در روز جهانی دیابت مطرح شد؛

جان شیرین ۱۳ درصد از ایرانیان در جام تلخ دیابت/ نقش خانواده در پیشگیری

در حال حاضر آمار مبتلایان به دیابت  ۱۳ درصد می‌رسد و ۱۱ و نیم درصد از این افراد مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

جان شیرین ۱۳ درصد از ایرانیان در جام تلخ دیابت/ نقش خانواده در پیشگیری از دیابت/ ایران یکی از کشورهای دارای بالاترین شیوع دیابت درکشورهای جهان و خاورمیانهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فرشاد شریفی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران در روز جهانی دیابت اظهار کرد: دیابت بیماری است که عوارض مختلفی را می‌تواند برای فرد به همراه داشته باشد و در جهان حدود ۵ تا ۸ درصد افراد را به خود مبتلا کرده است و متاسفانه این آمار در ایران هم رو به افزایش است و در حال حاضرآمار مبتلایان به  ۱۳ درصد می رسد و ۱۱ و نیم درصد این افراد دیابت نوع دو دارند.

شریفی با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی در کمک به این بیماران بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در کنترل بیماریشان بسیار موثر واقع شود گفت: درمان دیابت باید به صورت جامع انجام شود و استفاده از کلینیک های دیابت در رسیدن به این هدف موثر است؛ لذا بر همین اساس باید درمان‌های جامع برای افراد مبتلا به دیابت انجام گیرد و به همین دلیل وزارت بهداشت راه اندازی کلینیک های دیابت را مورد توجه قرار داد.

او افزود: مهم‌ترین عامل نابینایی یا قطع عضو در جهان بستگی به بیماری دارد و اگر افراد با یک چکاپ ساده سالیانه بتوانند این بیماری را پیشگیری و کنترل کنند به طور کامل ریشه کن می شود.

ناظر پژوهشگاه غدد و متابولیسم در این کلینیک تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این کلینیک و فازهای جدید آن درمان جامع آن بیماری است و در حال حاضر افراد زیادی در کشور در معرض این بیماری هستند که شناسایی این افراد باید به سرعت انجام گیرد.

تاثیر دیابت روی سیستم عصبی

در ادامه مراسم آقایی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات نیز در خصوص تاثیر دیابت بر سیستم عصبی اظهار کرد: سیستم عصبی بدن انسان شامل قسمت های  نخاع، عصب و اتصالات سیستم های عصبی به مغز است و اگر سیستم های  عصبی با یکدیگر تداخل پیدا کنند فرد به دیابت مبتلا می شود. در واقع بیشتر افرادیکه با گرفتگی عروق دست و پنجه نرم می کنند باید نسبت  به سایر افراد مراقب سلامتی خود باشند و با تغییر سبک زندگی از دیابت پیشگیری کنند.

او افزود: مبتلایان بالای ۲۵ سال به این بیماری در هر شرایطی باید سلامتی خود را در ارجعیت قرار داده و در کیف شخصی خود از مواد شیرینی به هنگام کاهش قند خون استفاده کنند تا خطری تهدیدشان نکند.

آقایی در ادامه یاد آور شد: افرادیکه با سن بالا به این بیماری دچار هستند باید میزان وزن، فشار و قند خون خود را کنترل کرده و از مصرف مواد دخانی بالااخص سیگار اجتناب کنند.

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: تاثیر رگ‌های مغزی بر روی این بیماری به طوری است که در تنگ شدن آنها فرد دچار سکته مغزی و بعد از آن فراموشی و آلزایمر را برایشان به همراه دارد .


بیشتر بخوانید : قاتل خاموشی که سلاحش بالا بردن قند خونتان است + علل و روش‌های پیشگیری از ابتلا به دیابت


در ادامه مراسم جمشیدی متخصص قلب و عروق در روز جهانی دیابت بیان کرد:  حدود 2.3 مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها و سکته‌های قلبی بیماری دیابت است، لذا به افراد توصیه می شود با بروز هرگونه درد از ناحیه فک تا ناحیه تحتانی بدن را اهمیت داده و از چکاپ سالیانه ورزش، رژیم غذایی غافل نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار