بشار اسد: اروپایی‌ها با اعمال تحریم در پی تحریک مردم سوریه برای قیام کردن بودند

رئیس‌جمهور‌ سوریه اعلام کرد کشور‌های اروپایی که با اعمال تحریم علیه این کشور در تلاش برای تحریک مردم به قیام بودند، به هدف خود دست نیافتند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت کشور‌های اروپایی با اعمال تحریم علیه این کشور در تلاش برای تحریک مردم این کشور به قیام علیه دولت دمشق بودند.

او در این‌باره گفت: آن‌ها می‌خواستند مردم سوریه را تحت تأثیر قرار دهند. چرا؟ زیرا انتظار می‌رفت این مردم طی مراحل مختلف این جنگ علیه دولتشان قیام کنند، اما آن‌ها موفق نشدند.

رئیس‌جمهور سوریه افزود: آن‌هایی که از تروریست‌ها یا همان شورشیان میانه‌رو و گروه کلاه سفید‌ها در سوریه حمایت می‌کردند موفق نشدند و مردم در کنار دولت خود ایستادند و بنابراین آسیب خواهند دید. آن‌ها باید بهایش را بپردازند. نخست آن‌ها باید این درس را بیاموزند که باید بر سر دستورالعمل‌های خود باقی بمانند و دوم این که، این شاید آخرین تلاش آن‌ها برای تحت فشار قرار دادن مردم برای مخالفت کردن با دولت بود. آن‌ها در گذشته هم برای چنین کاری تلاش کردند، اما موفق نشدند و این اقدامات موثر واقع نشد؛ زیرا مردم کل ماجرا را می‌دانند.

اروپا از اردوغان می‌ترسد

 اسد در بخشی دیگر از این مصاحبه به روابط بین اتحادیه اروپا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و گفت: «در واقع، روابط بین اردوغان و اتحادیه اروپا دو بعد دارد. آن‌ها از او متنفرند و در عین حال خواهان او هستند. آن‌ها از او متنفرند. آن‌ها می‌دانند که او می‌خواهد این افراط‌گرایان یا شاید تروریست را به کشورهایشان بازگرداند.»

او درباره پناهجویان سوری در ترکیه هم اعلام کرد: البته بسیاری از آن‌ها اهل سوریه هستند، اما برخی از آن‌ها هم سوری نیستند و از مناطق مختلفی وارد ترکیه شده‌اند و در واقع فقط اهل سوریه نیستند. اما اکثر این پناه‌جویان سوری هستند. همه آن‌ها افراطی نیستند. اکثر آن‌ها تروریست نیستند. اکثر آن‌ها سوری هستند و به سبب تروریسمی که در سوریه وجود دارد در ترکیه زندگی می‌کنند.

رئیس‌جمهور سوریه افزود: «آن‌ها به سبب بمباران‌های تررویست‌ها و ... در ترکیه به سر می‌برند. آن‌ها (اروپایی‌ها) او (اردوغان) را نمی‌خواهند، اما در عین حال از او می‌ترسند. اما از سوی دیگر باید ببینیم که فرستادن این سوری‌ها و دیگر پناه‌جویان خطرناک است و بیشترین خطری که اروپا را تهدید می‌کند حمایت از تروریست‌ها در سوریه است. این خطرناک‌ترین بخش ماجراست. بنابراین، این ریاکاری و تزویر است. چگونه شما می‌توانید از این چند میلیون نفر بترسید که بیشتر آن‌ها میانه‌رو هستند و تعداد کمی از آن‌ها تروریست هستند و در عین حال از همان تروریست‌هایی حمایت می‌کنید که تعداد آن‌ها در سوریه دست کم ده‌ها هزار نفر است و شاید هم تعداد آن‌ها صد‌ها هزار نفر باشد و شما نمی‌ترسید اگر که آن‌ها به کشور‌های شما باز گردند.»

این نخستین مصاحبه اسد با یک شبکه تلویزیونی بین‌المللی طی بیش از یک سال بود. مشروح گفتگوی اسد با راشاتودی قرار است روز دوشنبه از این شبکه پخش شود.

انتهای پیام/

 
برچسب ها: بشار اسد ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار