ایران‌زمین؛

شهر جهانی سفال ایران را بیشتر بشناسید + تصاویر

یکی از شهر‌های استان همدان که روایت‌های مختلفی درباره نحوه نامگذاری آن وجود دارد، شهر جهانی سفال ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از مردم محلی بر این باور هستند که لشکر چنگیزخان مغول به هنگام گذر از همدان وارد یکی از شهر‌های این استان شد و گروهی از اهالی این شهر را به چین فرستاد تا از هنرمندان آن سرزمین سفالگری را بیاموزند. این افراد پس از آموختن سفالگری به لالجین برگشتند.

شهر جهانی سفال ایران به چند روایت

لالجین که امروزه لقب شهر جهانی سفال ایران را به خودش اختصاص داده، قطب‌های گردشگری استان همدان و مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه است. این شهر در گذشته با نام‌های لَلین و لالون شناخته می‌شد. برخی از محققان معتقدند نام فعلی شهر لالجین تغییریافته واژه لاچین است.

شهر جهانی سفال ایران به چند روایت

لاچین پرنده‌ای شکاری از رده شاهین در گروه سیاه‌چشمان است که در آفریقا، غرب آسیا و جنوب شرقی اروپا زندگی می‌کند. البته گویا یکی از قبیله‌های ترک نیز با این نام شناخته می‌شد. هم‌اکنون شهری که به صورت رسمی و قانونی جزئی از جمهوری آذربایجان است، اما در واقع جزئی از جمهوری قره‌باغ کوهستانی است با نام لاچین شناخته می‌شود و گروهی باور دارند که به احتمال زیاد در گذشته منطقه‌ای که امروز لالجین در آن قرار گرفته، سرزمین ترکان لاچین بوده است.

برخی از افراد نیز کلمه لالجین را ترکیبی از دو کلمه لاله و جین به معنای آبادی لاله می‌دانند. در اینجا باید گفت لالجین در طول تاریخ دو بار به دست مغول‌ها و افغان‌ها به شدت ویران شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۸
پس سفال 7000 ساله کلپورگان چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
سفالگری در ایران سابقه طولانی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
mehdi
۱۰:۰۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
چقدر خوب