کمبود یا فقدان هورمون انسولین، علت اصلی ابتلا کودکان و نوجوانان به دیابت

کارشناس سلامت و بهداشت، کمبود یا فقدان هورمون انسولین را علت اصلی ابتلا کودکان و نوجوانان به دیابت نوع یک عنوان کرد.

زهرا طرفی کارشناس سلامت و بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کمبود یا فقدان هورمون انسولین در بدن علت اصلی ابتلا کودکان و نوجوانان به بیماری دیابت است که در این بیماری سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس، لوزالمعده آسیب دیده یا کاملا از بین می‌روند.

او افزود: کنترل و درمان دیابت نوع یک که بیش‌تر کودکان و نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند، با تزریق انسولین امکانپذیر است، به این صورت که در طول شبانه روز، یک یا چند انسولین را بصورت زیر جلدی به فرد مبتلا به این بیماری تزریق می‌شود.

طرفی تصریح کرد: نکته قابل توجهی که دانش آموزان باید درخصوص تزریق انسولین بدانند این است که پس از تزریق آن، احتمال کاهش شدید قندخون وجود دارد.

کارشناس سلامت و بهداشت اظهار داشت: در صورتیکه پس از تزریق انسولین قندخون کاهش یابد، علائم آن با احساس سردرد، سرگیجه و گرسنگی شدید نمایان می‌شود، ضمن اینکه اگر علائم آن به موقع رفع نشود به کاهش سطح هشیاری، بیهوشی و آسیب‌های جبران ناپذیر منجر خواهد شد.

او ادامه داد: از آنجاییکه سلول‌های مغز از طریق سوزاندن قند، انرژی موردنیاز خود را به دست می‌آورند، کاهش شدید قندخون برای مدتی کوتاه، موجب آسیب به سلول‌های مغزی می‌شود.

ایجاد تعادل میان نوع و مقدار تغذیه اولین عامل کنترل دیابت

زهرا طرفی درخصوص راهکار‌هایی برای کنترل دیابت نوع یک بیان کرد: ایجاد تعادل میان نوع و مقدار تغذیه اولین عامل کنترل این نوع دیابت به شمار می‌رود، بنابراین باید برنامه صحیح در این خصوص انجام شود.

او اظهار داشت: باتوجه کمبود نیرو‌های مراقب سلامت مدارس و اهمیت بیماری دیابت و عوارض حاد و خطرناک آن، باید معلمان، مدیران، معاونان پرورشی و آموزشی، دانش آموزان را با این بیماری، علل وقوع آن، عوارض و چگونگی پیشگیری از آن آگاه نمایند.

طرفی، ارتقا سطح کیفی محیط یادگیری و فراهم کردن فضایی پویا، مولد و سالم برای دانش آموزان مبتلا به دیابت، کاهش میزان افت تحصیلی، کمک به پاسخ دهی موثر در موارد اورژانسی افراد دیابتی، ارتقا سطح مشارکت والدین، دانش آموزان و کارکنان مدرسه و سایر بخش‌های مرتبط در کنترل و درمان بیماری دیابت را از نتایج مثبت کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری غیرواگیر عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.