باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

راهکار طلایی پرورش نیروی حرفه ای در سینما چیست؟/ فیلمسازانی که با شکستن قُلک، فیلم کوتاه می سازند

کمبود بودجه در سینمای ایران و در حوزه فیلم کوتاه از جمله مشکلاتی است که کارگردان ها و عوامل با آن دست و پنجه نرم می کنند.

حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان-فیلم کوتاه پلی برای رسیدن به فیلم بلند نیست، زیرا این فضا به تنهایی بخشی جدی از سینمای بلند ما را رقم می‌زند و صد البته آینده سینمای کوتاه نیز در این جشنواره شکل می‌گیرد و مراحل تکامل خود را سپری می‌کند اما فیلم کوتاه نیز فارغ از مشکل نیست و امروز فیلمسازان آن قدری با کمبود بودجه و مشکلات تولید دست و پنجه نرم می کنند. در این باره با کارگردانان و فیلمسازان گفت و گو کرده ایم  که در ادامه می خوانید.

پویا امین پوری کارگردان فیلم کوتاه «نفر سوم» درباره حوزه فیلم کوتاه به خبرنگار ما گفت:این جشنواره جدی‌ترین و پرمخاطب‌ترین جشنواره در فیلم کوتاه ایران است که سابقه بسیار طولانی‌ دارد و تعداد زیادی از بازیگران و کارگردان‌های حرفه‌ای و قدیمی سینما نیز در فضای آن حضور دارند، زیرا این نیاز را احساس کرده‌اند که بودن در این فضا به آن‌ها کمک می‌کند تا بدانند در سینمای جوان ما چه رخ می‌دهد و این از جمله مهمترین نتایج جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

وی افزود:چند سالی است که بازیگران تراز اول در فیلم کوتاه بازی می‌کنند که این نشان می‌دهد این عرصه مسیر و جایگاه خود را حتی در اکران نیز به دست آورده است.

فیلم کوتاه ظرفیت تبدیل شدن به  صنعت را دارد

امین پوری درباره اکران آثار این حوزه گفت:اتفاقی برای نخستین بار در سال گذشته رخ داد و تا اکران فصلی نشان داد که تا چه حد استقبال از این بخش وجود دارد. این رخداد نشان می‌دهد که فیلم کوتاه ما ظرفیتی پیدا کرده که خود به یک صنعت تبدیل می‌شود. بسیاری از فیلم‌ها با عوامل حرفه‌ای ساخته می‌شود که اگر ادامه داشته باشد، آینده مناسب و شگفت انگیزی دارد.

راهکار طلایی پرورش نیروی حرفه ای در سینما چیست؟/ فیلمسازانی که با شکستن قُلک فیلم کوتاه می سازند

وی درباره پرورش فیلمسازان مستعد این حوزه تصریح کرد:یکی از موثرترین سرمایه‌گذاری‌ها برای پرورش نیرو‌های حرفه‌ای در سینما، ساخت فیلم کوتاه است و رشد سازوکار آموزش، تولید و نمایش آن هم در این سال‌ها چشمگیر بوده. حالا دیگر فیلم کوتاه در خانه سینما صنف و کرسی دارد و فیلمسازان فیلم کوتاهی داریم که در تمام دوران فعالیت حرفه‌ای به کار در این رشته مشغول هستند و به عرصه بلند کوچ نکرده‌اند.همچنین تا چند قدمی گرفتن جوایز بزرگ کن و برلین و ونیز و حتی اسکار برای فیلم کوتاه پیش رفته‌ایم.

امین پوری درباره فیلم کوتاهش گفت:«نفرسوم» سومین فیلم کوتاه من در این حوزه است که با تلاش بسیار آن را ساختم من هم به لحاظ مالی با مشکلاتی روبه رو بودم، اما فیلمسازان این عرصه به خوبی با موانع پیش روی خود آشنا هستند و به نوعی با شکستن قلک هایشان تلاش برای راه یافتن به این عرصه دارند که امیدوارم قدری مسئولان، جوانان و فیلمسازان مستعد را یاری کنند.

به دلیل کمبود بودجه نتوانستم اثر قابل قبولی بسازم

شهرام صفاری زاده فیلمساز در ادامه گفت:از سال ۸۵ وارد عرصه فیلمسازی شدم و ۴ فیلم کوتاه ساختم، اما به دلیل کمبود بودجه نتوانستم اثر قابل قبولی را برای جشنواره تولید کنم؛ جشنواره ظرفیت‌های خاص خود را دارد که من به عنوان فیلمساز باید اثر باکیفیتی را بسازم تا بتوانم وارد جشنواره شوم که این کیفیت بستگی به عوامل تولید دارد و آن هم بودجه خوب می‌خواهد، اما دستمزد‌های بالا این امکان را برایم فراهم نکرد و مجبور شدم همه کار‌ها از جمله بازی و تدوین را خودم انجام بدهم.

وی در ادامه افزود:کاری را ساخته ام که خودم از جلوی دوربین رد شدم و تدوین کار را هم خودم انجام دادم به خاطر اینکه دستمزد بازیگر و تصویر بردار بالای بیست میلیون است و من توان پرداخت آن را ندارم. اگر می توانستم از عوامل حرفه‌ای در کار استفاده کنم قطعا به جشنواره راه پیدا می کردم.

صفاری زاده درباره مشکلات موجود گفت:همه این مشکلات پیش روی فیلمسازان، موانع سنگینی برای ورود به جشنواره فیلم کوتاه است و نهاد‌های مربوطه هم راه حل مناسبی پیش روی ما قرار ندادند تا بتوانیم به سلامت از آن عبور کنیم.

راهکار طلایی پرورش نیروی حرفه ای در سینما چیست؟/ فیلمسازانی که با شکستن قُلک فیلم کوتاه می سازند

وی بیان کرد:متاسفانه به فیلمسازان مستعد این حوزه اعتماد نیست و این نبود اعتماد، بسیاری از فیلمسازان را پشت در جشنواره‌ها نگه داشته است،کسانی که فیلم کوتاه می سازند به جز این جشنواره هیچ بستری برای نمایش ندارند و این محدودیت‌ها مانع از ورود و دیده شدنمان می‌شود.

صفاری زاده بیان کرد:اگر واقعا انجمن سینمای جوان به فکر فیلمسازان است عوامل و بازیگرانی که دوست دارند با دستمزد‌های پایین و یا رایگان با فیلمسازان کوتاه کار کنند را به ما معرفی کند که ما هم بتوانیم با این اوضاع اقتصادی آثارمان را تولید کنیم.

برگشت سرمایه محدود است

سینا محمدیان فیلمساز در ادامه درباره ماهیت فیلم کوتاه گفت:حدود ۶ سال است که شروع به فیلمسازی کرده ام و دومین کارم را توانستم به جشنواره وارد کنم؛ فیلم کوتاه، فضای جدایی در عرصه فیلمسازی است و یک جریان جداگانه‌ای دارد.

وی درباره هزینه‌های تولید اثرش گفت: برای تولید فیلم ۳۰ میلیون هزینه کردم و تقریبا شانس همکاری با عوامل حرفه‌ای برای تولید اثرم را داشتم که با حمایت هایشان برای دریافت دستمزد‌هایی پایین، من را در تولید حمایت کردند.

وی در ادامه به اهمیت فیلمنامه اشاره کرد و گفت:در این حوزه فیلمنامه به شدت از اهمیت بالایی برخوردار است و عوامل تولید را می‌تواند به ساخت با دستمزد‌های پایین تشویق کند، ایده ناب به نوعی گره گشای تولید فیلم کوتاه است، چون تا ایده جذاب نباشد عوامل راضی به تولید با دستمزد‌های پایین نمی‌شوند و این خود یک مسیر برای تولید فیلم با وجود موانع‌ بسیار است.

محمدیان بیان کرد:همه مثل من این شانس را ندارند که عوامل با بودجه کم، دست به تولید بزنند. این همکاری برای من بسیار آموزنده بود و بار علمی من را بالا برد؛ کار کردن با عوامل حرفه‌ای بسیار تجربه نابی بود که واقعا از تک تک دوستان ممنونم که این مسیر را برایم هموار کردند.

وی در پایان گفت:برگشت سرمایه این حوزه چون بسیار محدود است کمتر تهیه کننده‌ای راضی به سرمایه گذاری می‌شود که امیدوارم تمامی عوامل دست به دست هم دهند و فیلمسازان مستعد را حمایت کنند تا فیلمسازی در حسرت تولید اثرش نماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار