شرایط تاب‌آوری رودخانه‌های خوزستان مطلوب نیست/احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان شرایط تاب‌آوری رودخانه‌های خوزستان مطلوب نیست و احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی حوزه دز و کرخه را تهدید می کند.

شرایط تاب‌آوری رودخانه‌های خوزستان مطلوب نیست/احتمال وقوع سیل و آبگرفتگیبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان روز سه شنبه در «همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» در اهواز گفت: شرایط تاب‌آوری رودخانه‌های این استان را مطلوب نیست و سال آبی جاری در حوضه دز ۴۰ درصد و در حوضه کرخه ۱۰ درصد احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی وجود دارد.

او به پیش‌بینی بارندگی نرمال در سال آبی جاری اشاره و بیان کرد: رودخانه کرخه حداکثر ظرفیت عبور ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه را دارد و خروجی بیشتر از این میزان از سد کرخه باعث آبگرفتگی برخی مناطق و مزارع می‌شود.

ایزدجو اظهار داشت: احتمال وقوع سیل در پایین دست کرخه در سال‌های نرمال از جمله سال آبی جاری ۱۰ درصد است.

این مقام مسئول ظرفیت عبوری سد دز را نیز یک هزار مترمکعب بر ثانیه عنوان کرد و ادامه داد: احتمال آبگرفتگی در سال‌های نرمال از جمله سال آبی جاری در پایین دست دز ۴۰ درصد است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تنها راه کاهش خسارت سیلاب در حوضه‌های دز و کرخه را اجرای طرح‌های مقابله با سیلاب دانست و افزود: کانال عبور سیلاب، تثبیت بازه‌های فرسایشی بحرانی و احداث سیل بند از راهکار‌های مقابله با سیلاب است.

به گفته فرهاد ایزدجو اجرای طرح‌های مقابله با سیلاب در خوزستان نیاز به ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به کانال‌های انحراف سیلاب است.

او با بیان اینکه در حوضه کرخه ساخت کانال خسرج باید در اولویت قرار گیرد، گفت: در حوضه دز ساخت سد بختیاری و افزایش ارتفاع سد دز می‌تواند در مدیریت سیلاب موثر باشد، در غیر این صورت پخش سیلاب اجتناب ناپذیر است.

ایزدجو با اشاره به تشکیل کارگروه مشورتی با حضور خبرگان حوزه آب، بیان داشت: مدیریت مخازن سد‌ها با وجود ۳۰۰ ایستگاه پایش دبی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین هدف از برگزاری این همایش را استفاده از تجارب برای ارتقای مدیریت سیلاب اظهار کرد و اذعان داشت: سیلاب فروردین امسال بسیار بزرگ بود و با مدیریت خوب استان و تبعات آن با هماهنگی دستگاه‌ها به حداقل کاهش یافت.

او ادامه داد: در فروردین امسال ۱۸۶ میلیمتر بارندگی رخ داد و ۱۵ میلیارد متر مکعب آب به سد‌ها وارد شد در حالیکه حجم سد‌های استان ۱۳ میلیارد مترمکعب است.

پدیده های جوی و عوامل زیست محیطی محورهای همایش ملی سیلاب

جواد احدیان دبیر «همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» گفت: این همایش در پی وقوع سیل در کشور و خسارت به استان‌های خوزستان، فارس، لرستان و گلستان برنامه‌ریزی شده است.

او هواشناسی و پیش بینی بارش، هیدرولوژی شهری و روستایی، مدیریت حوضه آبریز در سیلاب، مهندسی رودخانه و سیل (سازه‌ها، حریم بستر، لایروبی و ساماندهی و مدیریت سیلاب دشت)، سیل و تبعات اجتماعی، اقتصادی، بهداشت و امنیت؛ سیل، فرصت‌ها و تهدید‌های محیط زیستی و منابع طبیعی را محور‌های این همایش بیان کرد.

احدیان اظهار داشت: ۱۴۹ مقاله در این همایش دریافت شده که ۷۸ مقاله به صورت شفاهی و ۷۱ مقاله به صورت پوستر در این همایش ارایه می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: این همایش با همکاری سازمان آب و برق خوزستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، استانداری خوزستان و انجمن مهندسان رودخانه برگزار شده است.

همایش ملی «سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» ۲۱ تا ۲۳ آبان در مرکز همایش‌های بین المللی گیت بوستان در اهواز درحال برگزاری است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.