باهنر در نشست خبری:

اصلاح طلبان در انتخابات دست بالا را ندارند/ شورای ائتلاف به دنبال حضور جوانان و جوانگرایی است

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اصولگرایان امکان پیروزی در انتخابات را دارند و اصلاح طلبان دست بالا ندارند.

اصلاح طلبان در انتخابات دست بالا را ندارند/ نمایندگان مراقبت کنند دولت به وعده‌هایش درباره سهمیه‌بندی سوخت عمل کندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه ۲۷ آبان) با اشاره به هفته وحدت و مناسبت ۱۳ آبان، گفت: هفته وحدت بسیار مهم است چراکه باید در مقابل خباثت‌های دشمنان برای سوءاستفاده از ملت‌های مسلمان ایستادگی و آنها را مغلوب کرد.

او در ادامه با اشاره به طرح مدیریت مصرف سوخت افزود: چنین طرح‌هایی باید با یک تدبیر مناسب و در زمان مناسب صورت گیرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اگر این طرح یک هفته قبل اعلام شده بود، حتماً حوادثی رخ می‌داد و اتفاقاتی نظیر صف‌های طولانی شکل نمی‌گرفت.

باهنر تاکید کرد: معتقدم که امروز نمایندگان مجلس باید مراقبت کنند تا دولت به وعده‌های خود در قالب این طرح که در این چند روز از سوی مسئولان اعلام شد، به درستی و دقیق عمل کند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: برخی از مسئولان صنعتی و تولید به این نرخ‌های ثابت اعتیاد پیدا کردند.

باهنر با اشاره به جلسات شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: ائتلاف در این برهه زمانی با مشخصات جدیدی اتفاق افتاده است که شاید برخی با این مسائل مخالف باشند اما شورای ائتلاف کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

او تصریح کرد: حضور جوانان در این ائتلاف در راستای جوانگرایی و گام دوم انقلاب پررنگ است.

باهنر در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه جبهه پایداری در شورای ائتلاف خواهد بود یا لیست مستقل ارائه خواهد کرد، گفت: تحلیل بنده این است که دو لیست از اصولگرایان در تهران نخواهیم داشت، اما اینکه جبهه پایداری چه سهم و نقشی در شورای ائتلاف خواهند داشت را باید از خودشان پرسید؛ اصولاً رقابت در تهران بین منتسبین به اصولگرایی و اصلاح طلبان است.

او در ادامه اظهار داشت: امروز اصلاح طلبان دست بالا در انتخابات ندارند و اصولگرایان امکان پیروزی دارند اما این به معنای پیروزی اصولگرایان نیست.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که فکر می‌کنید اجرای طرح دونرخی شدن بنزین که طرح درستی هم است نیاز به کارهای اجرایی بیشتر نبود تا این شوک به جامعه وارد نشود، اظهار کرد: استدلال‌ها و دلایل زیادی وجود داشت که دولت و دیگر قوا باید این طرح را عملیاتی کنند، اما اینکه این پروژه باید مدبرانه اجرا شود و سبد سیاستی برای آن تعریف شود تا براساس آن کار جلو رود نیز مهم است.

او افزود: من خاطرم است زمانی که قرار بود طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، نزدیک به ۱۰۰ اقدام را مسئولان دولتی و مجلس تفاهم کردیم که چه باید انجام شود و آن اقدامات جدول زمانی داشتند و مسئله هماهنگی‌ها و همزمانی‌ها و چیزهای دیگر در آن لحاظ شده بود.

باهنر ادامه داد: البته ممکن است توقعاتی در بین مسئولان و مردم ایجاد شده باشد؛ مثلاً برخی نمایندگان ممکن است بگویند چرا ما از روز و ساعت اجرای این پروژه اطلاع نداشتیم، در حالی که در یک پروژه‌ و یک پک سیاسی مانند این طرح، غیرممکن و نیاز است محرمانه‌هایی لحاظ شود و مراعات‌هایی صورت گیرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: اگر از هفته قبل اعلام می‌شد که قرار است هفته آینده بنزین دونرخی شود ممکن بود برخی مسائل و مشکلات در کشور ایجاد شود، صف‌های بنزین شکل گیرد، برخی دست به اقداماتی مثل ذخیره بنزین در منزل بزنند که ایجاد خطر می‌کرد. باید بپذیریم که درباره زمان اجرای این طرح و اینکه از چه ساعتی و چه روزی باید اجرا شود، باید بین ۱۰ تا ۱۵ نفر از مسئولان مطلع می‌بودند.

باهنر خطاب به نمایندگان تاکید کرد به صورت جدی مراقبت کنند که دولت به وعده‌های جبرانی خود در اجرای این طرح عمل کنند.

او ادامه داد: دولت اعلام کرد خیلی کار‌ها قرار است انجام شود و ۱۸ میلیون خانوار یارانه جبرانی دریافت کنند یا سهمیه‌های ویژه برای حمل‌ونقل در نظر گرفته شود؛ البته مسافرکش‌های اینترنتی هم باید مشخص شود چطور حمایت خواهند شد.

باهنر ادامه داد: متاسفانه برخی بنگاه‌های تولیدی و خانوار‌ها به این قیمت بنزین اعتیاد پیدا کردند و نمی‌شود این اعتیاد را یک شبه بهم ریخت. می‌شود در یک جدول ۶ ماهه سهم را پایین آورد، ولی روشن است که به‌هرحال این کار باید انجام می‌شد. خصوصاً که نزدیک ۱۰ تا ۲۰ میلیون قاچاق بنزین روزانه صورت می‌گیرد و ما در شدت مصرف انرژی، رتبه اول را در دنیا داریم که آمار مطلوبی نیست.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که آخرین تصمیم‌گیری درباره انتخابات در شورای ائتلاف به چه صورت خواهد بود اظهار داشت: شورای ائتلاف در حال حاضر وظیفه خود را انجام می‌دهد و در این راستا تصمیم‌هایی وجود دارد که با گذشته متفاوت و به همین دلیل ممکن است برخی حرص و ولعی داشته باشند و برخی هم در برابر این تصمیم مقاومت کنند.

او افزود: آنچه این روز‌ها مشخص شده و به عنوان یک تصمیم قطعی اتخاذ شده، این است در لیست شهرستان‌ها دخالت نکنند؛ البته ممکن است نظرات مشورتی دهند و کمک‌هایی از نظر مشاوره‌ای داشته باشند، اما دخالتی وجود نخواهد داشت.

باهنر تاکید کرد: مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ما در حال نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام هستیم و در این شرایط استان‌ها کار خود را انجام می‌دهند اما مشکلی که احتمالاً با آن مواجه خواهیم شد این است که پیش‌بینی می‌شود در این دور از انتخابات افراد زیادی ثبت‌نام کنند و حتی این رقم را تا ۱۵۰۰۰ نفر تخمین زده‌اند؛ این به معنی آن است که برای هر کرسی ۵۰ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند. از یک سو این مسئله به معنی شور و هیجان انتخابات و مفید است اما از سوی دیگر کار را سخت می‌کند، برای اینکه شورای ائتلاف باید این افراد را انتخاب کند.

او ادامه داد: علاوه بر این، برای آنکه شورای نگهبان هم طبیعتاً در ۱۰ الی ۲۰ روزی که فرصت دارد صلاحیت این کاندیداها را بررسی کند که حقی ناحق نشود کار دشوار می‌شود و از همین رو ما چند سالی است با عبارت جدیدی روبرو می‌شویم و آن «صلاحیت فرد احراز نشد» است. قبلاً می‌گفتند ردصلاحیت شد که البته این جمله جمله نرم‌تری است.

دبیرکل جامعه مهندسین با بیان اینکه شورای ائتلاف به دنبال حضور جوانان و نسل نو و جوانگرایی است که در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

او درمورد نحوه بستن لیست انتخاباتی از سوی اصولگرایان نیز خاطرنشان کرد: هرچه حوزه انتخابیه‌ها بزرگتر باشند کار متفاوت‌تر از حوزه‌های انتخابیه کوچکتر می‌شود، به طوری که در شهرهای کوچک رقبا بیشتر حقیقی هستند تا حقوقی؛ یعنی قبل از آنکه نگاه کنند این فرد اصولگراست یا اصلاح‌طلب نگاه می‌کنند ببینند آیا بالای شهر است یا پایین شهر است یا مربوط به کدام قومیت است و... . درواقع یک ماتریس رقابت وجود دارد که حتی گاهی جنس صنفی به خود می‌گیرد و حتی می‌دیدیم در برخی شهرها یک معلم و یک پزشک با هم رقابت می‌کردند که هر کدام صنف خود را تشویق می‌کرد. بنابرین در شهرستان‌ها، رقابت‌ها صرفاً سیاسی نیست اما در شهرهای بزرگ مانند تهران لیست حرف اول را می‌زند که در این راستا شورای ائتلاف در حال فعالیت است و تلاش می‌کند به یک لیست برسد که از پایین به بالا باشد و در این راستا شورای ائتلاف به ۴۰۰ الی ۵۰۰ اسم رسیده است که بتوانند به ۹۰ نفر خلاصه ‌شود و بعد با یک نظر سنجی از جامعه می‌توان لیست نهایی را ارائه کرد.

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحلیل شما از حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات چیست و فکر می‌کنید ایشان با اقبال عمومی روبرو هستند و آیا شورای ائتلاف برای جذب احمدی‌نژاد تلاشی می‌کند، گفت: آقای احمدی‌نژاد انکار می‌کند، ولی منتسب به اصولگرا‌هاست، ما هنوز هم باید پاسخ بسیاری از کار‌هایی را که ایشان کردند بدهیم؛ در حالی که واقعیت قضیه این است که آقای احمدی‌نژاد از همان اول می‌گفتند من اصولگرا هستم، اما این اصولگرا‌ها را قبول ندارم، ممکن است یک گروه سومی باشند.

او گفت:، اما بدنه جامعه هنوز متاسفانه فرقی بین اصولگرایان احمدی‌نژاد، پایداری و این‌ها فرقی حس نمی‌کنند، بنابراین اگر جریان احمدی‌نژاد فعال باشد به عنوان جریان سوم نیست بلکه بیرون آمده از بین همان دو جریان است.

باهنر تاکید کرد: همچنین فکر می‌کنم افرادی که می‌خواهند با برخی حرف‌های احمدی‌نژاد وارد مجلس شوند قاعدتاً ممکن است فقط نذر کرده باشند که وارد مجلس شوند، اما اینکه بیایند و وفادار بمانند و فراکسیون قدرتمند تحت فراکسیون احمدی‌نژاد شکل گیرد قطعاً چنین اتفاقی حتماً نمی‌افتد.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محبوبیت اصولگرا‌ها و اصلاح طلبان نسبت به گذشته در چه حدی است، بیان داشت: ما یک مشکل، هم در بین اصلاح طلبان و هم اصولگرا‌یان داریم و آن این است که یک سبد نیستند؛ یعنی اگر ورود کنید باید ببینید تیپ هنجارشکنان اصلاح طلبان چقدر محبوبیت دارند، تیپ وسط شان چقدر محبوبیت دارد، آقای روحانی (اگرچه نمی‌گویم اصلاح طلب است، اما بالاخره در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری با تکیه بر اصلاح طلبان وارد شده است و اصلاح طلبان مشهور رسماً از ایشان حمایت کردند) چقدر محبوب است، یا اصلاح طلبان معمولی تیپ عارف در چه حدی محبوب هستند؟

او ادامه داد: اینها هر کدام محبوبیت متفاوت دارند، کما اینکه اصولگرایان هم همین طور هستند؛ یعنی پایداری یک محبوبیتی دارد، جامعه روحانیت یک محبوبیتی دارد و دیگران هم به شکلی دیگر؛ بنابراین این‌ها را نمی‌شود در یک پک کامل دید؛ اما در کلیت قضیه که بحث می‌شود و نظرسنجی‌هایی که در سطح کشور می‌شود وضعیت شخص رئیس جمهور از نظر مقبولیت خوب نیست؛ به طوری که نفر چهارم یا پنجم هستند که ما معمولاً تا به حال چنین چیزی نداشتیم که رئیس جمهوری مستقر باشد و در نظرسنجی‌ها این گونه افت کرده باشد.

او با بیان اینکه این نظر سنجی‌ها سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: طبق این نظرسنجی‌ها نفر اول در کشور حاج قاسم است که اصلاً ربطی به مسائل سیاسی ندارد و البته واقع قضیه این است که مردم قدر حاج قاسم را در مسائل امنیتی و خیلی مسائل می‌دانند و نمک نشناس نیستند؛ بنابراین ممکن است فردا نظرسنجی برگزار شود که آیا موافق رئیس جمهور شدن حاج قاسم سلیمانی هستید و مردم پاسخ دیگری دهند.

باهنر افزود: در شرایط کنونی با یک فاصله زیادی، سردار قاسم سلیمانی از نفر دوم از نظر محبوبیت پیشتاز است و فکر می‌کنم رئیس جمهور چهارم باشند؛ بنابراین در نظرسنجی‌های کلی که انجام شده است اصلاح طلبان وضعیت دست بالایی ندارند؛ زیرا مردم، هم مقداری مسائل اقتصادی را منسوب به آنها می‌دانند و هم با وجود اینکه مجلس به صورت کامل در دست اصلاح طلبان نبود اما سوال مردم این است که 30 نماینده تهران که با رای کامل وارد مجلس شدند چه ظهور و بروزی داشتند؟ حس می‌کنم کسانی که این لیست را بستند شرمنده هستند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان دست بالا را دارند، گفت: خیر، من به دوستان خودمان توصیه می‌کنم که اصلاً فکر نکنید که پشتتان گرم است. اگر کسی احساس کند که پشتش گرم است، این شروع شکست است، اصولگرها نباید به این حس برسند که هر اتفاقی افتاد ما بردیم، خیر این دیدگاه اشتباه است. اما اگر یک رقابت مدبرانه، درست و باادبیات مناسب داشته باشند، با توجه به حافظه تاریخی مردم امکان پیروزی خوب در مجلس یازدهم را دارند، نه اینکه می‌برند بلکه امکان پیروزی خوب را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
الان موضوع اون دستمال کاغذی چیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
حنای هیچ کدومتون دیگه رنگی نداره
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۲۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
کی دست بالا رو داره؟!!!! توهم نزدی یه وقت؟؟
آخرین اخبار