وزیر امور اقتصاد و دارایی مطرح کرد؛

مثبت شدن رشد اقتصادی غیرنفتی/ روند کاهنده تورم تا پایان سال ادامه خواهد داشت

دژپسند گفت: غالب موسسه‌های کارشناسی معتقدند که روند کاهنده تورم تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

مثبت شدن رشد اقتصادی غیرنفتی/ روند کاهنده تورم تا پایان سال ادامه خواهد داشت به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه نقطه مطلوب اقتصادی در شرایط تحریم نقاطی است که در سیاست‌های کلی قانون برنامه ششم توسعه به تصویر کشیده شده است، اظهار کرد: در این برنامه رشد اقتصادی حداقل هشت درصد و نرخ بیکاری تک رقمی در نظر گرفته شده است؛ با این وجود ما به این شرایط دست پیدا نکردیم و در شرایطی که با تحریم مواجه هستیم انتظار هم نمی‌رفت که به همه اهداف این برنامه برسیم.

او با اشاره به استفاده ۶۰ میلیارد دلاری از منابع خارجی و سرمایه‌گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در کشور که در قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در شرایطی که با اعمال انواع محدودیت‌ها در ورودی منابع مواجه می‌شویم، نمی‌توانیم تصور به تحقق این اهداف داشته باشیم؛ به همین دلیل می‌توان گفت با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه با اشاره به صادرات غیر نفتی ۲۴.۵ میلیارد دلاری در هفت ماهه امسال، گفت: صادرات غیر نفتی در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۰ درصد از نظر وزنی افزایش داشته که با وجود شرایط تحریم و تحمیل مضایق، قابل توجه و تقدیر است.

دژپسند تاکید کرد: منظور او از عبارت عبور از تلاطم که در روز ۱۳ آبان مطرح کرده بود، تلاطم در بازار‌های ارز، طلا و کالا بوده که در مرداد و مهر ماه سال گذشته شرایط متلاطمی داشتند، اما در حال حاضر شرایط مانا و پایداری در این بازار‌ها حاکم شده است.


بیشتر بخوانید: شفافیت و ایجاد اتاق شیشه‌ای، تنها راه مبارزه اصولی با فساد


وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توانیم از رکود ناشی از افزایش هزینه‌های تولید عبور کنیم، گفت: با توجه به اینکه ۸۳ تا ۸۷ درصد واردات ایران را کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای و مواد اولیه تشکیل می‌دهند، طبیعی است که سه برابر شدن نرخ ارز منجر به افزایش هزینه‌های تولید و این موضوع به شاخص خرده‌فروشی نیز منتقل شود؛ اما افزایش هزینه تولید دقیقا به نسبت افزایش نرخ ارز صورت نگرفته، چراکه فقط بخشی از هزینه‌های تولید در ایران وابسته به نرخ ارز است.

وی با اشاره به کاهنده شدن روند تورم در خرده‌فروشی‌ها طی تیر و مرداد سال جاری، افزود: غالب موسسه‌های کارشناسی و دستگاه‌هایی که با مدل پیش‌بینی کار می‌کنند، معتقدند که روند کاهنده تورم تا پایان سال ادامه خواهد داشت و شتاب تورم گرفته می‌شود.

 به گفته این مقام مسئول برآورد‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی غیرنفتی در نیمه اول امسال مثبت بوده است.

دژپسند از خصوصی‌سازی برخی شرکت‌های دولتی خبر داد و گفت: در روز‌های آینده در مسیر واگذاری شرکت‌های دولتی گام بزرگی برمی‌داریم و امیدوارم که این موضوع طی روز‌های آینده اعلام عمومی شود.  قرار است روش خصوصی‌سازی‌های جدید تغییر کند.

انتهای پیام/

تغییر روش در روند خصوصی‌سازی‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار