دانستنی های پزشکی؛

با بسته شدن راه بینی هنگام سرماخوردگی چه باید کرد؟/ عرق کردن زیاد موجب لاغری نمی‌شود

در این بسته دانستنی درباره فواید تخم افتابگردان، شیره انگور، راه‌هایی برای باز شدن بینی و اثرات عرق کردن زیاد خواهیم گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

آیا عرق کردن مساوی با لاغری است ؟

عرق کردن به روش طبیعی در واقع به تنظیم دمای بدن کمک می کند که این عملکرد توسط آزاد کردن آب و نمک انجام می شود و برای خنک کردن فرد مواد آزاد شده بخار خواهد شد. عرق کردن خود به خود به سوزاندن مقادیر زیادی از کالری منجر نمی شود و وزن را کم‌ نمی کند. البته این از دست دادن وزن موقتی است و وقتی که بدن با نوشیدن آب یا خوردن مواد غذایی هیدراته می شود، دوباره وزن به حالت قبل بر می گردد.

ساعت۱۰/ باید با بسته شدن راه بینی هنگام سرماخوردگی  چه کرد؟/ عرق کردن زیاد موجب لاغری نمی شود

ثابت شده است افراد چاق نسبت به اشخاص لاغر بیشتر عرق می کنند، چربی های اضافه  دمای بدن  را بالا خواهند برد  و مثل یک کت عمل می کنند. وقتی افراد راه می روند عرق می کنند، یعنی آب و مواد معدنی از طریق عرق دفع می شوند، اما این تعرق به معنی سوزاندن کالری نیست. لاغری با فاکتورهایی مثل بافت های چربی و حجم ماهیچه ها ارتباط دارد.  بسیار مهم است که افراد هنگام ورزش کردن  عرق  خود را پاک کنند زیرا  باعث سوختن کالری بیشتر نمی شود. افرادی که در طول ورزشزیاد  عرق می کنند، نسبت به افرادی که کمتر عرق می کنند چربی کمتری می سوزانند.

بسته شدن راه تنفسی هنگام خواب 

وقفه‌ تنفسی در خواب که به آپنه‌ شبانه هم معروف ‌است، معمولا شب‌ها رخ می‌دهد و در آن تنفس فرد برای مدت زمان کوتاهی قطع شده و پس از آن ادامه می‌یابد؛ در مجموع چند نوع وقفه تنفسی وجود دارد که شایع‌ترین آن، وقفه تنفسی انسدادی است. در این نوع اختلال، ماهیچه‌های گلو به طور متناوب شل شده و موقع خواب باعث بسته شدن مسیر تنفس می‌شود. این اختلال در همه افراد ممکن است مشاهده شود، ولی اغلب سالمندان و کسانی که دچار اضافه وزن هستند، به این اختلال مواجه هستند.

ساعت۱۰/ باید با بسته شدن راه بینی هنگام سرماخوردگی  چه کرد؟/ عرق کردن زیاد موجب لاغری نمی شود

پیاز فواید زیادی دارد اما پرکاربردترین حالت آن استفاده در فصل سرما است، زیرا می تواند ضد عفونی کننده باشد یا  حتی هنگام خواب دچار کیپ شدن شدید بینی می توانید قبل از خواب یک پیاز کنار تختتان قرار دهید. محققان بر این باورند که این روش برای روان شدن آب بینی بسیار مفید است؛ سولفوری که در پیاز وجود دارد بلغم و مایعات درون بینی را به راحتی بیرون می آورد. اگر کودکی سرما خورده و بلغم درون بینی او غلیظ شده باشد، این عوامل باعث بسته شدن راه تنفسی او خواهند شد. می توان از پیاز برایرفع این مشکل بدون هیچ اثر جانبی ناخوشایندی کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: داروی تقویت حافظه‌ای که موجب سقط جنین می‌شود/ چرا برخی افراد همیشه گرسنه‌اند؟


فواید شیره انگور 

در فصل سرما شیره انگور بسیار مفید است، زیرا انرژی زا و  دارای خاصیت خون سازی، افزایش دهنده وزن و عضلات، باز کننده مجاری و گرفتگی‌ ها و غرغره کردن با آن ضدالتهاب و نرم کننده گلو  است. خواص دیگر شیره انگور بازکنندگی گرفتگی هاست و از این رو برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نشود، می توان شیره انگور را همراه با سرکه انگور مصرف کرد. برای درمان یرقان (زردی) شیره انگور را با کمی سرکه مخلوط می کنند و به بیمار می دهند.

ساعت۱۰/ باید با بسته شدن راه بینی هنگام سرماخوردگی  چه کرد؟/ عرق کردن زیاد موجب لاغری نمی شود

خوردن شیره انگور مخلوط شده با کمی پودر زعفران، برای رفع غم، غضب شدید و ضعف اعصاب بسیار مفید است و معالجه تا بهبودی باید ادامه داده شود. برای درمان کک و مک، شیره انگور را به تنهایی یا مخلوط با نمک روی لکه ها می مالند. زنان شیرده که شیر رقیقی دارند می‌توانند در کنار دیگر درمان‌ها با مصرف شیره مرغوب انگور، شیر غلیظی داشته باشند. جالب است بدانید برخی از طرفداران طب سنتی، مصرف محلول شیره‌انگور در آب را بر مصرف شیر خشک ترجیح می‌دهند.

فواید تخم آفتابگردان را بشناسید 

احساس اضطراب اغلب باعث می شود بدن وارد حالت جنگ یا گریز شود (واکنش جنگ یا گریز به عکس العمل اولیه و غریزی بدن در برابر یک تهدید یا حمله برای نجات جان ما اطلاق می شود و حتی اضطراب می تواند به غدد فوق کلیوی فشار وارد کند. تخم  آفتابگردان سرشار از ویتامین B5 است که به عملکرد غدد فوق کلیوی کمک خواهد کرد، افراد باید بتوانند به راحتی اضطراب خودشان را کنترل کنند.

ساعت۱۰/ باید با بسته شدن راه بینی هنگام سرماخوردگی  چه کرد؟/ عرق کردن زیاد موجب لاغری نمی شود

از فواید دیگر تخمه آفتابگردان داشتن تیامین یا همان ویتامین ۱ B است که افراد با خوردن آن می توانند ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنند. تخمه آفتابگردان حاوی اسید چرب به خصوص اسیدلینولئیک است که نوعی اسیدچرب امگا ۶ محسوب می شود. 

مصرف تخم آفتابگردان همانند خواص تخم کدو، از بروز سرطان پروستات در مردان تا حدود زیادی پیشگیری خواهد کرد. خواصی که تخمه آفتابگردان دارد می تواند حتی به دردهای روماتیسمی هم کمک کند. البته تخم آفتابگردان دارای اسیدهای چرب امگا-۳ بوده که برای سلامت مغز، قلب، خون و بسیاری دیگر از قسمت‌های بدن ضروری است.

انتهای پیام/

فواید شیره انگور/ تخمه آفتابگردان برای درمان چه بیماری‌هایی مفید است؟  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار