توسعه صادرات محصولات استراتژیک استان

مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برخی اختیارات به شورای ملی زعفران تا دو هفته آینده تفویض می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،  بازاری مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران در میز ملی توسعه صادرات محصولات استراتژیک زعفران، زرشک و عناب در بیرجند گفت: برای تسهیل روند صادرات زعفران تا دو هفته آینده و بعد از صدور مجوز دولت برخی اختیارات به شورای ملی زعفران تفویض خواهد شد.

او همچنین از تهیه بسته ۱۶ بندی برای جهش صادرات زعفران خبر داد. گفت:حمایت از ثبت برند‌ها و تلاش برای توسعه صادرات محصولات استراتژیک زعفران، زرشک و عناب از جمله اولویت‌های این سازمان است.

مدیرکل دفتر صادرات محولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: البته امسال برای حمایت از صادرکنندگان اعتباری به حساب ما واریز نشده است.

احتشام رئیس اتاق بازرگانی بیرجند و رئیس شورای ملی زعفران ایران نیز گفت:بیش از ۸۶ درصد زعفران ایران به ۱۰ کشور صادر می‌شود که امارات، اسپانیا، هنگ کنگ، ویتنام و ایتالیا در صدر این جدول قرار دارند.

او به پایین بودن راندمان تولید در محصول زعفران اشاره کرد و گفت:هم اکنون میانگین برداشت از واحد سطح در کشور ۴ کیلوگرم است، این درحالی است که برخی کشاورزان توانسته اند این میزان را به ۳۵ کیلوگرم افزایش دهند.

احتشام آموزش کشاورزان، افزایش بهره وری، استفاده از روش‌های نوین و مکانیزاسیون را از جمله راهکار‌ها برای افزایش راندمان در زمین‌های زعفران برشمرد.

رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به افزایش تولید زعفران در کشور در سال‌های اخیر و رسیدن این آمار امسال به بیش از ۴۵۰ تن گفت: در کنار توجه به افزایش تولید زعفران باید برای افزایش صادرات این محصول هم برنامه ریزی کرد.

میری رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی هم خرید تضمینی زعفران را در صورت درست اجرا شدن، اقدامی مناسب دانست و افزود: تعاون روستایی در خرید تضمینی باید به جای توجه به منافع خود به فکر صادرات محصول باشد.

او خواستار ثبات در قیمت زعفران صادراتی و حل مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان زعفران شد.

عباس نژاد عضو اتحادیه زعفرانکاران خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه بدلیل خشکسالی‌های موجود، زعفران محصولی مناسب برای استان است گفت: باید برای حمایت از کشاورزان هم فکری شود تا مجبور نباشند زعفران خود را به تجار افغانستانی بفروشند.

خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم کمبود جایگاه و بارگاه زرشک را از جمله مشکلات کشاورزان دانست و خواستار اختصاص سالن‌های موجود در روستا‌ها برای این امر شد.

عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم با اشاره به تشکیل کارگروه محصولات استراتژیک و تدوین سند جامع این محصولات گفت: از تفاهم نامه ایجاد هزار هکتار گلخانه در استان، ۱۵۰ هکتار آن برای احداث بارگاه زرشک اختصاص می‌یابد.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز از تدوین برنامه‌ای جامع برای حمایت از محصولات استراتژیک استان خبر داد و گفت:در این برنامه هدف توسعه سطح زیرکشت نیست، بلکه بر روی افزایش بهره وری و ارتقا تولیدات تمرکز شده است.
نظر افضلی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: آمادگی داریم تا در کمیسیون کشاورزی مشکلات محصولات استراتژیک استان را بررسی کنیم.

انتهای پیام/ک

تفویض اختیارات به شورای ملی زعفران، گامی برای تسهیل صادرات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار