فرانس ۲۴: ایران با مقاومت حداکثری جواب سیاست فشار حداکثری ترامپ را داد

پایگاه اینترنتی شبکه فرانس ۲۴ در تحلیلی نوشت ایرانیان با راهبرد مقاومت حداکثری به سیاست فشار حداکثری مقامات واشنگتن پاسخ دادند.

فرانس ۲۴: ایران با مقاومت حداکثری جواب سیاست فشار حداکثری ترامپ را دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، برونو داروکس، کارشناس امور بین الملل شبکه فرانس ۲۴ گفت استراتژی دفاعی ایران نوعی مقاومت حداکثری در مقابل سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست.

داروکس با اشاره به اقدام ایران در کاهش عمل به تعهدات برجامی خود گفت ایران با کنار گذاشتن تدریجی برخی از «بند‌های توافق هسته‌ای» سال ۲۰۱۵ به دنبال آن است تا آمریکا را به تسهیل تحریم‌ها وادارد و شاید پس از آن تهران برای مذاکره مجدد ابراز آمادگی کند.

این تحلیلگر شبکه فرانس ۲۴ همچنین در خصوص موضع اروپایی‌ها در قبال مسئله برجام گفت ایران از اروپا و نیز روسیه و چین می‌خواهد تا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک کند. اما اروپایی‌ها بدون توافق در خصوص منافع اقتصادی خود در آمریکا با فشار‌های دولت ترامپ علیه ایران مخالفت نمی‌کنند.

همچنین سیاوش قاضی، کارشناس ایرانی فرانس ۲۴ گفت مقامات ایرانی گام جدیدی را در پیش گرفتند، که تصمیم مهمی بوده، زیرا با راه اندازی مجدد سایت فردو با بیش از هزار سانتریفیوژ، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران به نحوه قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

به گفته قاضی این نشانه آن است که ایران مصمم است تا تسریع برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد، زیرا ظرفیت غنی سازی این کشور به بیش از قبل از توافق سال ۲۰۱۵ رسیده است. این تحلیلگر فرانس ۲۴ گام‌های برجامی تازه تهران را واکنشی به تحریم‌های آمریکا و نیز پاسخی به عمل نکردن اروپایی‌ها به وعده‌های خود در قبال تهران دانست.

با وجود پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام و مخالفت امضاکنندگان این توافق هسته‌ای، ترامپ سال گذشته از این توافق خارج شد و پس از آن فشار‌ها به ایران را با هدف وادار کردن آن به بازگشت مجدد به میز مذاکره به حداکثر رساند. ایران نیز در واکنش، به تدریج در حال کاهش تعهداتش ذیل برجام است و اعلام کرد در ماه نوامبر اقدامات بیشتری در این زمینه انجام خواهد داد.

به دنبال آن طرف‌های اروپایی برجام، از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ابراز «تأسف» کردند و مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. مقامات کشورمان در واکنش و در جهت تامین منافع ایران اقداماتی را در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی آغاز کردند که تاکنون سه گام از آن اجرا شده است. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز پیش از این از آغاز گام چهارم و کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام خبر داد.

انتهای پیام/

 
برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار