رای الیوم گزارش داد:

اطلاعات مهمی که اسد از آن پرده برداشت

مصاحبه طولانی رئیس‌جمهور سوریه با شبکه راشا تودی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا او با صراحت تمام اطلاعات مهمی را فاش کرد.

اطلاعات مهمی که اسد از آن پرده برداشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، در یادداشتی نوشت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه، معمولا مصاحبه‌های طولانی با شبکه‌های تلویزیونی یا خبرنگاران روزنامه‌ها انجام نمی‌دهد؛ اما مصاحبه طولانی ۶ هزار و ۴۳۹ کلمه‌ای وی با شبکه تلویزیونی راشا تودی آن هم به زبان انگلیسی که به طور کامل روز دوشنبه پخش شد، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا بشار اسد با صراحت تمام از اطلاعات مهمی پرده برداشت.

این اطلاعات مهم که در پاسخ به ۳۰ سوال بیان شد، بسیار است؛ اما ما بر روی چهار مورد از آن‌ها که برای نخستین بار از زبان بشار اسد با صدا و تصویر خود او منتشر شد و در مقایسه با مصاحبه‌های مطبوعاتی صحت بیشتری دارد، متمرکز می‌شویم.

  • نخست اینکه بشار اسد خبر‌های منتشر شده در آغاز بحران سوریه در خصوص علل جنگ در این کشور را قاطعانه رد کرد. در خبر‌ها آمده بود: یکی از علل جنگ در سوریه مخالفت بشار اسد با ایجاد خط لوله گاز در این کشور برای انتقال گاز قطر از طریق سوریه و ترکیه به کشور‌های اروپایی به منظور رقابت با گاز روسیه است، این در حالی است که اسد برای نخستین بار فاش کرد: خط لوله نفت و گاز یکی از علل جنگ در سوریه بود؛ اما نه برای انتقال گاز قطر از جنوب به شمال بلکه برای انتقال نفت ایران از شرق به غرب.

او افزود: لوله نفت ایران از عراق و سوریه می‌گذشت و تا دریای مدیترانه کشیده می‌شد و موافقت سوریه برای ایجاد این خط لوله، جنگ در سوریه را سرعت بخشید و انفجار بحران در سوریه برای این بود که از ایجاد این خط لوله جلوگیری شود.

به نظر ما آنچه این اطلاعات بسیار مهم را تایید می‌کند، این است که برخی کشور‌های خلیج (فارس) از جمله قطر و عربستان آن زمان ده‌ها میلیارد دلار در سوریه هزینه کردند تا این کشور را از ایران دور نگه دارند و اجازه ندهند این خط لوله ایجاد شود و شیخ حمد بن جاسم، نخست وزیر اسبق قطر، هم اذعان کرد که به بشار اسد پیشنهاد داد، در ازای پیش پرداخت کمک مالی ۱۵ میلیارد دلاری به سوریه روابط خود را با ایران قطع کند و از آن دور شود و گمان می‌رود، آمریکا پشت پرده این پیشنهاد قرار داشته باشد.

  • دوم تاکید بشار اسد بر اینکه آمریکا از داعش حمایت و از آن‌ها پشتیبانی کرد و حتی به آن‌ها در قاچاق نفتِ به غارت رفته سوریه از طریق خاک ترکیه و منطقه کردستان عراق کمک کرد, اما با این وجود شمال شرق سوریه را اشغال نکرد؛ زیرا در این منطقه ذخایر نفت و گاز وجود دارد و آمریکا به ثروت‌های این منطقه چشم طمع و به آن‌ها نیاز داشت، البته آمریکا به نفت این منطقه و درآمد‌های ۳۰ میلیون دلاری ماهانه آن نیاز نداشت؛ زیرا خود بزرگترین کشور تولیدکننده نفت (۱۲ میلیون بشکه در روز) جهان است، بلکه تنها می‌خواست از این منطقه و ثروت‌های نفتی و کشاورزی آن به عنوان برگه برنده‌ای برای چانه‌زنی و باج‌خواهی در مذاکرات آینده استفاده کند.

بیشتر بخوانید| اسد: مدعیان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، مدرک ارائه کنند/ آمریکا همواره در پی غارت کشورهاست


  • سوم: تاکید بشار اسد بر اینکه در صورت آغاز حمله ارتش سوریه به منطقه ادلب، بازپس‌گیری این منطقه به زمان زیادی نیاز نخواهد داشت و علت به تعویق انداختن حمله به این شهر، دادن فرصت به غیرنظامیان برای ترک این شهر و رفتن به مناطق تحت سیطره دولت است و مشاهده می‌شود که برخی طرف‌ها همانند جبهة النصره به مردم اجازه بازگشت به مناطق تحت سیطره حکومت سوریه را نمی‌دهند و می‌خواهند از آن‌ها به عنوان گروگان استفاده کنند.
  • چهارم اینکه بشار اسد گفت: انتظار ندارد، عملیات بازسازی سوریه به زودی آغاز شود، البته نه به سبب تحریم آمریکا بلکه به این علت که از سرمایه‌گذاری دولت آمریکا یا هر شرکت آمریکایی یا اروپایی دیگر در این عملیات و در نتیجه از تهدید شدن به اعمال تحریم‌ها علیه سوریه جلوگیری کند؛ از این رو عملیات بازسازی به تدریج صورت خواهد گرفت و در این عملیات به منابع انسانی شایسته سوریه تکیه خواهد شد.

او همچنین تاکید کرد: به هیچ وجه به هیچ کشوری که علیه سوریه موضع‌گیری کرده است، اجازه داده نخواهد شد در عملیات بازسازی این کشور مشارکت کند و بیشترین فرصت در اختیار کشور‌های دوست و شرکت‌های آن‌ها مانند چین، روسیه و ایران قرار خواهد گرفت.

هیچ تردیدی نیست که نخستین نکته سخنان بشار اسد یعنی خط لوله نفت و گاز ایران مورد اهتمام همه پژوهشگران و مورخان بحران سوریه و تحولات منطقه قرار خواهد گرفت؛ زیرا همه تئوری‌های پیشین را به طور کلی تغییر داد و آن‌ها را ریشه کن کرد و چه بسا این سخنان بیانگر اوضاع ایران و همه متحدان آن باشد که با تمام وجود و با همه امکانات مادی و انسانی از دولت سوریه حمایت کردند تا مانع تغییر نظام شوند.

عطوان در پایان نوشت: سوریه قربانی «توطئه»‌هایی بوده است که آمریکا طرح آن را ترسیم و نقش‌ها را به دقت میان شرکت‌کنندگان برخی کشور‌های عربی یا اروپایی تقسیم کرد و هنوز هم قربانی این توطئه هاست و چه بسا تحرکات کنونی علیه ایران و اعمال تحریم‌ها علیه آن همچنین خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به خواسته اسرائیل تاییدی بر اظهارات بشار اسد باشد، زیرا ورود نفت و گاز ایران به سواحل دریای مدیترانه همه معادلات قدرت و ثروت را تغییر خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بشار اسد ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
البته هدف اصلی نابودی محور مقاومت بوده و شاید خط لوله بهانه ی اولیه جهت حمله ب سوریه بوده
Iran (Islamic Republic of)
سید 29-29
۰۱:۳۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
حرفهای بشار اسد کاملا درست است . + اینکه بشار اسد با اسراایل کنار نمی آمد . میخواستند اورا بردارند . یک مزدور اسراایلی را برسوریه حاکم کنند ...
Iran (Islamic Republic of)
سعید نعمتی
۰۰:۰۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
بشار اسد تا پایان در کنار ایران ماند و این بسیار ارزشمند است اگر بشار مانند اردوغان منافق بازی در میاورد شاید وضعیت این کشور هرگز به این صورت نبود فقط برای چند لحظه تصور کنید اگر بشار مانند این کشور های گوگولی مگولی خلیج فارس رویه خوش به امریکا و اسراییل نشان میداد. اکنون هیچ کدام از این مشکلات برایش پیش نمی امد اما بشار تا اخر در کنار مقاومت و حزب الله و ایران ماند و باید او را سمبل وفاداری دانست کسی که هرگز ذلت را نپذیرفت و زیر بار حرف زور نرفت و در دنیای که حرف اول و اخرش را پول میزند با صدای رسا فریاد زد پول و‌ راحتی دنیا نمیتواند او و کشورش را تسلیم کند ،بشار خیلی خوب میتوانست از کارت ایران استفاده کند و‌خود را به یک کشور پیشرفته تبدیل کند اما شرف را انتخاب کرد ،مردم سوریه جان دادن تا انسانیت نمیرد ،خداوند تمام کشته های سوری را با شهدای صدر اسلام محشور کند انشالله ،
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۱۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
سلام و ادب
از نظر لوله انتقال نفت و گاز باید عرض کنم وقتی بازار هند و چین که دو مصرف کننده خیلی بزرگ در شرق داریم و با اندکی تلاش از طریق افغانستان یا پاکستان و حمایت چین و هند قابلیت احداث خط لوله می باشد نیاز به اروپایی ها که همیشه بدنبال ایران بوده اند نیست چرا که هر از چند گاهی تحریم می نمایند و نمی خرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
دوست و برادر ایران
درود به شرفش
Iran (Islamic Republic of)
x
۱۹:۳۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
به نظر میرسه بشار اسد یه خورده شبیه ترامپ شده؛ واضح و ...!! همه باید خون بدن تا به عده سرمایه دار به آرزوشون برسن
Iran (Islamic Republic of)
تیتو
۲۲:۱۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
اسد در سخنرانی اخیرش از ترامپ به عنوان بهترین رئیس جمهور آمریکا یاد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
خودت فهمیدی چی گفتی ؟!
بشار می تونست پول پیشنهادی رو از قطر و عربستان دریافت کنه و پشت کنه به ایران و جبهه ی مقاومت وبشه مثل گاوهای شیرده دیگه
ولی سختی رو به ذلت ترجیح داد
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۰۹:۰۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
جناب‌تیتو:بشار‌از‌رییس جمهورآمریکا تمجیدنکردند‌بلکه‌متلک‌مینداختند‌.به‌متن‌کامل‌صحبتهایش‌گوش‌کن
Canada
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
مطالبی که ما ادعا میکنیم .میدانیم .شاید یک در صد حقیقیت باشد .در دینای زد و بند .پارتی بازی و داشتن رسانه های اثرگذار بسر میبریم که شب را روز جا میزنند و روز را شب
مردم هم سرگرم اینستگرام ِتلگرام وووو شده اند و تنبلی برای تحقیق حقایق میکنند .و هر چرندیات و مزخرافات را قبول میکنند .این میشه عاقبت کار
آخرین اخبار