فرار ستاره ای زیبا از قلب کهکشان راه شیری +تصاویر

حدود ۵ میلیون سال پیش که انسان‌های اولیه درحال تجربه زندگی برروی کره زمین بودند ستاره‌ای فروزان با سرعتی باورنکردنی از قلب کهکشان راه شیری خارج شد و راه خود را به سوی فضای عمیق شروع کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان به تازگی با مطالعه برروی ستاره‌ای به نام S۵-HVS۱، دریافتند این ستاره با سرعت ۳.۷ میلیون مایل در ساعت (۶ میلیون کیلومتر درساعت) در حال خروج از کهکشان راه شیری است.

ستاره S۵-HVS۱، در صورت فلکی گروس Grus کشف شده است که با نام کرین Crane هم شناخته می‌شود.

سفر این ستاره ده برابر بیشتر از دیگر ستاره‌ها در کهکشان راه شیری است. خروج ستاره از مرکز سیاه چاله مشهور Sagittarius A انجام شده است و به تدریج از کهکشان راه شیری خارج خواهد شد.
 

رصد ستاره S۵-HVS۱ با استفاده از تلسکوپ ۳.۹ متری آنگلو- استرالیا و با کمک داده‌های دریافتی از ماهواره گایای آژانس فضایی اروپا انجام شده است.
 

ستاره S۵-HVS۱ در فاصله ۲۹۰۰۰ سال نوری از کره زمین پیدا شده است وبا سرعت ۳.۷ میلیون مایل در ساعت حرکت می‌کند.

کارشناسان اعلام کرده اند ۵ میلیون سال پیش، این ستاره از قلب کهکشان راه شیری به وسیله سیاه چاله Sagittarius A بیرون کشیده شده است.
 

محققان اعتقاد دارند این ستاره بخشی از یک سیستم ستاره‌ای دو تایی است و ستاره دارای یک زوج است. کشف ستاره به وسیله محققان دانشگاه کارنگی ملون و با بررسی طیف سنجی جریان جنوبی ستاره کشف شده است.

پس از خارج شدن ستاره از کهکشان راه شیری، راه بازگشتی برای آن نخواهد بود. کارشناسان اعلام کرده اند فرار ستاره از مرکز کهکشان راه شیری حدود ۵ میلیون سال پیش و زمانی که انسان‌های اولیه قادر به انجام کارهایی چون شروع راه رفتن بودند انجام شده است.
 

سیاه چاله‌ها دارای تراکم بسیار بالایی هستند و کشش گرانشی بالایی دارند به طوری که تابش نور از میان آنها نمی‌تواند عبور کند. آن‌ها منبع شدید جاذبه هستند و حتی گرد و غبار وگاز‌های اطراف خود را جذب می‌کنند.

چگونگی شکل گیری سیاه چاله‌ها هنوز به درستی کشف نشده است، اما اخترشناسان اعتقاد دارند وقتی اَبر بزرگی از گاز تا ۱۰۰ هزار برابر بزرگ‌تر از خورشید شود به شکل یک سیاه چاله درمی آید.
 

بسیاری از سیاه چاله‌های کوچک به یکدیگر می‌پیوندند و تشکیل سیاه چاله‌های بزرگ‌تر را می‌دهند که نمونه آن سیاه چاله Sagittarius A در مرکز کهکشان راه شیری است.
بیشتر بخوانید: سیارکی خطرناک به سوی زمین در حرکت است

به گفته محققان ستاره S۵-HVS۱ ستاره‌ای از نوع A و ستاره‌ای جوان است که احتمالاً تنها چند صد میلیون سال سن دارد. خورشید منظومه شمسی دارای ۴.۶ میلیارد سال سن است.

دمای سطح ستارگان از نوع A از ۱۳۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ درجه فارنهایت است. خورشید منظومه شمسی دارای دمای سطحی ۹، ۹۴۰ فارنهایت است.
 

سیاه چاله Sagittarius A نامرئی و در فاصله ۲۶۰۰۰ سال نوری از کره زمین قرار دارد. این سیاه چاله یکی از معدود سیاه چاله‌ها در دنیاست که محققان می‌توانند به بررسی دقیق آن بپردازند.

نتیجه مطالعه درباره کشف ستاره S۵-HVS۱ در جدیدترین شماره مجله The Monthl منتشر شده است.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.