رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد؛

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی ثبت اسناد و املاک کشور

خدائیان از واریز یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان معوقات بانکی این سازمان به حساب خزانه در سال گذشته خبر داد.

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در سال ۹۷به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری و آیین افتتاح پروژه‌های فناوری اطلاعات اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از دستگاه‌های حاکمیتی و تأثیرگذار است که نقش مهمی در رشد و توسعه کشور دارد.

وی افزود: این سازمان با تثبیت مالکیت مانع بروز درگیری‌ها می‌شود و سازمان ثبت اسناد علی رغم اینکه یک دستگاه در امور اقتصادی نقشی ندارد، اما در اقتصاد مقاومتی کار‌های زیادی انجام می‌دهد به عنوان مثال در پرداخت معوقات مالیاتی نقش زیادی دارد، زیرا هیچ سندی صادر نمی‌شود تا معوقات مالیاتی آن پرداخت شود.

صدور ۲ میلیون سند در ۶ ماهه نخست امسال

خدائیان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲ میلیون سند صادر شده که تمام مالیات‌های آن‌ها پرداخت شده است.

وی افزود: افرادی هستند که وام‌های کلان دریافت می‌کنند، اما اقساط را پرداخت نمی‌کنند که سازمان ثبت از طریق وصول اجرائیات معوقات را دریافت می‌کند؛ در سال ۹۷ سازمان ثبت بیش از ۱۰ هزار تومان معوقات بانکی را دریافت کرد و در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی دریافت شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد خودش درآمد دارد و در سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان معوقات بانکی خود را به حساب خزانه واریز کرده است.

جلوگیری از زمین خواری با اجرای سند کاداستر

وی گفت: هر گونه نقل و انتقال ملکی در سازمان ثبت موجب جلوگیری از پولشویی می‌شود، لذا سازمان ثبت از زمین خواری با اجرای سند کاداستر جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یکی از اقدامات انجام شده در سازمان ثبت اسناد در دوره جدید قوه قضاییه پیگیری از جرم در دورن و بیرون سازمان است. یکی از راه‌های جلوگیری از جرایم در بیرون سازمان راه اندازی سرویس تصدیق اصالت اسناد است.


بیشتر بخوانید: هشدار سازمان ثبت اسناد به اشخاص حقوقی/ اعتبار شناسه‌های ملی ناقص تعلیق می‌شود


شناسایی سند اصلی از جعلی با راه‌اندازی سرویس تصدیق اصالت اسناد

خدائیان تصریح کرد: افراد توانایی تشخیص اصل سند از سند جعلی را ندارند که با راه اندازی سرویس تصدیق اصالت اسناد می‌توانند با وارد کردن اطلاعاتی در سامانه به اصل یا جعلی بودن سند پی ببرند.

وی افزود: سامانه دیگری که امروز راه اندازی می‌شود، سامانه شناسایی ذی نفع واحد در ثبت شرکت‌ها و واحد‌های غیر تجاری است که این سامانه نشان می‌دهد که در حال حاضر کدام شخص حقیقی و یا حقوقی نقش اصلی را در شرکت‌ها دارند که این سامانه از رانت در دستگاه‌های دولتی جلوگیری می‌کند.

کاهش ۹ درصدی ثبت ازدواج در ۶ ماهه نخست امسال

خداییان با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال ۳۱۶ هزار و ۷۱۶ واقعه ازدواج ثبت شده است و ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد، گفت: در همین مدت ۱۰۱ هزار طلاق ثبت شده است که ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال برای ۲۷۰ سردفتر و دفتریار متخلف حکم انفصال موقت صادر شد و برای ۲۳ نفر نیز حکم صلب صلاحیت صادر شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: بیش از ۵۰ نفر از دلالان و کارچاق کن‌ها شناسایی شدند و آماده تحویل پرونده‌های آن‌ها به دستگاه قضا هستیم.

خدائیان تصریح کرد: ۷۱۵۷۶ مورد درخواست برای ثبت علایم تجاری و نشان جغرافیایی برای ۱۴ مورد داشتیم.

وی در رابطه با تعیین سقف درآمد برای دفاتر ثبت اسناد گفت: برخی از رانت‌ استفاده می‌کنند و افراد را به برخی از دفاتر خاص سوق می‌دهند که ما سامانه‌ای طراحی کردیم و یک سقف درآمد برای دفاتر اسناد و ازدواج و طلاق در نظر گرفته شود که این طرح به صورت پایلوت در چند استان اجرا شد، البته افرادی با این طرح مخالف هستند، زیرا درآمد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: براساس این طرح سقف درآمد برای دفترخانه‌ها در نظر گرفته می‌شود و اگر درآمد آن‌ها از سقف تعیین شده بیشتر شود، دیگر امکان ثبت سند وجود ندارد و مراجعه کننده‌ها باید به دفترخانه‌های دیگر مراجعه کنند.

خدائیان درباره حذف اسناد عادی تصریح کرد: این موضوع درخواست همه افراد جامعه است، زیرا درصد بالایی از پرونده‌هایی که در قوه قضاییه تشکیل می‌شود ناشی از اسناد عادی است، به همین دلیل طرحی در کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی است.

وی افزود: برخی ایراد می‌گیرند که چرا برخی از دفاتر اسناد رسمی دارای دفاتر خدمات قضایی هم هستند، در حالی که در گذشته گفته مش‌شد که سردفتران باید فقط در یکجا کار کنند و شغل دیگری نداشته باشند، اما بعد‌ها قانونی تصویب شد که در پی آن این امکان فراهم شد که یک نفر هم دفتر ثبت اسناد و هم دفتر خدمات قضایی تأسیس کند، اما در انتخاب‌های بعدی موردی مشاهده نشد که دفاتر اسناد رسمی به خدمات قضایی داده شود و تأکید ریاست قوه قضاییه هم بر این است.

ممنوعیت دو شغله بودن مدیران در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره موضوع دو شغله بودن اعضای هیات مدیره گفت: تأکید ما این است کسی که عضو هیات مدیره کانون می‌شود، تمام هم و غمش فعالیت در آن باشد و اگر فعالیت‌های دیگری دارد، آن قسمت را رها کند که اعضا هم قول مساعد دادند.

خدائیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما قبلا گفته بودید گزارش‌هایی واصل شده که در برخی از دفاتر ازدواج، صیغه‌هایی تحت عنوان آریایی و امثال آن جاری می‌شود که مغایر شرع و قانون است، چند سردفتر در این زمینه تخلف داشتند و برخورد با آن‌ها چگونه بوده است؟ گفت: این موضوع خلاف قانون است که در برخی از دفاتر اتفاق افتاده بود؛ برخی از آن‌ها شناسایی و با آن‌ها برخورد صورت گرفت و از آنجا که با ماه‌های محرم و صفر مصادف شد، اتفاقی در این امر صورت نگرفت. با این گونه فعالیت‌ها در حد بستن دفتر یا دفاتر برخورد شدید خواهیم کرد، لذا به همین منظور بازرسی‌های غیر محسوسی را روانه استان‌ها می‌کنیم و اگر موردی را مشاهده کنند بلافاصله دفتر بسته می‌شود.

ضرورت بازنگری در قوانین مربوط به ازدواج و طلاق

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قبلا گفته بودید قرار است کارگروهی متشکل از کارشناسان سازمان، سران دفاتر ازدواج و طلاق و اساتید حوزه و دانشگاه، نسبت به بازنگری در قوانین مربوط به ازدواج و طلاق لایحه‌ای تهیه کنند، حال لایحه قانون مربوط به دفاتر ازدواج و طلاق به کجا رسید؟ گفت: دفاتر ازدواج و طلاق دارای مقرراتی هستند که قدیمی است، کارگروهی را در این زمینه تشکیل دادیم و تنقیح قوانین را با کمک معاونت حقوقی انجام دادیم تا بتوانیم لایحه مربوط به آن را به مجلس تقدیم کنیم.

وی بیان کرد: ۸ میلیون و ۷۳۵ هزار سند در ۶ ماهه امسال صادر شده است. ۱۹ هزار و ۳۹۱ بازرسی از واحد‌های ثبتی و دفاتر انجام شده است. دادگاه انتظامی قضات جهت رسیدگی به تخلفات سران دفاتر ثبتی در شش ماهه نخست امسال بیش از دو هزار پرونده را مورد رسیدگی قرار داده است که در سال گذشته فقط ۱۵۰۰ پرونده رسیدگی شد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار