اگر اهل سفر هوایی هستید، بخوانید تا جانتان به خطر نیفتد

کمربند ایمنی در زمان سفر‌های هوایی می‌تواند از بروز صدمه و آسیب به میزان فراوان در مسافران جلوگیری کند و کارشناسان برای حفظ سلامت توصیه می‌کنند در تمام طول پرواز کمربند‌ها بسته نگه داشته شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از مواردی که در حین سفر‌های هوایی مسافران ملزم به رعایت آن هستند بستن نگه داشتن کمربند ایمنی در زمان بلند شدن و فرود هواپیماست. معمولاً خلبان چراغ موجود بالای صندلی مسافران را در زمانی که آنها ملزم به بستن کمربند ایمنی هستند، روشن می‌کند.
 
 
پس از اوج گیری یا پس از نشستن و اتمام تاکسی کردن هواپیما با خاموش شدن چراغ کمربند ایمنی به وسیله خلبان مسافران می‌توانند کمربند‌های ایمنی خود را باز کنند.

کارشناسان به مسافران توصیه می‌کنند مشابه سفر با خودروی سواری که در تمام طول سفر مسافران و راننده ملزم به بستن کمربند ایمنی هستند در زمان سفر‌های هوایی هم مسافران کمربند ایمنی خود را بسته نگه دارند.
 

تاریخچه ایجاد کمربند ایمنی در هواپیما به دهه‌های ۱۹۳۰ و ۴۰ میلادی باز می‌گردد که مهندسان لزوم وجود این وسیله را در هواپیما برای سلامت مسافران ضروری دانستند.

این وسیله به ویژه زمانی که هواپیما در جریان‌های تند لایه‌های جوی قرار می‌گیرد و در اثر آن دچار تکان‌های شدید می‌شود سبب ایمنی مسافران و جلوگیری از بروز صدمه و آسیب در آنها می‌شود.
 

بسیاری از مسافران سفر‌های هوایی به دلیل ترس از سقوط و بروز نقص فنی درهواپیما، علاقه چندانی به بستن کمربند ایمنی ندارند تا زمانی که هواپیما در وضعیت نامساعد قرار گرفت بتوانند به سرعت خود را به جای ایمن برسانند.

بیشتر بخوانید: عجیب‌ترین وسایلی که نمی‌توانید همراه خود به سفر‌های هوایی ببرید

کارشناسان اعلام کرده اند کمربند ایمنی تعبیه شده در صندلی هواپیما‌ها به آسانی باز می‌شود و مسافران نباید به دلیل نگرانی در بستن آن غفلت کنند، زیرا در اثر تکان‌های شدید هواپیما یا حتی بروز تصادف در زمان تاکسی کردن هواپیما امکان صدمه و آسیب مسافران وجود دارد.

تاکنون مسافران زیادی در طول سفر‌های هوایی حتی در روی زمین به دلیل نسبتن کمربند ایمنی و بروز مواردی، چون قرار گرفتن هوا در معرض یک تلاطم هوایی شدید یا برخورد هواپیما با هواپیمایی دیگر یا حتی برخورد با پرندگان دچار صدمه و آسیب هایی چون شکستگی اعضای بدن، کوفتگی عضله‌ها و حتی خونریزی و ایجاد تروما شده اند.
 

به گفته کارشناسان خلبان‌ها می‌توانند با بهره گیری از نقشه‌های هواشناسی از برخورد هواپیما با رعد و برق، وزش باد شدید یا تلاطم جریان هوایی پرقدرت جلوگیری کنند، اما این پیش بینی همیشگی نیست به همین دلیل توصیه می‌شود مسافران در طول سفر هوایی کمربند ایمنی خود را همیشه بسته نگه دارند.

کمربند ایمنی تنها مخصوص مسافران نیست و خلبان و خدمه پرواز هم از آن استفاده می‌کنند. مهمانداران در دو زمان بلند شدن و فرود هواپیما ملزم به بستن کمربند ایمنی و استقرار در جایگاه مخصوص خدمه پرواز هستند تا دچار صدمه و آسیب نشوند.
 

خلبان و کمک خلبان هم از کمربند‌های ایمنی مخصوص استفاده می‌کنند، زیرا تلاطم و جریان‌های شدید هوا بر آنها اثر می‌گذارد درحالی که باید کنترل هواپیما را به دقت در اختیار داشته باشند.

منبع: travelandleisure
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
اگر هواپیما سقوط کند چه کمر بند بسته باشی چه نبسته باشی پودر می شوی
Iran (Islamic Republic of)
F
۱۳:۲۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
گل گفتی
آخرین اخبار