عربستان ۱/۵ درصد از سهام آرامکو را وارد بورس می‌کند

شرکت نفت دولتی عربستان سعودی اعلام کرد قصد دارد یک و نیم درصد از سهام خود را به ارزش حدود ۲۵ میلیارد دلار آمریکا وارد بورس کند.

عربستان ۱/۵ درصد از سهام آرامکو را وارد بورس می‌کندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت بزرگ آرامکوی عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد قصد دارد یک و نیم درصد از سهام خود را به ارزش بیست و چهار تا بیست و پنج میلیارد دلار آمریکا وارد بورس کند.

طبق برآورد‌های صورت گرفته توسط کارشناسان، عرضه یک و نیم درصد از سهام شرکت آرامکو به بورس بین بیست و چهار میلیارد تا بیست و پنج میلیارد و پانصد میلیون دلار آمریکا برای این شرکت اعتبار مالی به همراه خواهد داشت و ارزش این شرکت را به حدود یک هزار و هفتصد میلیارد دلار خواهد رساند.

آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد در اولین گام یک و نیم درصد از سهام شرکت به بورس عرضه خواهد شد. طبق این بیانیه قیمت هر سهم آرامکو بین سی تا سی و دو ریال عربستان (بین هشت تا هشت و نیم دلار) خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عرضه یک و نیم درصد از سهام شرکت آرامکو به بورس کمتر از چیزی است که پیشتر مقامات ریاض اعلام کرده بودند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی پیشتر اعلام کرده بود ارائه سهام بورس آرامکو به بازار ارزش آن را به دو هزار میلیارد دلار خواهد رساند.

در عین حال عملیات ورود آرامکو به بورس می‌تواند با بزرگترین عملیاتی که تاکنون در این عرصه اتفاق افتاده، رقابت کند. بزرگترین عرضه سهام به بورس مربوط به شرکت تجاری الکترونیکی عظیم علی بابا چین است که به ارزش بیست و پنج میلیارد دلار در سال دو هزار و چهارده در بورس نیویورک اتفاق افتاد.

پیش از این «دیوید پترائوس» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با «سی ان بی سی»، یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور، درباره زوایایی از اقتصاد سعودی که به میزان زیادی وابسته به نفت است، صحبت کرد.

پترائوس گفت: پول سعودی‌ها به تدریج در حال تمام شدن است و این راز پذیره نویسی برای فروش سهام آرامکو است. این یک حقیقت است. پول سعودی‌ها در حال پایان یافتن است. عربستان سعودی نخستین طرفی خواهد بود که به کاهش موجودی صندوق ثروت حاکمیتی اعتراف خواهد کرد. این به برخی فعالیتهایش در منطقه بستگی دارد، اما خلاصه اینکه آنها به پول نیاز دارند.

اوضاع اقتصادی حکومت سعودی چند سالی است که دیگر همانند گذشته نیست، به خصوص آنکه رژیم حاکم بر ریاض پس از حمله ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شرکت بزرگ نفتی آرامکو، متحمل خسارات زیادی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، قیمت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار