دکتر علی‌عسکری در اختتامیه شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه:

محصولات رسانه ملی، رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد

رئیس رسانه ملی گفت: راهبرد ما این است که خدمات رسانه ملی را در بستر فضای مجازی و شبکه‌های موبایلی رایگان به مردم ارائه کنیم.

محصولات سازمان، به صورت رایگان در اختیار مخاطبانبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی در اختتامیه شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه با بیان اینکه صداوسیما خدمات و سرویس‌های فرهنگی خود را به‌طور رایگان به مردم ارائه می‌دهد، گفت: راهبرد ما این است که خدمات و سرویس‌های رسانه ملی را در بستر فضای مجازی و شبکه‌های موبایلی هم رایگان به مردم ارائه کنیم.

دکتر علی عسکری در این اجلاس با قدردانی از تلاش ستودنی کارکنان معاونت توسعه و فناوری‌رسانه گفت: بنا بر گزارش‌های سال ۹۷ و ۹۸، سازمان صداوسیما در حوزه فنی بسیار موفق عمل کرده است.

وی با بیان پیشرفت‌های رسانه ملی در زمینه فنی اظهارداشت: امروز سازمان صداوسیما یکی از سازمان‌های بسیار بزرگ و تعیین‌کننده در سطح جهانی است و در زمینه فنی نیز در سطوح بالا قرار دارد. رئیس سازمان صداوسیما تصریح کرد: این اجلاس، شاهدی بر این مدعاست که شاید سازمان‌های رسانه‌ای دیگر در دنیا در این ابعاد، کم‌تر دارای چنین توانمندی‌های علمی و اجرایی باشند.

وی با اشاره به اجلاس سه‌روزه فناوری رسانه گفت: برگزاری ۱۰ کمیسیون مختلف، ۴۰ نشست تخصصی و۲۶۰ ایده جدید که به محصول هم رسیده و تعداد قابل توجهی از آن‌ها ایده‌های همکاران خود ما در سازمان است، نشان‌دهنده این توانمندی است.

دکتر علی عسکری از دستاورد‌های فنی سازمان که در عرصه جهانی بی‌نظیر است نیز یاد کرد و افزود: امروز فناوری HEVC در ایران تولید شده که از آخرین فناوری‌های روز دنیا است.

وی افزود: چنین ترازی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و بسیاری از پروژه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به کمک همکاران فنی ما تولید شده است و این چرخه راه‌اندازی شده، نتیجه یک فرآیند و چرخه بسیار مطلوب در سازمان صداوسیما، دانشگاه‌های مختلف و شرکت‌های دانش‌بنیان است که این چرخه حیاتی را راه‌اندازی کرده‌اند و هر سال پدیده‌های ارزشمندی از این چرخه وارد کار می‌شود و ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی این توفیق را نتیجه تحریم‌های نظام سلطه و تحریم‌های آمریکایی‌ها دانست و گفت: آمریکایی‌ها بدانند که تحریم‌هایشان فرصتی بی‌نظیر برای تولید ملی ما خلق کرد.

رئیس رسانه ملی، تبیین گام دوم انقلاب در بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را بنیانی برای تفکر و ساختن آینده دانست و گفت: این بیانیه، آینده همه کشور، آینده سازمان صداوسیما و آینده حوزه فنی ماست و ما بر اساس این دیدگاه، آینده را بهتر و برتر رقم خواهیم زد و به پیش خواهیم رفت.

وی افزود: در این زمینه، ما از جوانان متعهد انقلابی، توانا، غیرتمند و نیرو‌های باتجربه و ارزشمند حوزه فنی استفاده کردیم و حاصل آن، این توفیقاتی است که حاصل شده است.

دکتر علی عسکری با بیان اینکه در دنیای امروز، ماهیت رسانه‌ها به توانمندی رقابت‌پذیری آن‌ها بستگی دارد، گفت: اگر یک رسانه این توان را نداشته باشد، نمی‌تواند رقابت کند و از صحنه رقابت محو و نابود می‌شود و در این رقابت و رویارویی رسانه‌ای و این جنگ نرم از بین می‌رود.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: نقش فناوری رسانه نیز در این رقابت بسیار تعیین‌کننده است، یعنی کسی که در تراز بالایی در فناوری رسانه باشد به تاب‌آوری و مقاومت کمک می‌کند و باعث می‌شود که یک رسانه، رسانه‌ای برتر، مقاوم و رقابت‌پذیر باشد؛ بنابراین فناوری رسانه در سه ساحت گوناگون می‌تواند به این امر کمک کند: اول در زمینه تولید، یعنی کسی که دارای تراز بالای فناوری باشد تولیداتش باکیفیت‌تر خواهد بود که عنصر رقابتی مهمی است.

دکتر علی عسکری در تشریح این موضوع افزود: علاوه بر این، فناوری رسانه در زمینه سرویس‌ها و خدمات نیز بسیار موثر است به این معنا که هر چقدر توانایی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بالا برود، توانایی ارائه سرویس‌ها نیز ارتقا می‌یابد که این امر در ضریب انتشار مؤثر خواهد بود.

وی گفت: فناوری رسانه در زیرساخت‌ها، فیبر نوری و همچنین شبکه دسترسی موبایل نیز تأثیر دارد. آنچه مهم است اینکه در بین همه فناوری‌ها، پهن‌باند‌ها و گسترش زیرساخت‌های آن سرعت بیش‌تری یافته است.

علی عسکری تاکید کرد: در آینده نیز تمرکز بر استفاده از فناوری سایبر قرار می‌گیرد و فضای مجازی و اینترنت روند و رشد فزاینده‌ای پیدا کرده است و این یک علامت و هشدار مهم برای ماست که باید آن را جدی بگیریم.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه ما خدمات و سرویس‌های فرهنگی‌مان را به‌طور رایگان به مردم ارائه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: راهبرد ما این است که خدمات و سرویس‌های رسانه ملی را در بستر فضای مجازی و شبکه‌های موبایلی هم رایگان به مردم ارائه کنیم.

دکتر علی عسکری در ادامه سخنانش تاکید کرد: گرچه در زمینه پهن‌باند فضای مجازی کار می‌کنیم، اما به‌عنوان رسانه‌ای فراگیر، ساحت دیگری فراروی ما است که ما در آن به‌عنوان تسهیل‌گر عمل خواهیم کرد و در این فضا در کنار همه فعالان بخش خصوصی خواهیم بود تا فوران تولیدات در این فضا ایجاد شود و جوانان ایرانی محصولات فراوانی برای کشور تولید کنند.

وی افزود: ما باید تولیدات داخلی را شکوفا کنیم؛ چراکه اگر افراد توانمند بتوانند تولید کنند، با تعامل و هم‌افزایی در این عرصه، حضور فعالی خواهیم داشت. رسانه ملی می‌کوشد با یاری گرفتن از این نیرو‌های توانمند، جبهه‌ای ملی در مقابل این هجمه در فضای پهن‌باند شکل دهد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه امروز آمریکایی‌ها از اینترنت علیه سایر کشور‌ها و ملت‌ها استفاده می‌کنند و از آن برای جذب منافع خودشان بهره می‌برند، گفت: آن‌ها می‌کوشند مرز‌های کشور‌ها را درهم بشکنند و بر فرهنگ و هویت ملت‌ها چیره شوند. این راهبردی است که آن را تئوریزه و از طریق اینترنت عملی می‌کنند. وی افزود: امروز کشورهایی، چون عراق، لبنان، هنگ کنگ، بولیوی درگیر این راهبرد آمریکایی‌ها شده‌اند و آنچه امروز در این کشور‌ها شاهد هستیم، نتیجه همین موضوع است.

دکتر علی عسکری با بیان اینکه آمریکا در حال افول و فروپاشی است، گفت: بدهی دولت آمریکا پیش از این حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار بود که چند روز قبل خودشان اعلام کردند که این بدهی به رقم ۲۳ هزار میلیارد دلار رسیده و همین‌طور در حال افزایش است. این بدهی، آینده‌ای تیره و سیاه را فراروی آمریکا قرار داده و آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر این فروپاشی می‌کوشد به هر نحو در امور کشور‌ها مداخله کند.

وی در تشریح این موضوع افزود: آمریکا با عقب نگه‌داشتن کشور‌ها سعی می‌کند جایگاهش را حفظ کند. آینده محتوم آمریکایی‌ها، شکست و فروپاشی است و می‌کوشد با اعمال تحریم برای کشور‌ها مشکل ایجاد کند.

رئیس رسانه ملی با تأکید بر اهمیت ایجاد شبکه ملی اینترنت گفت: آینده پرمخاطره‌ای پیش روی ماست لذا باید با جدیت تلاش کنیم در زمینه حوزه اینترنت و فضای مجازی متناسب با پیشرفت‌های جهانی عمل کنیم.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت برتر منطقه که در بسیاری از معادلات منطقه‌ای نقشی مؤثر دارد امروز باید در زمینه رسانه‌های بر شبکه و ایجاد و توسعه شبکه ملی اینترنت، اقدامات گسترده‌ای را به انجام رساند و همچون چین و روسیه شبکه اینترنت ملی خود را راه اندازی کند.

دکتر علی عسکری در پایان اظهار امیدواری کرد ادامه و استمرار برگزاری چنین اجلاس‌هایی، زمینه تحقق این اهداف مهم را فراهم آورد.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۹:۵۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
سلام چرا نمی توانیم شبکه های استانی را با تلویزیونهای خودمان دریافت کنیم ؟
آخرین اخبار