دیابت، بیماری خاموش! / خطری در کمین افراد بالای ۲۰ سال/ بی خبری بیماران از مرضی شیرین اما خطرناک

دانش یار فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیابت نوعی بیماری خاموش است که حدوداً ۱۰ درصد افراد بالای ۲۰ سال در دنیا دیابت دارند.

دیابت، بیماری خاموش! / خطری در کمین افراد بالای ۲۰ سال/ بی خبری بیماران از مرضی شیرین اما خطرناکمژگان افخمی زاده دانش یار فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: دیابت به طور کل اختلال سوخت ساز در بدن است که خودش را با افزایش قند خون نشان می‌دهد و دو نوع شایع دارد؛ دیابت نوع دو که مشکل اصلی آن در بدن جواب ندادن انسولین است و اینکه با گذشت زمان ممکن است ترشح انسولین با مشکل روبه رو شود.
 
او تصریح کرد: اما در دیابت نوع یک مشکل اصلی این دیابت این است که انسولین تولید نمی‌کند و تنها راه درمان انسولین است، معمولا ابتلا به دیابت نوع یک در سن پایین و دیابت نوع دو درسنین بالاتر است.

دانش یار فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیابت عوارضی را برای بدن در پی دارد که معروفترین آن‌ها تاثیر بر چشم، قلب و عروق و کلیه‌هاست که اگر به موقع تشخیص داده شود می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

افخمی زاده افزود: این بیماری رژیم خاصی ندارد و تحرک و مصرف به موقع دارو‌ها می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند, دیابت در اکثر مواقع علامتی ندارد به همین دلیل حدود یک چهارم افرادی که دیابت دارند از دیابتشان خبر ندارند و به همین خاطر همه افرادی که بالای ۴۵ سال هستند باید هر سه سال قند خون خود راچک کنند و زیر ۴۵ سال اگر فاکتوری خطرناک دارند مثل کسانی که اضافه وزن، چربی خون بالا، کم تحرکی و بیماری‌های قلبی عروقی دارند باید زیر ۴۵ سال چکاب شوند.

او ادامه داد: علائم دیابت؛ افزایش نوشیدن مایعات، افزایش ادرار، کاهش وزن، ترمیم کُند زخم‌هاست که در صورت مشاهده این علائم  باید قند خون ناشتا را چک کنند, اگر قند خون در دو نوع بیشتر از ۱۲۶ باشد به صورت جدی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دانش یار فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: : در واقع همان رژیم غذایی است که به تمام افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود، و باید به گونه‌ای کالری مصرف کنند که اضافه وزن نگیرند و نکته غذایی کم چرب استفاده کنند و از مصرف شیرینی بکاهند و مصرف سبزیجات را در غذا‌ها بیشتر کنند.

افخمی زاده افزود: منعی برای مصرف میوه وجود ندارد، ولی میوه‌های شیرین باید کمتر استفاده شود، اما به طور کل قطع نگردد.

او تصریح کرد: از دیابت نوع دو  می توان با رژیم غذایی، ورزش و راهکار‌های کاهش استرس جلوگیری کرد.

دانش یار فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیابت حدوداً در ۱۰ درصد افراد بالای ۲۰ سال در سراسر جهان شایع است.

انتهای پیام // م. ک

 

اضافه وزن بر دیابت تاثیرگزار است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.