رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت مطرح کرد؛

درمان ۲۴ نوع بیماری صعب‌العلاج با کمک سلول‌های بنیادی

شادنوش گفت: به کمک سلول‌های بنیادی ۲۴ نوع بیماری صعب‌العلاج و بی‌درمان در کشور درمان می‌شود.

درمان ۲۴ نوع بیماری صعب‌العلاج با کمک سلول‌های بنیادیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در همایش بزرگداشت روز جهانی خون بندناف که صبح امروز در سالن همایش پژوهش‌های رویان برگزار شد، درباره اهمیت پیوند، اظهار کرد: موضوع پیوند در همه ابعاد آن یک پایه و بنیان بسیار پراهمیت دارد که این پایه و بنیان فرهنگ‌سازی نام دارد. فرهنگ‌سازی در پیوند اعضا حدود بیش از یک دهه است که فعالیتش آغاز شده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت بیان کرد: امروزه انتقال هوایی پیوند قلب در زمانی زیر سه ساعت با تیمی بیش از ۱۵۰ نفر انجام می‌شود، بنابراین پیوند اعضا در ایران  استاندارد‌هایی را دارد که با بالاترین استاندارد‌های جهانی رقابت می‌کند.

شادنوش افزود: باید در حوزه سلول‌های بنیادی فرهنگ‌سازی اتفاق بیفتد که ما رونق هرچه بیشتر شبکه ملی سلول‌های بنیادی را نسبت به گذشته شاهد باشیم. شبکه ملی اهدا‌ءکنندگان سلول‌های بنیادی در کشور ۶۳ هزار نمونه سلولی دارد که این رقم با توجه به جمعیت ۵۲ میلیون نفری ایران بسیار پایین است. درحالیکه  در کشور‌های اروپایی که جمعیتی کمتر از جمعیت ایران دارند، بانک سلول‌های اهداءکنندگان بنیادی آن‌ها غنی‌تر از ما هستند.
بیشتر بخوانید: درمان بیماری‌های صعب العلاج با استفاده از خون بندناف/ دخیره سازی ۱۲۰ هزار نمونه خون بندناف در کشور
او تأکید کرد: قرار است ۱۰ هزار نمونه اطلاعاتی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شبکه ملی سلول‌های بنیادی کشور افزوده شود، بنابراین امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور تعداد نمونه‌های موجود در شبکه ملی اهداءکنندگان سلول‌های بنیادی را به ۱۵۰ هزار نمونه برسانیم.

شادنوش یادآوری کرد: اکنون به کمک سلول‌های بنیادی ۲۴ نوع بیماری صعب‌العلاج و بی‌درمان در کشور درمان می‌شود. ما همچنین باید اهداء از غیرخویشاوندان را هم نسبت به گذشته توسعه دهیم، زیرا خانواده‌های امروزی بسیار کم‌جمعیت هستند.

انتهای پیام/

وجود ۶۳ هزار نمونه سلولی در شبکه ملی اهداءکنندگان سلول‌های بنیادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار