میانگین بارندگی در کشور ۳۰ درصد افزایش یافت/ رتبه سوم بوشهر در افزایش بارش‌ها

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: میانگین بارش‌ها از ابتدای سال آبی کنونی تا کنون ۳۰ درصد بیشتر از میانگین دراز مدت بوده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد حاج رسولی‌ها امشب در پایان سفر یک روزه خود به بوشهر بیان کرد: میانگین بارندگی در کشور اکنون ۳۶ میلیمتر است که نسبت به متوسط دراز مدت ۳۰ درصد افزایش دارد، اما نسبت به پارسال ۳۰ درصد کاهش داریم. البته مبنای ما متوسط درازمدت است یعنی میانگین آمار ۵۱ ساله‌ای که داریم.

میانگین بارش‌ها در کشور ۳۰ درصد افزایش یافت/ رتبه سوم بوشهر در بارش‌ها


او با اشاره به شرایط خوب بارش در استان بوشهر ادامه داد: استان بوشهر شرایط بهتری نسبت به متوسط کشوری بارش دارد و رتبه سوم افزایش بارش در میانگین سال آبی جاری را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به برنامه‌های سفرش در بوشهر عنوان کرد: امروز از طرح‌های در دست اجرای توسعه‌ای بازدید کردیم مانند سد خاییز، جاده سد باهوش و ایجاد پوشش بر روی کانال‌های آبیاری شهر اهرم و نحوه مهندسی رودخانه مُند را در بازدید میدانی بررسی کردیم.

میانگین بارش‌ها در کشور ۳۰ درصد افزایش یافت/ رتبه سوم بوشهر در بارش‌ها

حاج رسولی‌ها گفت: میزان اعلام شده بستر و حریم رودخانه‌ مند چالشی در بهره برداران ایجاد کرده بود و لازم بود بازدید میدانی صورت گیرد تا مجوز‌هایی که کشاورزان منطقه درباره آن اعتراض داشتند، بررسی شود و بر اساس قانون برای تعیین بستر و حریم رودخانه تصمیم بگیریم.

او ادامه داد: درباره لایروبی رودخانه‌ مند هم بحث و قرار شد حداکثر تا سه ماه دیگر پیمانکار مشخص شود تا جایی که رودخانه به دریا می‌ریزد لایروبی شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اهمیت بهینه مصرف شدن آب در شبکه‌های آبیاری و پوشش دار کردن کانال‌ها، گفت: امیدواریم که این‌ها را عملیاتی کنیم.

تشکیل کمیته آب‌های نامتعارف در وزارت نیرو

حاج رسولی‌ها همچنین با اشاره به اینکه بوشهر از استان‌های پیشگام در استفاده از آب دریاست، افزود: یکی از راه‌های استفاده بهینه از منابع آب، بهره‌گیری از آب‌های نامتعارف است که در این زمینه، در یک ماه گذشته کمیته‌ای به همین نام در وزارت نیرو تشکیل شده است.

میانگین بارش‌ها در کشور ۳۰ درصد افزایش یافت/ رتبه سوم بوشهر در بارش‌ها

او ادامه داد: ما آماده‌ایم که با سازمان‌های مرتبط از جمله آب و فاضلاب همکاری داشته باشیم و پساب را به فضای سبز و صنایع اختصاص دهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: مانند کاری که در زمینه سازگاری با کم آبی در استان بوشهر انجام گرفت مسئولان این استان می‌توانند مدل بهره برداری از پساب را ارائه دهند تا مجوز لازم را برای فعالیت در این زمینه به بخش خصوصی بدهیم.

حاج رسولی‌ها در خصوص استفاده صنایع از آب‌های زیرزمینی گفت: یکی از برنامه‌ها این است که صنایع را به سمت استفاده از پساب شهر‌های نزدیک هدایت کنیم.

او درباره بهره مندی پالایشگاه جم از منابع زیرزمینی این شهر هم بیان کرد: این واحد صنعتی به میزان محدودی از منابع زیر زمینی استفاده می‌کند و قرار است با توجه به مشارکتی که در ساخت سد باغان داشته، از آب این سد بهره‌مند شود.

میانگین بارش‌ها در کشور ۳۰ درصد افزایش یافت/ رتبه سوم بوشهر در بارش‌ها

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: وزارت نیرو از تمام ظرفیت خود برای اختصاص فاینانس این سد بهره برده و صنعت هم برای ایجاد سامانه انتقال سد سرمایه گذاری کرده است که به این ترتیب هم از آب‌هایی که وارد دریا می‌شود استفاده خواهد شد و هم به آبخوان‌ها کمک می‌شود.

بازدید از ساختگاه سد خاییز تنگستان

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از محل ساخت سد مخزنی خاییز تنگستان بازدید کرد.

میانگین بارش‌ها در کشور ۳۰ درصد افزایش یافت/ رتبه سوم بوشهر در بارش‌ها

سد خاییز با حجم ذخیره ۱۵ میلیون مترمکعب آب، به ارتفاع ۳۶ متر، طول تاج ۶۱۰ متر و عرض تاج ۱۰ متر ساخته می‌شود.

هدف از ساخت این سد تامین حقابه نخیلات شبکه آبیاری و زهکشی اهرم است و ۷۰۰ میلیارد ریال برای ساخت آن سرمایه گذاری می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.