعه روابط فی‌مابین مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در ادامه، تبادل استاد و دانشجو، شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی را زمینه‌های ارتباط جامعةالمصطفی و مراکز علمی یونان برشمرد و تصریح کرد: می‌توان همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های علمی داشت و ارتباطات علمی را بسیار افزایش داد.

او در بخش دیگری از سخنانش، گفت: امروزه و در فلسفه‌های جدید غرب، کمتر از اتفاقات جدید دنیای اسلام در عرصه‌های علمی و فلسفی سخن گفته می‌شود. قرائت‌های گوناگونی از اسلام وجود دارد و لازم است بین قرائت عقلانی رایج در قم و قرائت تکفیری تمایز فراوانی قائل شد. از سوی دیگر، باید این تفاوت‌ها را به دنیای غرب بیشتر نشان دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: بخشی از تفاوت دو قرائت مزبور به این دلیل است که قرائت عقلانی به فلسفه و عرفان توجه دارد، در حالی که قرائت دیگر، به این مسائل بی‌توجه است.

او، در پایان، تصریح کرد: شاید جهانیان تفاوت بین دیدگاه‌های اسلامی را به درستی نشناسند و ما باید با ارتباط علمی، این مسئله را آشکار سازیم.

شایان ذکر است سفیر یونان در ایران نیز از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی ابراز خرسندی کرد و در ادامه ضمن معرفی برخی از مراکز علمی یونان، ابراز امیدواری کرد که ارتباطات علمی بین جامعة‌المصطفی و دیگر مراکز علمی ایران و یونان بیش از پیش تقویت شود.

دیمیتری الکساندرکیس با اشاره به فعالیت¬های گسترده جامعةالمصطفی اذعان داشت؛ از وجود چنین مرکز عظیم علمی و ظرفیت‌های گسترده علمی‌اش اطلاع نداشته است، ایشان ابراز امیدواری کردند تعداد دانشجویان یونانی در این نهاد علمی بین‌المللی افزایش یابد و آنان بتوانند از ظرفیت‌های مثال‌زدنی جامعةالمصطفی به خوبی بهره‌مند شوند.

روند ارتباطات علمی ایران و یونان امیدوار کننده است

سفیر یونان در ایران، ضمن تأکید بر لزوم تقویت تبادل استاد و دانشجو بین جامعةالمصطفی و دانشگاه‌های یونان، ابراز علاقه کرد که روزی به عنوان «روز فلسفه و حکمت ایران و یونان» نام‌گذاری و بدین ترتیب، زمینه تبادل علمی این دو کشور و بررسی ظرفیت‌های ایران و یونان در زمینه فلسفه تقویت گردد.

او، در پایان، بر لزوم تقویت هر چه بیشتر گفتگو‌های ادیانی تأکید ورزید و گفت: در این عرصه لازم است استادان به شکل عملیاتی حضور داشته باشند و از فرصت‌های علمی بین قم و آتن بهره کافی برده شود.

انتهای پیام/الف

دیدار سفیر یونان در ایران با رئیس جامعةالمصطفی

برچسب ها: حوزه علمیه ، سفارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار