تصمیمات جامع برای کاهش آلودگی هوای اراک / خروج کامل واحد آندسازی ایرالکو از اراک تا سال ۱۴۰۰

کار گروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک با حضور اعضا برگزار شد.

تصمیمات جامع برای کاهش آلودگی هوای اراکبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک و استان مرکزی به ریاست سید علی آقازاده استاندار، اعضای کارگروه و ادارات مربوطه در اراک برگزار شد.

در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آلودگی هوای شهر اراک در سالجاری، در خصوص انتقال اصناف مزاحم و آلاینده به شهرک خودرو، طرح جامع ترافیک و تجمع و افزایش استقرار صنایع در مناطقی از استان که فاقد متولی قانونی هستند بحث و تبادل نظر شد.

اجرای طرح ۲۴ متری به جای طرح ۵۵ متری اراک، ورود ۱۱ دستگاه خودروی پاک به ناوگان حمل و نقل شهری اراک، انتقال صنوف آلاینده به شهرک خودرو را از جمله تصمیماتی بود که در این جلسه تصمیم گیری و مصوب شد.

در این کارگروه همچنین مقرر شد واحد آندسازی ایرالکو که توسط شرکت کربن صنعت در حال اجراست بطور کامل ابتدای سال ۱۴۰۰ به خیرآباد انتقال یابد.

تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی قطب بوعلی - جاده انار بار دودهک دلیجان و گردنه رنگرز ساوه از مصوبات این نشست بود.

روند کاهشی تعداد روز‌های آلوده در شهر اراک

سید علی آقازاده استاندار مرکزی در این نشست گفت: تعداد روز‌های آلوده در شهر اراک در مدت سه سال گذشته روند کاهشی داشته و از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵، بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته که این امر اتفاقی و تصادفی به وجود نیامده بلکه حاصل تلاش دستگاه‌های ذیربط و بر اثر اقدام‌ها و تصمیم‌های کاربردی است.

آقازاده افزود: زمانی شهر اراک در زمره شهر‌های با آلایندگی‌های خاص بود، اما با اقدام‌های سازنده از اینگونه شهر‌ها فاصله گرفته و امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود از جمله انتقال صنوف آلاینده به شهرک خودرو و انتقال واحد آندسازی ایرالکو شاهد روند بهتری در کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک باشیم و بتوانیم گام‌های بلندی را در این راستا برداریم.

او اضافه کرد: جمع‌آوری دیگ‌های قدیمی ایرالکو نقش موثری در کاهش آلاینده‌های هوای اراک داشته و این شرکت تاکنون در راستای کاهش آلاینده‌های صنعتی خود اقدام‌های خوبی انجام داده و باید کارخانه آندسازی این شرکت هم بر اثر تعهدات اعلام شده تا پایان سال ۹۹ ایجاد و تجهیزات آن نصب و تولید آند در این کارخانه در سال ۱۴۰۰ انجام شود.

استاندار مرکزی در خصوص شهرک خودرویی اراک هم گفت: شهرداری باید ساز و کار اجرایی انتقال اصناف مزاحم و آلوده را فراهم کند و این مهم در دستور کار جدی قرار گیرد.

کاهش ۳۲ درصدی روز‌های آلوده شهر اراک

میرزایی مدیر کل محیط زیست استان مرکزی و دبیر کارگروه هم از کاهش ۳۲ درصدی روز‌های آلوده شهر اراک نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و خوشبختانه روز ناسالم برای تمام گروه‌ها نداشتیم و این در حالی ست که سال ۹۷ در این بازه زمانی ۳۴ روز آلوده در سال ۹۶ تعداد ۴۷ روز و سال ۹۵ تعداد ۷۷ روز آلوده داشتیم.

میرزایی افزود: افزایش سرانه فضای سبز، کاهش دیگ‌های آلاینده شرکت ایرالکو، کنترل آلودگی توسط صنایع خرد و روان سازی تردد و کنترل ترافیک را از جمله اقداماتی دانست که در کاهش آلودگی هوای شهر اراک نقش داشته اند.

میزان آلودگی هوای شهر اراک ساعت ۱۱ صبح امروز به ۱۱۲ واحد رسید که نشان دهنده آلودگی هوا ست و علت آن هم به دلیل سرد بودن هوا و وارونگی هوا می‌باشد.

انتهای پیام / ج

برچسب ها: آب و هوا ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.