مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت استان یزد خبر داد؛

سرطان و دیابت دو بلای قرن

مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت استان یزد با تاکید براهمیت غربالگری بیماران دیابتی در استان، گفت: دو بیماری دیابت و سرطان در استان یزد شیوع بالایی دارد.

سید محمد رضا آقایی میبدی مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت استان یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  با اشاره به شیوع بالای دو بیماری دیابت و سرطان در استان یزد، گفت: شکل بیماری‌ها که امروزه متفاوت است و محیط، رفتار و سبک زندگی هم موثر است و خیلی از این بیماری‌ها غیرقابل درمان و غیرقابل برگشت هستند.

او افزود: ژنتیک نقش مهمی در بیماری دیابت دارد و غیرقابل درمان است و بیماری سرطان نیز عارضه‌های بالایی برجای می‌گذارد.

آقایی  با تاکید براهمیت غربالگری بیماران دیابتی در استان، گفت: یکی از راه‌ها بیماریابی و غربالگری است که به مرحله بیماری نرسند.

مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت استان یزد با اشاره به هدف کمپین سرطان و دیابت دوبلای قرن، گفت: این کمپین با هدف کشف افراد در مرحله پیش بیماری دیابت و یا درمان افراد در مرحله اول بیماری در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آبان در دو ایستگاه میدان باغ ملی و پارک آزادگان از ساعت ۱۷ الی ۲۲ برگزار می‌شود.

آقایی بیان کرد: در این کمپین غربالگری، پرسش سوالاتی، معاینه و اگر لازم باشد آزمایش قند خون انجام می‌شود و اگر درمان‌های تکمیلی بخواهد به مراکز جامع سلامت و یا مرکز دیابت ارجاع داده می‌شوند.

او اضافه کرد: پرسش نامه‌هایی که دراین کمپین است براساس معیار‌هایی نوشته شده که چه قدر احتمال ابتلا به دیابت برای افراد وجود دارد.

آقایی با اشاره به تاثیر اضافه وزن بر این بیماری، گفت: یکی از عوامل مشترک خیلی از بیماری ها‌ی غیرواگیر و مرگ و میر چاقی و تغذیه نادرست است  و در کمپین قد به وزن افراد سنجیده می‌شود و یک مرحله بالاتر این است که درصد چربی، استخوان وپروتیین و غیره را بسنجیم که افرادی که چاق هستند جهت سنجش درصد چربی و استخوان به مرکز دیابت ارجاع شوند.

او گفت: خدماتی که در محل کمپین ارائه می‌شود رایگان است بیماران دیابتی  تا ۳۰ آبان مراجعه کنند.

در هر شبانه روز ۲۷ نفر در یزد به  بیماری مبتلا می‌شوند.

انتهای پیام/ی

شیوع بالای دو بیماری دیابت و سرطان در استان یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار