معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

قیمت تمام شده واحد‌های مسکن ملی، متری ۲ و نیم میلیون تومان/امکان خرید و فروش واحدهای طرح اقدام ملی مسکن وجود ندارد

محمود زاده گفت: قیمت‌ها در واحد‌های مسکن ملی از متری یک میلیون و نیم تا ۲ و نیم میلیون بر اساس نوع استاندارد‌ها آغاز می‌شود.

قیمت تمام شده واحد‌های مسکن ملی، متری ۲ و نیم میلیون تومانبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود محمود زاده سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار ما در باره قیمت تمام شده واحدهای مسکن ملی گفت: قیمت‌ها بر اساس درخواست متقاضیان از جمله نوع مصالح ساختمان، متراژ و تعداد طبقات متفاوت است.

او افزود: قیمت ها در این واحدها از متری یک میلیون و نیم تا ۲ و نیم میلیون بر اساس نوع استاندارد ها آغاز می شود.
بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات ثبت نام در طرح ملی مسکن / متراژ واحد‌ها بین ۷۵ تا ۸۰ متر است

این مقام مسئول گفت: ممکن است یک واحد ۷۵ متری با مشاعات برای یک فرد با مصالح خوب ۲۰۰ میلیون تومان تمام شود.
 
محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری آغاز رونمایی از طرح اقدام ملی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن از سال گذشته اعلام شد، گفت: این طرح برای هدفگذاری ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید و البته در کلان‌شهر‌ها صورت گرفته.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در طرح اقدام ملی مسکن در گام اول شرایط متقاضیان مشخص شد که عبارت است از متقاضیان باید از ۸۴.۱.۱ واحد مالکیت مسکونی باشند و شخص متقاضی باید افرادی را تحت تکلف خود داشته باشند، همچنین متقاضیان باید از اول انقلاب از هیچ یک از امکانات دولتی از جمله زمین، واحد مسکونی و تسهیلات یارانه‌دار استفاده نکرده باشند و باید سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضای خود را داشته باشند.

او با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی ۳ شیوه کلی برای متقاضیان در نظر گرفته‌ایم، گفت: یک تفاوت اساسی این طرح با مسکن مهر آن است که برای دهک‌های مختلف جامعه لحاظ شده و همه متقاضیانی که دارای شرایط یکسانی نیستند می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

محمود زاده اظهار کرد: در شهر‌های کوچک مشکل زمین وجود داشت که با واگذاری واحد‌ها به صورت گروهی و تشکلی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شکل دوم این طرح در قالب پروژه‌های مشارکتی انجام می‌شود، گفت: تعداد محدودی از این ۴۰۰ هزار واحد تحت عنوان پروژه‌های مشارکتی به سازندگان و انبوه‌سازان واگذار می‌شود و این واحد‌ها تحت عنوان قیمت تمام شده در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

او یادآور شد، ثبت‌نام به صورت مرحله به مرحله و بر اساس واریز پول و دریافت تسهیلات ساخته می‌شود و کسانی که خواستار دریافت مالکیت عرصه هم هستند می‌توانند در طول این ۲ سال با پرداخت مابقی اقساط می‌توانند عرصه واحد‌های مسکونی را هم در اختیار بگیرند.
 

اعطای ۳ نوع تسهیلات برای این طرح اقدام ملی

محمودزاده با بیان اینکه ۳ نوع تسهیلات برای این طرح در نظر گرفته شده است، گفت: یک تسهیلات در قالب صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که افراد می‌توانند تسهیلات ۸۰ میلیونی، ۱۲۰ میلیونی و ۱۶۰ میلیونی دریافت کنند و کسانی که در ساخت واحد مسکونی هم حضور دارند می‌توانند علاوه بر دریافت تسهیلات خرید از دریافت تسهیلات ساخت هم استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تسهیلات دوم برای بافت‌های فرسوده است که واحد‌هایی که در این محلات ساخته می‌شوند متقاضیان می‌توانند از تسهیلات این بافت‌ها که حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، استفاده کنند، این تسهیلات به صورت ترکیبی است و بخشی از صندوق پس‌انداز یکم و بخشی از منابع داخلی پرداخت می‌شود.

او اظهار کرد: تسهیلات نوع سوم ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که از محل منابع داخلی بانک مسکن پرداخت می‌شود و سود این تسهیلات ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت آن ۱۲ ساله است.

محمودزاده با اشاره به اینکه در تمام استان‌های کشور ثبت‌نام شروع شده است، گفت: هم‌اکنون سامانه بازگشایی شده و متقاضیان دو روز مهلت مطالعه و جمع‌آوری مدارک را دارند، تمامی مراحل ثبت‌نام از طریق سامانه است و تنها متقاضیانی که دارای واجد شرایط هستند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: متقاضیان پس از اسکن کردن مدارک می‌توانند از صبح سه‌شنبه ثبت‌نام را انجام دهند.

او با اشاره به اینکه چهار استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی از صبح سه‌شنبه می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند، گفت: همچنین از ابتدای هفته آینده ۳ استان گلستان، کهکیلویه و بویر احمد، کردستان ثبت‌نامشان شروع می‌شود و ۳ روز بعد فرصت برای استان‌های چهارمحال بختیاری، همدان و شیراز آغاز می‌شود.

محمودزاده افزود: کمتر از یک ماه آینده متقاضیان شهر‌های جدید هم می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و ما سعی خواهیم کرد تمام شهر‌های جدید را برای ثبت‌نام در این طرح پوشش دهیم.

او با اشاره به اینکه ثبت‌نام به صورت مرحله‌ای است و قرار نیست در یک استان تنها یکبار فرصت ثبت‌نام ایجاد شود، گفت: به دفعات مختلف و بر اساس واگذاری زمین این ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود و استانداران و مدیران شهر‌های جدید منابع ملکی خود را آماده و در اختیار ما قرار می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آورده متقاضیان در مرحله اول ۳۰ درصد قیمت تمام شده ساختمان است، گفت: ممکن است ساختمانی برای متقاضیان دو طبقه و یا ۸ طبقه ساخته شود و متناسب با نیاز و درخواست متقاضیان این واحد‌ها آماده‌سازی می‌شود، بنابراین قیمت تمام شده بر اساس زیربنا، متراژ و تعداد طبقات متفاوت است.

محمود‌زاده افزود: این واحد‌ها توسط چند عامل از جمله مردم، دولت، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان ساخته می‌شود و در شهر‌های جدید هم توسط خودت شرکت‌های عمران ساخته می‌شود و تمامی اطلاعات از طریق پیامک برای متقاضیان ارائه می‌شود.

او با اشاره به اینکه اراضی که برای این طرح اختصاص داده شده، در داخل شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شود، گفت: ما سعی کرده‌ایم اراضی داخل محدوده‌ها را برای ساخت این واحد‌ها آماده کنیم و واحد‌هایی که در شهر‌های جدید ساخته می‌شود، سعی خواهیم کرد خدمات روبنایی و زیربنایی آن‌ها را در طول دو سال آماده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن سعی خواهیم کرد، ساخت واحد‌ها بر اساس استاندارد‌های روز دنیا باشد، در ساخت این واحد‌ها تمامی مقررات ملی استاندارد رعایت شده و متوسط قیمتی که برای این واحد‌ها در نظر گرفته شده است، ۲ تا ۲ و نیم میلیون تومان است.

محمود‌زاده با اشاره به اینکه در سال حدود ۵۳۰ هزار ازدواج در شهر‌ها ثبت می‌شود، گفت: سالبانه ۲۳۰ تا ۲۳۵ هزار فقره پروانه ساختمانی برای واحد‌های مسکونی صادر می‌شود و در صورتی که این واحد‌ها به فروش برسد نیازی به ساخت واحد‌های مسکونی جدید نیست بنابراین باید سعی کنیم با اجرای این طرح‌ها نظام عرضه و تقاضا را تحت شعاع خود قرار دهیم.

او توضیح داد: تولید مسکن در کلان‌شهر‌ها از جمله جلوگیری از گسترش کالبدی شهر‌های جدید است و جزو سیاست‌های ملی محسوب می‌شود، همچنین وزارت راه و شهرسازی پیگیر ورود خانه‌های خالی به بازار است که این خود می‌تواند نظام عرضه و تقاضا را تحت شعاع خود قرار دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بر اساس آمار سال ۹۵ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در سطح کشور وجود دارد که تمامی آن‌ها قابل سکونت هستند بنابراین با سیاست‌های مالی و طراحی سامانه املاک و اسکان امیدواریم تا پایان سال مشکل این خانه‌های خالی حل شود.

محمود‌زاده اظهار کرد: تا اواخر امسال و یا ابتدای سال ۹۹ سامانه شناسایی واحد‌های خالی را تحویل سازمان امور مالیاتی می‌دهیم که این خود نقش مؤثری در بهبود وضعیت بازار خواهد داشت.

او تاکید کرد: حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در شهر تهران وجود دارد که ۱۰ درصد از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور را شامل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی اصرار دارد که تولید مسکن به صورت مستمر باشد و با ساخت مقطعی واحد مسکونی مخالف است چرا که این اقدام باعث افزایش سفته بازی در بازار مسکن می‌شود.

محمود‌زاده با بیان اینکه طبق قانون آیین‌نامه ساماندهی بازار مسکن شرط متأهل بودن یکی از قوانین اصلی در این سامانه است، گفت: البته استثنا‌هایی هم در این زمینه وجود دارد و بانوانی که بیش از ۳۵ سال سن دارند و سرپرست خانوار هستند، می‌توانند از این استثنا استفاده کنند.

او با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن به صورت پیش‌فروش انجام نمی‌شود، گفت: مشارکت در ساخت این واحد‌ها وجود دارد و ما سعی کرده‌ایم در اجرای این طرح از سازندگان حرفه‌ای و قابل اعتماد استفاده کنیم تا مشکلاتی مانند مشکل مسکن مهر مجدداً ایجاد نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در هر شهری بر اساس نیاز و تعداد متقاضیان واحد مسکونی هدفگذاری می‌شود و تعداد واحد‌های مورد نیاز در هر شهری طبق طرح جامع شناسایی شده است.

محمود‌زاده با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی هیچ منابعی از منابع بانک مرکزی برداشت نمی‌شود، گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور تمامی بانک‌ها موظفند که ۲۰ درصد از سقف تسهیلاتی خود را به حوزه مسکن تخصیص دهند و بانک مسکن هم از محل ثبت تسهیلات مورد نیاز را برای این طرح تأمین می‌کند.

او افزود: بانک مسکن به دلیل آنکه یک بانک تخصصی در حوزه مسکن به شمار می‌رود، بنابراین نسبت به سایر بانک‌ها تسهیلات بیشتری را اختصاص می‌دهد و در صورت پرداخت سقف ۲۰ درصدی تسهیلات از محل منابع بانک مرکزی در این حوزه استفاده نخواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و ویژه اقتصادی کشور بزرگترین مشکل برای بسیاری از متقاضیان مسکن بود که همین موضوع باعث شد که وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اقدام کند و یکی از مشکلات در حوزه مسکن زمین بود که سعی کرده‌ایم با فراهم کردن شرایط مناسب و پرداخت تسهیلات یارانه‌ای این مشکل را حل کنیم.

محمود‌زاده با اشاره به اینکه اقساط تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، گفت: اقساط تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای بافت‌های فرسوده ۷۰۰ هزار تومان و برای صندوق پس‌انداز مسکن یکم هم میزان اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و متقاضیان می‌توانند با پرداخت ۳۰ درصد از هزینه ساخت در مرحله اول پروژه خود را برای ساخت انتخاب کنند.

او محمودزاده با اشاره به اینکه مکاتبه‌ای با همتی رئیس کل بانک مرکزی انجام شده تا برای صندوق پس‌انداز مسکن یکم از محل بازگشت اقساط مسکن مهر برداشت شود و در صورت موافقت بانک مرکزی درباره بازپرداخت بدهی اقساط مسکن مهر به مدت دو سال می‌توانیم تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس‌انداز مسکن یکم را افزایش دهیم و یا تسهیلات ارزان قیمتی برای دهک‌های یک تا ۳ را فراهم کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورت موافقت بانک مرکزی با این موضوع ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی در اختیار بانک مسکن قرار می‌گیرد.

محمود‌زاده افزود: نیاز کل کشور بر اساس طرح جامع مسکن ۹۰۰ هزار واحد مسکونی است که البته قرار نیست همه آن‌ها را دولت واگذار کند، بنابراین نیاز است که از بخش خصوصی در اجرای این طرح‌ها استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه اقدامات مختلفی در این حوزه انجام شده است، گفت: خرید اعتباری مصالح ساختمانی و ایجاد شرکت با مشارکت بانک مسکن و بنیاد مسکن اجرایی شده است که به صورت یک پارچه و با خرید مصالح ساختمانی قیمت تمام شده ساخت را در این حوزه کاهش می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باز تعریفی در طرح جامع و مدیریت صنعت ساختمان کشور انجام شده است، گفت: امیدواریم مراجع ذیربط قانون و پس از گذشت مراحل مختلف تمام بازیگران حوزه ساخت و ساز شناسایی شوند و افرادی که از لحاظ قانونی و حقوقی مشکلی نداشته باشند، برای حوزه ساخت و ساز انتخاب شوند.

محمود‌زاده افزود: سابقه ۵ سال سکونت یکی از شرط‌های اصلی در حوزه طرح اقدام ملی مسکن است و به هیچ عنوان امکان خرید و فروش واحد‌های مسکونی وجود ندارد، البته ممکن است برخی از افراد به صورت غیر رسمی اقدام به خرید و فروش واحد‌های مسکونی کنند که این موضوع از اختیار وزارت راه و شهرسازی خارج است.

او با اشاره به اینکه مسکن مهر در زمانی که آغاز شد، در بسیاری از استان‌ها با قیمت‌های باور نکردنی به متقاضیان آغاز شد به طوری که متقاضی با ۱۲ میلیون تومان صاحب یک واحد مسکونی ۷۵ متری و با ۶ میلیون تومان صاحب یک واحد مسکونی ۶۰ متری شد، ولی متأسفانه به دلیل گذشت زمان و افزایش هزینه‌های ساخت میزان آورده متقاضیان بسیار افزایش یافت بنابراین ما سعی کرده‌ایم، در طرح اقدام ملی مسکن در ظرف مدت دو سال این واحد‌ها را به متقاضیان تحویل دهیم در نتیجه از سازندگان صاحب صلاحیت برای اجرای این طرح استفاده کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سامانه فرم (ج) که توسط سازمان ملی زمین و مسکن اداره می‌شود، سابقه سکونت و همچنین فاقد ملک بودن را شناسایی می‌کند و تسهیلات یارانه‌ای هم توسط بانک مسکن در این طرح شناسایی می‌شود.

محمود‌زاده اظهار کرد: در شهر‌های جدید استان تهران با مجموع کل واحد‌های بازآفرینی شهری حدود ۶۹ تا ۷۰ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

انتهای پیام/
 

تزریق ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی به بانک مسکن در صورت تأیید بانک مرکزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عیسی
۱۵:۱۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
والله من تپدوتم این مسکن ملی چه شرایطی دارن اول میگن ۱۵۰ میلیون بعد میگن ۲۰۰میلیون الان کدومش باید ما پرداخت کنیم اصلا هر ماه چند واریز کنیم لطفا جواب درست بگید ما پول واریز کنیم
Iran (Islamic Republic of)
افشین پورقاسمی
۱۷:۱۳ ۰۸ دی ۱۳۹۹
متاسفم با این مسکن دادنتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
والا ما نفهمیدی الان باید متقاضی ۱۰۰پرداخت کنه بقیه وام یعنی قیمت تمام شده ۲۰۰است هرکی یک جور اطلاعات میدهد پس کارمندان دارن مردم کاری میکنن که کسی جلو نیاد همه انصراف بدن واقعا هرچه دولت گفت همون میشه پس چرا روز به روز حرفها تغیر میکنه شب یک چیزی میگن صبح بلند میشن زیرش میزنن والا ما نمی دونیم حرف کی راسته
Germany
کریم
۱۰:۲۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
والله منکه با این شرایط که الان بم گفتن زده شدم افتتاح حساب کردن برام ولی واریز نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۲:۱۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
قسط 1200000 کدوم کارگر میتونه بده با حقوق2500000
Iran (Islamic Republic of)
خدابخش افشین
۲۳:۴۹ ۰۶ تير ۱۳۹۹
نمیدانم قیمت یا اقساط مسکن ملی چطور یه من باید ۴۷میلیون بریزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان توشهر ما گفتن متری سه میلیون و چهارصد دومیلیون کجا سه میلیون و چهارصد کجا
Iran (Islamic Republic of)
فواد
۱۳:۱۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
دولت باید خودش خانه بسازدوباقیمتهای پایین دراختیارمردم بگذارد باتسهیلات بلندمدت یه کارگرباحقوق ناچیزکجامیتواند یک منزل بامتری دو ونیم میلیون یک خانه بخرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
کارتون عادلانه نیست
Iran (Islamic Republic of)
نآشنا
۱۸:۲۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
کسی تونسته امروز ثبت نام کنه؟
چرا سامانه اینجوریه از صبح میزنیم یکبار میگه سرور در دسترس نیست بعد میگه تا ساعاتی دیگر باز میشه حالا هم میگه زمان آغاز ثبت نام اعلام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
خدا کنه قیمت خونه بیاد پایین. یه خونه 60 متری میلیارد باید پول بدی بخری اخه یعنی چی؟
آخرین اخبار