دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان تعطیل نمی شود

قطار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بیست و ششم با معرفی برترین‌ها در همدان به مقصد رسید و راه برای قطار جشنواره بیست و هفتم از امروز باز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،جشنواره تئاتر بیست و ششم جشنواره‌ای بود که تفاوت‌های چندان زیادی با دوره‌های قبل نداشت و مهمترین تفاوت آن با دوره‌های پیش ،تغییر دبیر جشنواره و بلیت فروشی اینترنتی بود که نخستین بار در تاریخ ۲۶ ساله این جشنواره انجام شد.

دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان تعطیل نمی شود

مجید قناد دبیر بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: ما در این جشنواره دنبال پویایی کودکان و نوجوانان و مشارکت آن‌ها در این هنر بودیم.

او از شرکت ۱۳۰ کودک و نوجوان در اجرای نمایش‌های این دوره جشنواره تئاتر خبر داد و افزود: هیچ دوره‌ای این قدر حضور کودکان و نوجوانان در صحنه جشنواره را نداشته ایم.

قناد دغدغه اصلی این جشنواره را  نیاز شناسی و همراهی با کودک و نوجوان برای بیان خواسته‌ها و نیاز‌ها عنوان کرد و گفت: جشنواره امسال با بیش از ۳۰۰ نمایش ارسال شده به دبیرخانه جشنواره و ارزیابی آن‌ها وانتخاب ۵۲ نمایش طی ۲ روز اجرای پرشور مردمی برگزار شد.

 

دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان تعطیل نمی شود

توسعه کشور در گرو آموزش فرهنگی

معاون پارلمانی و امور حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: امروز فرهنگ در کشور ما مظلوم است و اگر آموزش فرهنگ را از طریق همه ابزار‌ها به خصوص تئاتر داشته باشیم می‌توانیم کشور را در همه زمینه‌ها توسعه دهیم.

علی اصغر کاراندیش افزود: مهمترین نیاز امروز را آموزش افراد با استعداد در شهرستان‌ها که هنوز شناخته نشده اند.

او فرهنگ را لازمه ارتقا و توسعه کشور در همه زمینه‌ها دانست و گفت: امروز فرهنگ مظلوم است.

معاون پارلمانی و امور حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز بیشتر نیاز ما هدایت استعداد‌ها است و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان یکی از این فرصت هاست.

کاراندیش همراهی مسوولان را خواستار شد و ادامه داد: ما برای رسیدن به جامعه پویا باید همه احساس مسوولیت کنیم و خود را از یکدیگر جدا ندانیم.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در همه جای ایران استعداد‌های نهفته‌ای داریم که اگر به موقع شناسایی و پرورش داده شوند در آینده تحولات بزرگی در عرصه های فرهنگی و به تبع از آن در همه زمینه‌های توسعه‌ای کشور شاهد خواهیم بود.

دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان تعطیل نمی شود

همدان میزبان دائمی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

رئیس مرکز هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:سند جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به نام همدان زده شده است.
شهرام کرمی، که تا دو سال پیش خود دبیر این جشنواره بود، گفت: همدان با برگزاری بیست دوره از این جشنواره نشان داده از نظر برنامه ریزی، میزبانی، هماهنگی بین دستگاه‌ها دولتی و حمایت مردم چیزی کم ندارد.

او با بیان اینکه جشنواره بیست و ششم مانند دوره‌های قبل با کمبود فضا برای اجرای آثار مواجه بود افزود: مسوولان به دنبال تامین سالن‌های بیشتر نمایش و ایجاد نظرات نو برای بالندگی هر چه بیشتر این جشنواره باشند.

رئیس مرکز هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان، گفت: این رویداد جهانی شایسته بهترین امکانات و تجهیزات است و همدان از این لحاظ نیازمند توسعه و تقویت است.

دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان تعطیل نمی شود

بخش تئاتر مدارس، کانون پرورشی و محیط زیست تئاتر کشور را به سمت استعداد یابی می‌برد

رضا بابک یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر کشور که در مراسم اختتامیه این جشنواره از اوبه عنوان پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان تقدیر شد هم گفت: لازمه پیشرفت در عرصه تئاتر همراهی و تکرار و دامی شدن آن است و نباید با پایان جشنواره دبیرخانه آن تعطیل شود.

او افزود: اضافه شدن بخش‌های تئاتر مدارس، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و محیط زیست به این جشنواره طی سال‌های اخیر باعث اجرا‌های متفاوت در این جشنواره شد.

رضا بابک این تفکیک بخش‌ها را نشانه تخصصی شدن تئاتر دانست و گفت: اجرای این افراد نوید بخش استعداد یابی و پشتکار بیشتر در عرصه تئاتر کودک و نوجوان است.

بخش تئاتر مدارس، کانون پرورشی و محیط زیست تئاتر کشور را به سمت استعداد یابی می‌برد

رضا بابک یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر کشور که در مراسم اختتامیه این جشنواره از او به عنوان پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان تقدیر شد هم گفت: لازمه پیشرفت در عرصه تئاتر همراهی و تکرار و دائمی شدن آن است و نباید با پایان جشنواره دبیرخانه آن تعطیل شود.

او افزود: اضافه شدن بخش‌های تئاتر مدارس، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و محیط زیست به این جشنواره طی سال‌های اخیر باعث اجرا‌های متفاوت در این جشنواره شد.

رضا بابک این تفکیک بخش‌ها را نشانه تخصصی شدن تئاتر دانست و گفت: اجرای این افراد نوید بخش استعداد یابی و پشتکار بیشتر در عرصه تئاتر کودک و نوجوان است.

رکورد زنی اجرا‌های تئاتر سیار در استان همدان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: روزانه ۲۰ نمایش در تماشاخانه‌های سیار استان اجرا شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم گفت:روزانه در سه نوبت ساعت‌های ۱۰، ۱۵ و ۱۷:۳۰ نمایش‌ها  در سه تالاراصلی، پلاتو و استاد عبادی مجتمع بوعلی سینا، تالار اصلی و پلاتو مجتمع شهید اوینی، تالار فجر، کانون مهدیه و تالار اداره کل ارشاد اسلامی استان، سه نمایش خیابانی در محوطه مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا، شهید آوینی و پارک کودک همدان اجرا شدند.

او از اجرای نمایش ها‌ی بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همه شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: هر روز نمایش‌های حاضر در جشنواره  در تالار‌های ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها به جز شهرستان تازه تاسیس درگزین به دلیل نداشتن سالن نمایش، به روی صحنه رفتند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از رکورد زنی اجرای نمایش از طریق تماشاخانه‌های سیار دراستان هم خبر داد و گفت: تماشاخانه‌های سیار روزانه ۲۰ اجرای نمایش در مناطق حاشیه و محروم شهر داشته اند.

او از برگزاری کارگاه‌های تخصصی تئاتر ، همزمان با این جشنواره در همدان خبرداد و گفت:کارگاه تخصصی تئاتر با حضور کارگردانان و صاحب نظران تئاتر کشور‌های الجزایر، اسپانیا و ایتالیا هم برگزار شد.

او گفت: تجربه نخستین بلیت فروشی اینترنتی ما هم بسیار موفقیت آمیز بود و باعث نظم در فروش بلیت ها شد.

در میان اجرا‌های امسال نظر مردم هم در منظم فرورش رفتن بلیت ها نشانه خوبی از اجرای طرح بلیت  فروشی اینترنتی بود و در عین حال مردم از مکان‌ها و فضا‌هایی که برای تئاتر‌های خیابانی در نظر گرفته شده بود به دلیل کاهش دید تماشاگران و فضای کوچک برای جمع شدن خود انتقاداتی داشتند.

نمایش خیابانی نیاز به فضای بازتری برای اجرا دارد

کارگردان نمایش سفر جادویی گفت: نمایش خیابانی نیاز به فضای بازتری برای اجرا دارد.

روح الله سنایی، کارگردان نمایش سفر جادویی گفت: هر ساله استقبال مردم از نمایش‌های خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بسیار خوب است واین ازدحام جمعیت با توجه به فضا‌های درنظر گرفته شده باعث می‌شود ما در اجرای نمایش دچار مشکل شویم.

او که بیش از هفت دوره است در این جشنواره شرکت می‌کند، خواستار اجرای نمایش‌های خیابانی در فضا‌های بزرگ‌تر و با شیب مناسب برای تماشای مردم شد.

کارگردان نمایش سفر جادویی که از شهرستان پیشوا در استان تهران در این جشنواره حضور دارد، افزود: بعد از چندین دوره برگزاری این جشنواره در همدان هنوز برخلاف رعایت نظمی که در اجرای نمایش صحنه‌ای وجود دارد  نظم خاصی در اجرای نمایش‌های خیابانی نیست وانتظامات هیچ همراهی با گروه‌های نمایشی برای ایجاد نظم و رعایت محدوده اجرای نمایش نمی‌کنند.

دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان تعطیل نمی شود

برنامه ریزی و هماهنگی در بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کمرنگ شده

داور بخش خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان گفت:امسال برنامه ریزی و هماهنگی در بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کم شده است.

امیرمشهدی عباس، داوربخش خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان گفت:با اینکه چند سال است همدان میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است، اما هنوز نقص‌های زیادی به خصوص در بخش برنامه ریزی و اجرا دارد.

او با بیان اینکه نمایش‌های خیابانی این دوره هم در مقایسه با دوره‌های پیشاز کیفیت بالای برخوردار بود افزود:هر سال نمایش‌ها بهتر از دوره‌های قبل می‌شوند، اما رشد آن‌ها سرعت خوبی ندارد.

امیر مشهدی عباس با بیان اینکه بیشتر نمایش‌ها طی سال‌های اخیر به خصوص در بخش خیابانی تکلیف مشخصی ندارند اظهار داشت: جدا شدن بخش‌ها مختلف جشنواره و گروه‌های سنی باعث شده سطح توقع مردم و داوران هم بالا‌تر رود وما نیاز داریم نمایش‌هایی با کیفیت بهتر و در حد جشنواره بین المللی و تخصصی داشته باشیم.

او ادامه داد:طی ۱۹ سال که در این جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور داشته ام، مشکل اصلی ما نداشتن چارچوب و یک استاندارد در اجرای نمایش‌ها است.

داور بخش نوجوان:

تئاتر‌ها به سمت رویکرد‌های جدید جامعه رفته اند

هما جدیکار، داور بخش نوجوان بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت:تئاتر‌ها به سمت نیاز‌های تخصصی نوجوانان رفته است و با واقعیت‌های جامعه امروز بیشتر همراه شده است.

او کیفیت برخی از نمایش‌های این دوره از جشنواره را خیلی بالا دانست و گفت:علت اینکه برخی از نمایش‌ها جایزه‌های زیادی را کسب کرده اند در واقع نوگرایی، توجه به نیاز‌های نوجوان، به کارگیری خود نوجوانان در نمایش و توجه به ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی است.

داور بخش کودک گفت:
میهمانان خارجی را دریابید وجای تجلیل از آن‌ها در جشنواره خالی است

قطب‌الدین صادقی، داور بخش کودک بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت:در اختتامیه این جشنواره فرهنگی هیچ توجهی و برنامه‌ای برای میهمانان خارجی گذاشته نشده است.

او میهمان نوازی و مردمی بودن را شاخصه مردم ایران دانست و گفت: این جشنواره به کودکان آموزش غیر مستقیم روابط اجتماعی را می‌دهد و نباید در آن به میهمانان بی احترامی شود.

قطب الدین صادقی کیفیت نمایش‌های این دوره در بخش کودک را بهتر از دوره‌های پیش دانست و گفت: روند رشد تئاتر در کشور با سرعت لاک پشتی پیش می‌رود و اگر آموزش‌ها ادامه دار باشد می‌توان سرعت رشد و بالندگی تئاتر را بیش از پیش کرد.

با انتقاد صادقی در اختتامیه جشنواره تئاترنسبت به تجلیل نشدن هنرمندان خارجی حاضر دراین جشنواره ،  از گروه‌های تئاتر خارجی دعوت شد و از آن‌ها با ابتکار خود این داور از سبد‌های گل تزیین مراسم اختتامیه تقدیر شد، تا هم از خستگی آن‌ها کاسته شود و هم نبود بخشی برای تجلیل از آن‌ها تا حدی جبران شود.

در این جشنواره برخی نمایش‌ها تا ۷ جایزه را در بخش‌ها مختلف کسب کردند که این نشان دهنده دو احتمال در جشنواره بود یکی خیلی برتر بودن نمایش برتر در مقایسه با دیگر نمایش ها  و دیگری ضعف در برخی از نمایش‌های راه یافته به جشنواره بیست وششم.

دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان تعطیل نمی شود

مهدی حبیبی که با کار وقتی هفت سالم بود در بخش خیابانی این جشنواره جوایزبسیار زیادی را کسب کرد  در این باره گفت:من در هر دوره از این جشنواره که شرکت کردم چندین جایزه تاکنون کسب کرده ام و این امر راناشی از تمرین زیاد،  برنامه ریزی و نمایش نامه قوی می‌دانم.

او ادامه داد: همه تئاتر‌ها در این جشنواره خوب بودند و اکثر آن‌ها جایزه دریافت کردند و در این جشنواره معمولا افرادی که چند دوره شرکت کرده اند وبا شرایط و مزیت‌ها و مشکلات آن آشنا هستند در دوره‌های بعدی موفق‌تر می‌شوند.

اُلکا هدایت بازیگر نمایش "هوشنگ لاکپشته" هم گفت: در بخی نمایش‌ها برای موسیقی، لباس و صحنه و اجرای بازیگران عرصه تئاتر انرژی بیشتر و تلاش بیشتری شده بود و به نظر من حق برخی گروه‌ها کسب جوایزبیشتر بود.

او افزود: در این جشنواره جوایز بین کار‌های استان‌های مختلف تقسیم شده است و به نظر من داوران با بررسی میدانی و محیطی مناسب تصمصیم گرفته اند و تماشاچیان هم در اجرا‌ها از این نمایش‌ها هم بیشتر استقبال و هم بیشتر تشویق کردند.

در این جشنواره باز هم ۹ آثار بخش بین الملل داوری نداشت، اما تعداد کشور‌های حاضر در این جشنواره از ۵ کشور به ۷ کشور رسیده بود.

دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان همدان تعطیل نمی شود

استقبال بی نظیر مردم از نمایش‌ها برای میهمانان خارجی شگفتی ساز شد

کارگردان نمایش اسپانیایی گفت: از استقبال مردم از نمایش‌های جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان شگفت زده شدیم.

الکساندر چرچیچ، کارگردان اسپانیایی گفت: مردم همدان هم استقبال پرشوری دارند وهم ارتباط خوبی با نمایش و بازیگران برقرارمی کنند و آنچه هنرمندان از مخاطب می‌خواهند را در چهره و عکس العمل آن‌ها می‌توان به راحتی دید.

او با بیان اینکه در کشور اسپانیا هم اجرای نمایش به خصوص خیابانی استقبال خوبی دارد افزود: در نمایش‌های ایرانی برای ما شادی و شورآفرینی نمایش‌ها خیلی جالب بود.

الکساندر چرچیچ ،مردم همدان را مردمی فرهنگی وخوی گرفته با تئاتر دانست و گفت: به نظر می‌رسد برگزاری دوره‌های متعدد این جشنواره درهمدان باعث شده مردم هم بیشتر با جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همراه بشوند.

کارگردان اسپانیایی با بیان اینکه واقعیت‌های زندگی را برای کودکان و نوجوانان باید بازگو شود گفت: نخستین  بار است که به ایران آمده و پیش از این انجمن تئاتر آن‌ها نمایشی در دوره‌های پیشین این جشنواره داشته است.

استقبال پرشور مردم و برگزاری جنگ شادی عمو حمید (از مجریان کودک شبکه همدان )کنار جشنواره برای خانواده‌های مشتاق نمایش که بلیتی نتوانسته بودند دریافت کنند، شور ونشاط شهر و اجرا‌های نمایش‌های شاد خیابانی نوید بخش جشنواره‌های پویا و پرشور آینده در استان همدان است و امیدواریم درسال‌های بعد با رفع کمبود فضا برای نمایش‌های خیابانی، افزایش سالن‌های نمایش، مسابقه‌ای شدن بخش بین الملل، برگزاری دوره‌های آموزشی وکارگاه‌های تخصصی دائمی در استان همدان شاهد برگزاری هرچه بهتر این جشنواره بین المللی باشیم  تا وقتی قطار بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان رسید دیگر مسافری ناراضی و دلخور باقی نماند.

انتهای پیام/ا

گزارش از زهرا امامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار